Announcement

Collapse
No announcement yet.

hoeveel microfoons

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hoeveel microfoons

Hallo ik heb een vraag. Hoeveel microfoons gebruikt meestal een gewone band??? alvast bedankt

Hangt er van af waaruit de band bestaat. Een drum gebruikt bijvoorbeeld al meer dan 3 micro's. daarnaast zijn er ook vaak meer dan 1 vocal, die moeten dus ook elk een micro hebben.

Comment

Hangt ook een beetje af van het budget en het resultaat dat je wilt behalen.
      Een drum kun je prima versterken met slechts 1 microfoon (als je echt wilt besparen), maar in de meeste gevallen kun je er makkelijk 10 op kwijt. (Kick in, kick out, snare top, snare bottom, hihat, 2x tom, floor, 2x overhead...)

Reken daarnaast nog 1 micro per gitaarversterker en uiteraard een zangmicro per zanger. Keyboard en basgitaar worden in de meeste gevallen aangesloten via DI boxes, dus daar heb je geen microfoons voor nodig. (Hoewel ik persoonlijk wel gecharmeerd ben van een ND868 op de basgitaar...)

De microfoons die je op podia het meest gaat tegenkomen: Shure Beta52 (kick), Shure SM57 (snare, gitaar), Sennheiser E604 (toms, floortom), AKG C451 (hihat, overheads), Shure SM58 (vocal).

Comment

Er zijn bands waar we aan 4 microfoons voldoende hebben, er zijn er ook waar er 20 nodig zijn.
        Dus waarvoor wil je het weten?

Comment

Ik start een gluidsbedrijf

Comment

Als je echt een bedrijf wil beginnen in het uitversterken van artiesten en bands zal je ook een klein legertje aan verschillende mics nodig hebben. Hier onder wat microfoons die dan eigenlijk ook niet zouden mogen ontbreken in het assortiment. Natuurlijk kan je ook een vergelijkbare nemen

Shure sm58 en eventueel de beta 58 of een sennheiser e 865 / 965
            Shure sm57 en eventueel de beta 57 of een sennheiser e 904
            sennheiser e 606 / 609 / 906
            Shure sm137 of sennheiser e 614 / 914 of eventueel een setje akg c3000
            Shure beta 52a / beta 91 of een akg d112 of een sennheiser e 902
            Sennheiser e 608 / 908
            voor koren kan ook een rode nt3 erg fijn werken maar weet niet of je dat ook tegen gaat komen

Maar er zijn er natuurlijk nog heel veel meer microfoons die algemeen geaccepteerd en gewaardeerd worden.

Ook zal je aan eventuele draadloze microfoons moeten gaan denken. Ook hier zijn weer enorm veel mogelijkheden.

Comment

Beste ZangerSmit:

Als je een bedrijf wilt starten die geluid gaat verzorgen zul je inderdaad behoorlijk wat microfoons moeten hebben, voor verschillende instrumenten en voor verschillende situaties heb je namelijk diverse micro's nodig.

Ronny's lijstje geeft een vrij geode indicatie van standaard microfoons: Als je begint met kleine bandjes zou ik het voglende adviseren.

1 x Kick Microfoon (Sennheiser e603 / Shure Beta52 / AKG D112 )
              3 x Tom Microfoon ( Sennheiser e604)
              2 x Overhead (Shure SM137 / Sennheiser e614 )
              6 x Shure SM58 (voor zang, maar ook voor bijv, blazers etc)
              6 x Shure SM57 (Voor insturmenten, snaredrum etc)
              6 x DI-Box (hiermee kan je instrumenten als keyboars op je mixer aansluiten)

En dan, ben je al snel 1500 euro verder en heb je eigenlijk nog maar een klein microfoon setje: hier moeten dan natuurlijk ook nog statieven, en kabels bij

Comment

Ik denk dat je je af moet vragen of het verstandig is als bedrijf zijnde bands uit te gaan versterken als je dit soort vragen hier moet posten. Je bent nog vrij nieuw op het forum, maar misschien ben je met een discoshow wel een heel goed bedrijf ik denk dat je op dit moment bandjes beter uit kunt besteden aan mensen met meer kennis+ervaring.

Wel verstandig om dan mee te kijken, vragen te stellen en zodoende zelf ook kennis+ervaring op te doen. Er komt namelijk heel wat bij kijken om een band uit te versterken.

Daarbij het advies om veel te lezen (vakbladen, websites, fora, boeken) en dan doe je vanzelf kennis op. Maar je moet het wel echt willen, want er gaat meer tijd in zitten dan je lief is.

Comment

Ach, iedereen moet het leren en als je gewoon begint met amateur bandjes die voor een paar honderd euro in cafe's en op braderieën spelen zijn de verwachtingen ook niet al te hoog dus dan kun je rustig experimenteren.

Comment

@geluid-en-licht
                    Ik ken ook zo'n bandje die komen met 6 man opdraven voor €300,- en die vroegen mij wat het ging kosten als ik mee wilde gaan om het uit te versterken zoals ze soms op lokale evenementen uitversterkt worden.
                    Al maak ik een scherpe prijs, het is nooit rendabel genoeg voor zo'n klein bandje..

PA + 4x monitors + mic kit + statievenkistje + FOH tafel + FOH rack + bekabeling en dan heb ik het nog niet eens over mijn uren! Kom je toch bij bijna elk bedrijf al wel ruim aan die 300€ die zij normaal voor 6 man + instrumenten en backline rekenen.

Het is voor niemand interessant om Shure/AKG/Sennheiser/Beyer/etc. te kopen om daar zulke bandjes mee uit te gaan versterken.

Comment

Vreemd.

Wij doen het altijd goed of niet en zijn toch met meer dan enige regelmaat ergens te vinden met een bandje van zeg de kosten voor 1 sm58.

Het komt namelijk meer dan voor dat een uitbater een band regelt en dat de band zegt we hebben alleen geen geluid en dat het dus extern ingehuurd word. Je zit dan misschien niet vast bij een band maar hebt wel gewoon de spullen nodig.

Je kan dan als verhuurder, geluidsman kiezen voor oke ik neem el cheapo microfoons of gewoon de toch wat betere microfoons. Wij hebben dus voor het laatste gekozen. Misschien is niet alles super highend en studio waardig maar voor op een live locatie doen we het toch erg aardig en netjes. Ook vind ik het voor mezelf fijn om wat betere en degelijkere microfoons te hebben. Het schuift en werkt naar mijn mening toch allemaal weer een stuk makkelijker en beter. Met minder werk een stuk beter geluid.

Het is natuurlijk aan ieder voor zich waar ze voor kiezen. Alleen als je echt als geluidsman en een voorzienend bedrijf wil werken denk ik dat je toch echt niet zonder een beetje fatsoenlijk spul tevoorschijn kan komen. Echt niet alles hoeft het duurste van het duurste te zijn. Anders gezegd. Ik ga dus echt niet iemand inhuren voor een paar euro minder met een behringer tafel en wat behringer en dap microfoons. Dan betaal ik die paar euro erg graag meer voor wat meer kwaliteit.

Comment

kom het hier helaas vaak tegen dat ze het te duur vinden als ze een bandje boeken voor €200 en dan nog eens minstens zoiets kwijt zijn voor het geluid.

Dan is het dus om het te leren met beginners bandjes van €200 niet rendabel om dure mics te kopen want je gaat er verlies op draaien.
                        Misschien hobby matig niet maar als je het bedrijfsmatig doet heb je toch je afschrijving

Comment

Working...
                        X