Announcement

Collapse
No announcement yet.

Upgrade vanaf X12-t

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Upgrade vanaf X12-t

Goedemiddag,

Ik heb een setje van 2x X12-t wat ik gebruik boven 2 of 4 x15-b.
    Nu wil ik graag mijn set wat upgraden en de toppen vervangen door betere.
    Welke richting moet ik dan gaan denken?
    Budget is ongeveer 1000 euro.
    Momenteel stuur ik ze aan met een P1600 van DAP, voor de sub gebruik ik synq 3k6.
    Ik wil de P1600 ook vervangen door een 3k6 met als belangrijkste reden verhouding tussen vermogen en het gewicht.
    Ik gebruik ze voornamelijk voor bruiloften e.d.

Hoor graag jullie advies.

Arena pro van db?

Comment

Tja er zijn zo veel toppen welke een upgrade zijn vanaf de dap X12-T.

Ik heb in het tweedehands gedeeltje een setje JBL MRX512m staan, erg leuke topjes en wellicht ook voor jou interessant ivm het lage gewicht. En tweedehands ook nog eens binnen je budget.

Comment

Als het een budget van 1000,- is voor 2 toppen dan ga je er niet veel op vooruit.
        Dan kun je beter gewoon een processor kopen.

Dan de MRX512m vind ik niet echt een upgrade kwa geluid of druk,maar kwa gewicht zeker wel.

Comment

endan een voorstel doen voor een db arena? dat klopt niet helemaal.
          Ten opzichte van een 12X-t of een db-arena is een mrx toch echt wel een stapje hoger.
          Voor e1000,- is het dubbele van wat die dap topjes kostte bijna: daar kun je dus echt wel iets beters voor krijgen.

Comment

In het begin dacht ik dat het ging om 1000,- per top.
            En aangezien ik de alle drie een keer gehoord heb vond ik de mrx toch erg duur voor het geluid dat er uit kwam.

Dan komen we weer op de kwestie dat de mrx bijna 2X zo duur is maar wat ik dan weer niet zo mooi vind is het agressieve hoog van de mrx.

Ik zou dan liever gewoon nog even door sparen of tweedehands gaan kijken.
            Maar dan vind ik de mrx ook nog te duur voor het geld!

Het zijn écht niet slechte luidsprekers (mrx) ofzo (ieder zijn na- en voordelen) maar ik ben er niet gecharmeerd van.

Comment

De JBL MRX512m is een monitor speaker.
              De hoorn heeft een openingshoek van 70x70 graden.

Als toppen voor zaalversterking is dit niet aan te bevelen.
              De DB Arena 12 Pro daarentegen heb ik goede ervaring mee en vind ze uitstekend klinken.
              Van deze speaker/hoorn is de openingshoek 90x40 graden.

Comment

Als je bij 1x12" wil blijven ga ik toch denken aan een topje van JBL (SRX 2e hands?) of misschien Dynacord

Comment

Waarom dan juist zoon top of een dynacord en wat voor een dynacord?

Ook zou ik in veel gevallen juist voor een 60 40 hoorn gaan. 1 of 2 inch hoog maakt me niet zo gek veel uit dingt hangt voor mij meer af van het filter en type kast.

Verder zijn er erg veel leuke kasten van nog veel meer merken. Zo ben ik niet zo van een jbl. Dan vind ik de db technologies fijnere speakers maken voor het geld.

Comment

met 1x 12" bedoelde ik 1 woofer van 12". Ik zie vaak dat wanneer er meer vermogen in de toppen vereist is, er voor toppen met 2x 12" woofers wordt gekozen. Waarom JBL of Dynacord? Omdat die meer power hebben. Een voorbeeld van Dynacord: de D12.

De dB Arena lijkt me niet echt een drastische verbetering t.o.v. de X12t. En het lijkt me niet gewenst om een actieve top te gaan gebruiken in een passieve setup

Comment

Ik denk dat je je moet afvragen (of hier duidelijk maken) waarom je wil upgraden. Meer volume, hogere kwaliteit van het geluid, hogere kwaliteit afwerking van de kast?

Comment

Ik wil de set upgraden met de volgende reden;

Ik heb nu een aantal speaker sets en ik wil die terug brengen naar 1 merk\type.
                        Hierbij wil ik erop vooruitgaan in kwaliteit aangezien men nogal eens de wenkbrauwen fronst op het moment dat er DAP op staat.

Kortom ik wil nu 2 fatsoenlijke toppen kopen en alle huidige setjes (LEM D400, dap X12 en dap X12t) verkopen. Op termijn, of als de prijs er nu naar is, wil ik er dan nog 2 bij kopen. 2e Hands is overigens ook een optie.

De huidige subs (x15b en x15hl) ben ik tevreden over qua formaat, klank etc dus die wil ik voorlopig aanhouden

Comment

@jasperA

Het gaat hier om de arena PRO hé en die is gewoon passief.
                          Dat lijkt mij wel een vooruit gang.

Actief kan ook hoor met passieve subs maar het is makkelijker als jke gewoon passieve tops hebt.

Comment

Met 1000euro budget ga je niet veel extra kunnen kopen.

Wat ik zou doen is je huidige paladium P1600 verkopen om je budget wat te verhogen naar +- 1200euro

Wij gebruiken zelf de Dap x-12T serie. Maar het grote verschil is:

- wij gebruiken tot +-250man 1 top per kant
                            - wij gebruiken tot +-400man 2 toppen per kant
                            (afhankelijk van de zaal 1 top vooraan 1 in delay per kant)
                            - wij gebruiken de American Audio VLP2500
                            750Wrms @ 8ohm en 1200Wrms @ 4ohm
                            - wij gebruiken een fatsoenlijke cross-over, limiter/compressor, Eq (all dbx)

Oorspronkelijk hadden wij de paladium p2000 serie er op hangen zonder eq maar toen werd het al spannend in een lange zaal met een capaciteit van +-200 man.
                            De overstap naar een fatsoenlijke versterker + processing doet veel aan je geluid!

Voordeel aan 4 toppen ipv 2 zeer krachtige is dat je meer flexibiliteit hebt + 2 nieuwe toppen + versterker gaat in je budget passen zeker als je 2dehands wat rond kijkt.

MAAR

Het voordeel aan 2 krachtigere toppen is dat je 2 toppen minder moet meeslepen! (Groot voordeel!)

Als je passief wilt blijven kan je kijken naar de jbl srx.
                            De jbl mrx is ook een optie maar heel veel winst ga je dan niet hebben. Zeker niet als je dezelfde versterker blijft gebruiken.

Actief heb je veel meer keus in de hoge rendement luidsprekers. Maar dat gaat niet in je budget passen.

Comment

@dj pr0flo-w
                              Je moet niet de klank vergeten die er meestal wel beter is bij duurdere luidsprekers.

Maar ik zou ook gewoon even doorsparen en ook later de p1600 verkopen.

Comment

Working...
                              X