Announcement

Collapse
No announcement yet.

behringer pa set probleem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• behringer pa set probleem

Voelt altijd beetje raar om via internet hulp te vragen, zeker als je zelf niet echt goed in staat bent om hulp te bieden vanwege technisch kennisgebrek.

Voor een scoutingvereniging heb ik de volgende set mbv sponsoring mogen selecteren.

2x behringer 1800 pro subwoofers
    2x behringer 1520 pro tops
    1x behringer crossover cx 2310

1x epq1200 voor aansturen tops
    1x epq2000 voor aansturen subs

Afgelopen vrijdag geprobeerd e.e.a. aan de gang te krijgen. Ik heb verbindingen met xlr kabels via crossover naar de versterkers gelegd. Vanuit versterker met speakon kabels rechtsreeks naar speakers.

Heb niet met knoppen gerommeld en alle knoppen stonden beetje in het midden. Rechstreeks laptop aangesloten met minijack aansluiting. Geluid heel zacht en alles kraakte. Omdat we toch die avond iets met muziek moesten heb ik besloten alleen met topspeakers rechtstreek op epq2000 te draaien. Ondanks dat geluid op laptop minimaal stond en volume met versterker probeerde te regelen viel steeds het geluid weg. Ik weet niet of dit clippen heet, maar volgens mij was het de limiter die steeds het geluid liet wegvallen. Soms ging het dan half uur goed, daarna weer bagger.

Uiteindelijk leek de 1200 beter om te gaan met speakers dan de 2000 wat me verbaasde gelet op het ruimere volume.

Wil binnenkort weer keer gaan testen, maar vraag me toch in basis af of deze versterkers wel geschikt zijn en niet te licht? Daarnaast of de laptop of iphone rechtstreeks aansluiten wellicht tot het probleem leidt.

Hopelijk kan iemand me hierbij advies geven.

Dank en groet, Rogier

Gaat de telefoon via een mengpaneel?

Comment

Ik zie geen mengpaneel in de set-up staan. Als er inderdaad geen mengpaneel gebruikt wordt is dit naar alle waarschijnlijkheid het probleem.

Comment

Dank voor jullie reacties.

Ik heb in beide gevallen geen gebruik gemaakt van een mengpaneel. Telefoon en laptop rechtstreeks op input van versterker geplaatst.

Comment

Beter altijd via een mengpaneel werken, kan je ook beter je volume regelen.
          Hier bij Bax heb je er al van 37 euro

Comment

Bij een crossover moet je juist wel iets met de knoppen doen anders klopt er total geen niks van: ook versterkers kan je het beste open draaien.

Comment

Je moet een mixer hebben is pure onzin.

Als ik 50 euro kreeg voor elke keer dat ik zonder mixer gewerkt heb en het rechtstreeks aangesloten heb. (bbq feestje enz) dan hoef ik tot me vakantie niet meer te werken. Een line signaal van een telefoon iPad mp3 speler laptop of van mijn part de home cinema set van de buren is net zo goed een line signaal als dat van een mixer. Wat wel soms het geval kan zijn is dat het signaal wat zwakker / minder hard is maar hoeft zeer zeker geen probleem te zijn.

Dus dan het volgende wat ik denk wat er aan de hand is. Ik vermoed dat het aan het verloop ligt. Stereo minijack naar 2x xlr (stereo) geeft nog wel eens problemen. Het zou dus inderdaad wel mooi zijn om je bron de Gsm Laptop wat dan via een minijack naar tulp op je mixer aan te sluiten om vervolgens met een xlr van je mixer naar de input van je crosover tegaan. Nu de high output van de crosover met xlr naar je amp voor de toppen en de low van je crosover met xlr naar de amp voor je subs. Klaar

Globaal de instellingen voor je crosover zou ik zetten op een 125 hertz. Dan zit je ver goed. De volumes voor je subs en toppen zou ik op gewoon het nul punt houden. Dus niet versterken of verzwakken. Recht omhoog zal dus meer dan redelijk kloppen

Alleen je xlr minijack zal dus hoogstwaarschijnlijk nu je problemen veroorzaken

Comment

Ik denk inderdaad dat het in het verloop zit.
                Mocht het dat niet zijn probeer de crossover eens.
                Mijn eerste crossover was ook een cx 2310 en gaf me veel problemen....

Succes!

Comment

Zelf 3 van die crosover gehad en nooit ooit problemen mee gehad. Ook erg veel van deze mee in rackjes van bekende geschroefd. Zijn voor het geld dat ze kosten gewoon erg leuke dingen die doen wat ze moeten doen.

Ook was er al rechtstreeks op de amp geprobeerd als ok het verhaal goed begrijp en bleven de problemen bestaan.

Daarom denk ik vrij zeker te kunnen zeggen dat het verloop voor de nodige storingen en problemen zorgt

Comment

Allen dank voor jullie reacties.
                    Zou het ook kunnen zijn dat de versterkers te licht zijn voor de toepassing?

Ik heb set samengesteld obv review van iemand, dus twijfel ook beetje aan de keuze. Is er iets wat ik dan kan doen om te voorkomen dat ik versterker of luidsprekers opblaas?

Comment

De versterkers zijn wat te licht ja.
                      Maar ddan zou er evengoed nog redelijk wat geluid uit moeten komen.
                      En al zeker niet ineen keer ophouden..

Comment

Nou lees ik dat je evt ook de versterker kan 'bridgen' . Is dit een oplossing om te voorkomen dat ik de boel opblaas? Blaas je met een te lichte versterker je versterker op of je luidsprekers?

Groeten,
                        Rogier

Comment

Je zou inderdaad de versterker (type 2000) die je gebruikt voor je subs kunnen bridgen.
                          Dan gaat het vermogen naar een kanaal (mono), en word het vermogen meestal een stukje hoger. Als je met een luidspreker kabel (speakon) van de versterker naar de input van een sub gaat, je deze vervolgens via de output door lust naar de andere sub wordt de impedantie 4ohm (ipv 8). Dan zou je dus wel meer vermogen uit je versterker kunnen halen. Dus de subwoofer uitgang gebruiken op je crossover (waarschijnlijk nog ergens instellen op de crossover) naar input 1 van je versterker (type 2000).
                          Dan de speakon kabels aansluiten en spelen maar...

Je kunt ook even uitzoeken wat het bridge vermogen 4ohm is van de 'zwakkere' versterker. Dan heb je voor je mid/hoog sowieso genoeg vermogen.

Groetjes Bram

Comment

dat poppetje met dat brilletje moet 8 0hm voorstellen...

Comment

Volgens de specs van behringer zelf kan de versterker NIET op 4 ohm gebrugd draaien.

Dus als je gebrugd wil gaan draaien kan je er maar 1 sub aan hangen.

Dan het verhaal van gebrugd.

Als je een versterker gaat bruggen ga je eigenlijk gewoon de vermogens van de 2 uitgangen samen voegen naar 1 uitgang. Nadeel hieraan is wel dat je weerstand van de speakers die je eraan hangt intern gehalveerd word. Dus 4 ohm weerstand eraan word 2 ohm. Nu komt het probleem op 2 ohm geeft de versterker nog veel meer vermogen af maar helaas word er ook veel meer warmte ( en ander geneuzel ) ontwikkeld. Dit is niet goed voor de versterker en zal dus kapot gaan.

Dan het kapot spelen van de speakers / versterkers. Dit kan altijd. Welke speaker en welke versterker je ook hebt. Het gaat erom dat je de versterker niet moet gaan overbelasten. Dit kan door er een te sterk ingaand signaal op je versterker te zetten zodat er blok golfjes komen. Lang verhaal kort. Je gaat gelijkspanning maken en hierdoor gaat je speaker naar zijn grootje. De spoel kan werkelijk gewoon doorbranden of de hars versmelt aan de rest van de driver vast. Je kan er ook een veel te lage weerstand aanhangen. Resultaat dan is dat je versterker het heel warm en druk krijgt en het ook zal gaan begeven.

Kortom als je een normaal en net signaal je versterker instuurd kan er met een te lichte eigenlijk helemaal niets fout gaan. Het enigste nadeel is dat je dus nooit het maximale uit je speaker gaat halen. Neem je een te zware dan kan een speaker zo om en nabij 1,5x zoon zware versterker hebben in vermogen dan de speaker is. Maar dan ook hier niet gaan overbelasten anders is het poef en klaar gaat je speaker over zijn xmax en is het ook gebeurd. Hou je hieraan en er kan weinig fout gaan.

Comment

Working...
                              X