Announcement

Collapse
No announcement yet.

Onduidelijkheid linken 4 speakers op 2-kanaals versterker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Onduidelijkheid linken 4 speakers op 2-kanaals versterker

Beste,

Ik heb wat rond gespeurd hier op het forum, maar mij blijft toch het een en ander onduidelijk.
    Ik ben al een tijdje in het bezit van een Akai AM-U210 versterker, welke 2 uitgangen heeft (4-16ohm per uitgang en 20 Watt per kanaal in 8ohm). Deze combineer ik met Canton quinto 520's (impedantie 4ohm belastbaarheid 65/100Watt). Allemaal oud spul, maar werkt nog naar behoren.
    Nu vind ik de Canton's perfect voor lage en midden tonen, maar bij de absolute hoge tonen wordt 'ie soms wat overschaduwd. Nu heb ik 2 JBL Control Xtreme CM42 boxen (impedantie 6ohm belastbaarheid 10-80 Watt) gekregen van iemand die ze nog over had.

Voor mij is, ook na het lezen van de topic, onduidelijk of het kwaad kan om 1 Canton met 1 JBL in serie of parallel te schakelen voor de geluidskwaliteit. En of mijn versterkertje dan eventueel aan zou kunnen.

Hoop dat iemand mij wil helpen

Als je ze parallel zet kom je op 2,4 ohm uit, wat je versterker niet leuk gaat vinden. Als je ze in serie zet kom je op 10 ohm uit. Dit kan, maar je versterker is wel flink underpowered. Al zal dit voor HI-FI doeleinden vrijwel niks uitmaken.

Comment

Heb ze nu serie gezet, waarbij er duidelijk bassverlies is, maar de hoge tonen zijn vele malen beter. Is er nog verschil in de manier van in serie zetten? Dus welke box als eerste stroom krijgt?

Comment

Over de kwaliteit/karakteristiek van het geluid durf ik van te voren niks te zeggen. Soms gaat dit goed met twee verschillende merken en soms niet.
        Andere manieren zijn er volgens mij niet. Behalve een extra versterker inzetten. Maar of dit ten goede komt van het geluid durf ik niet te zeggen.
        Misschien zijn er nog andere mensen die iets weten?

Comment

Je kunt ook eens naar de tweeters van de Canton luidsprekers kijken..?
          Aan de afbeelding te zien kun je ze eventueel ook vervangen als je ze niet mooi vindt klinken. Een andere optie is om een versterker te zoeken met A+B uitgangen waardoor je er wel 2 setjes op aan kunt sluiten.

Comment

Het nadeel van de meeste 4 kanaals versterkers is dat deze een behoorlijk stuk duurder zijn dan de meeste standaard versterkers. Ook zijn er hier Veel minder van dus is er veel minder keuze.

Je zou dan misschien nog beter kunnen kijken voor een losse enkele versterker.

Comopponenten van een speaker zomaar roekeloos vervangen zou ik mee oppassen. Dit kan toch wel eens helemaal anders uitpakken dan verwacht.

Comment

Ik heb er ook niet bij gezegd dat ze roekeloos vervangen moeten worden.
              Je kunt op internet vinden wat de specs zijn van de tweeter die er nu in zit en dan een vergelijkbaar type erin schroeven. Heb ik bij mijn Magnat All Ribbon serie ook gedaan samen met een filter update om het wat meer bij de tijd te brengen.

Comment

Originally posted by LucaToni View Post
                Heb ze nu serie gezet, waarbij er duidelijk bassverlies is, maar de hoge tonen zijn vele malen beter. Is er nog verschil in de manier van in serie zetten? Dus welke box als eerste stroom krijgt?
                Draai van 1 van de in serie gezette boxen de + en - eens om.
                Indien de bass nu beter word staan de speakers in fase.

Comment

Aangezien het voor de topic starter al een avontuur is als het gaat om parallel en serie zou ik al helemaal niet beginnen over het veranderen van filters of hoog drivers met aangepaste specs.

denk als ik dan naar de wensen van de ts kijk het misschien zelfs eerder gewenst is om gewoon wat anders aan te schaffen. Eenvoudiger en waarschijnlijk niet eens veel duurder dan filters en hoog drivers te gaan upgraden. Wat je er ook aan doet het blijft een oud kastje

Comment

Heb dit even geprobeerd en lijkt inderdaad iets beter te worden. Kijk het even aan, maar goede kans dat ik weer terugstap op enkel de Canton's. Heb op dit moment helaas niet het budget om aan nieuwe versterkers of speakers te denken, dus moet het hier maar mee doen ;)!
                    Dank!

Comment

Working...
                    X