Announcement

Collapse
No announcement yet.

versterken 2x sub en 2xtop

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• versterken 2x sub en 2xtop

hallo ik heb een tijdje geleden een crown 2500xls versterker overgenomen, ik versterk daar 2 x sub x-15b mee én 2 x x-12 T van dap.
    Dit gaat prima, maar de gene waar ik hem van gekocht heb, had 2 van deze versterkers erop staan.(op een gelijkwaardige set)
    Nu is mijn vraag, heeft het (veel) nut om er nog een versterker bij te zetten?

ik heb de versterker gewoon op stereo staan en dus niet gebrugt.
    hij levert op 8ohm 440w en op 4ohm 775w.

Ik lus mijn set door, dus van sub naar top, en dan krijg je 4ohm en dus 775w.

mijn subs zijn 400rms, 800 program en 1600 peak.
    en de tops zijn 450rms, 900program en 1800 peak.

Omdat ik ze doorlus draai ik dus op 4ohm en dat is 775w als ik dat dan vergelijk met de 400 en 450 van de sub en top , dan zit ik toch perfect volgens de 'stelregel' 1,5 a 2 keer het vermogen?
    Of zit ik er helemaal naast?:(
    Als ik er een zelfde versterker bij zet, dus 1 voor een sub en top dan draai ik op 8ohm en dat is maar 440w.
    Ik begrijp dat als de versterker(s) op bridge zet dat ik dan wel veel meer vermogen heb, maar heeft dit (veel) nut/effect?

Eigenlijk dus 2 vragen, draai ik goed, veilig en haal ik zo het meeste rendement uit mijn versterker en 2subs en 2 tops volgens mijn aansluitschema?
    en de 2e vraag, moet ik er een versterker bij doen en dan word het allemaal een stuk beter?

Alvast bedankt.Jan

Hallo Jan

Het heeft altijd nut om het actief aan te sturen.
    Zo krijg je vaak een betere balans in het geluid en het gaat natuurlijk wat harder.

Dan het verhaal van doorlussen..
    Ik heb een vraag daarover: Waar heb je de schakelaar van de sub op staan?
    Actief of passief?

Staat hij op passief dan is het verhaal van dat je op 4 Ohm draait niet waar.
    Want het filter in de sub houd het geheel op 8 Ohm.

Stel hij staat op actief dan klopt het verhaal van de 1,5/2 x rms vermogen regel ook niet want de sub en de top krijgen niet allebij 775 Watt maar dat word gewoon verdeelt.

Als je het maximale uit je set wil halen dan zul je er een zelfde versterker of nog liever zwaardere versterker bij moeten nemen. En er een crossover tussen plaatsen.

Het aansluitschema is dan: versterker 1 gewoon op stereo naar de 2 sub's.
    Versterker 2 ook gewoon in stereo naar de toppen en dan de versterker naar je crossover of processor.

Comment

aha, ik kan nog wat leren dus.
      bedankt voor je snelle reactie, ik heb achter op de sub 2 schakelaars:
      1 inverted/normal en deze staat op normal.
      2 passief of active en deze staat op passief.

tevens heb ik een 'in' en een 'out' en een 'mid/high out' (speakon)
      en ik draai nu van versterker naar 'in' en dan van 'mid/high out' naar top.

Hoe kan ik nu het beste draaien?

En ... hahaha ik vraag maar raak, als ik dus een 2e versterker zou doen )in de toekomst) hoe moet ik dan aansluiten?

nogmaals, alvast bedankt.
      Jan

Comment

sorry, zag dat het aansluitschema voor 2 versterkers al duidelijk was.

Comment

Als je het met een versterker aanstuurt kun je het beter zo laten.
          Maar je moet je wel voorstellen dat er ook al wat vermogen word ingelevert bij het filter van de sub.

Comment

Working...
          X