Announcement

Collapse
No announcement yet.

subwoofer een toevoeging of niet ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• subwoofer een toevoeging of niet ?

Hallo ,

is een subwoofer een toevoeging om te gaan draaien ?
    in mijn geval speel ik meer schlager muziek , slows en wat dance muziek .

geen techno / house en andere toestanden ....of het is heel toevallig dat ze ernaar vragen .

ook werk ik redelijk veel met artiesten ...

ga dat geen probleem geven als er een sub tussen de set staat ivm rondzingen...

heb laatst een feestje gezien waar iemand met gewone actieve boxen 4 x 300 watt . zonder sub aan het draaien was en daar was toch makkelijk 250 man ( buiten dan nog ) en vond dit toch al aardig klinken . als ik sommige post hier doorneem dat je voor 100 man al een serieuse zware set moet hebben ....zelf heb ik 2x 550 Rms... mee

alvast bedankt voor de tips .

Subwoofer er bij = meer laag = beter verdeelde klank = je toppen komen beter tot hun recht in het mid-gebied (omdat ze worden ontlast van het laag).

Rondzingen en subwoofers? Dat denk ik niet. Hoge frequenties gooien eerder roet in het eten. Je moet natuurlijk geen mic voor een subwoofer houden.

Daarnaast is het zo dat de meeste zangmicrofoons frequenties vanaf 50 Hz o.i.d. pas oppikken, omdat daaronder toch amper vocalen zitten en je handling noise dan ook meespeelt. Die 50 Hz ligt overigens rond de -10 dB dus je pikt vrij weinig laag op. Pas vanaf ongeveer 100 Hz heb je volledig opvangbereik.

heb laatst een feestje gezien waar iemand met gewone actieve boxen 4 x 300 watt . zonder sub aan het draaien was en daar was toch makkelijk 250 man ( buiten dan nog ) en vond dit toch al aardig klinken
    Was daar ook iedereen druk in gesprek en stonden ze hutjemutje op elkaar? In een zaal meestal wel. Daarnaast is er een verschil tussen achtergrondmuziek en discotheekvolume. Daarvoor hoeven niet de glazen van de bar te trillen, maar besef goed dat je 2x zoveel vermogen nodig hebt om 3 dB meer kracht uit je speakers te persen en je publiek pas bij 6 dB extra een 'verdubbeling van de geluidsdruk' merkt. Daarnaast ligt het ook aan het merk (en daarmee bedoel ik; efficiëntie van de componenten).

300 Watt RCF geeft een hele andere efficiëntie dan 300 Watt uit budgetluidsprekers.

Comment

Originally posted by Rick View Post
      Was daar ook iedereen druk in gesprek en stonden ze hutjemutje op elkaar?
      was een schoolfeest. gezellig samen zijn , neen zaten zeker niet op elkaar , vrij grote buiten ruimte ook nog . de muziek hoorde je toch 150 meter verder nog , van die plaats vandaag .

Comment

In een zaaltje (zeker een kleine zaal) ben je als gast al snel geneigd om je stem wat te verheffen om je verstaanbaar te maken. Daar sta je dus ook al snel hutjemutje te babbelen en wil je elkaar kunnen verstaan.

Komt er dan ook nog een stukje disco bij kijken, dan heb je wat headroom nodig om ietsje gas bij te geven indien nodig. Liever iets teveel power, dan aan het eind van de avond de CLIP LEDs continu te kunnen gebruiken om je CD-hoesjes af te lezen. (Oftewel, zwaar in de clip draaien.)

Comment

Ook zal je geluid een stuk voller klinken omdat vooral de lage tonen in de muziek veel beter weer gegeven zullen worden. Dit is natuurlijk bij dance helemaal fijn omdat dit toch wel belangrijke tonen zijn. Ook overige muziek zal echt een duidelijk verschil gaan geven in klank.

Rond zingers hoef je je inderdaad niet zo zorgen over te maken. Dit gebeurt inderdaad vaker op mid en vooral hoog dan het echte laag. Je zou dit zelfs wat af kunnen kappen met een low cut wat op verschillende tafels zit.

Comment

OK Prima , bedankt Ronennieschow en Rick .

sowieso zal het stukker beter klinken dan zonder ...
            was alleen bang van het rondzingen want dat wil ik ten aller tijden vermijden ...
            maar zoals jullie aangeven ,is dit geen probleem .

Fijne dag nog .
            Peter

Comment

Rick en Ronnie,

Hoe verklaar je dan dan als mijn micro rondzingt en ik het laag wat terug draai op de muziek dus niet op de mic het rondzingen stopt of veel minder is?

Comment

Omdat de potmeter van je laag veel meer weg draait dan dat wat alleen de sub weer geeft.

Ook blijft het natuurlijk zo dat je de microfoon moet afstemmen op wat je ermee doet. Dus de aller laagste frequenties kan je dan beter wat van je microfoon af draaien dan van je muziek.

Ook weet ik niet welke microfoon je op het moment gebruikt en wat je plaatsing is.

Zelf doe ik ook nog wel eens met wat regelmaat zelf het geluid voor een bandje en als het om rondzingers gaat is het bij ons toch echt een 99x op het mid en hoog en zeer zelden op het laag ( op de microfoon voor de kick na dan. )

Comment

ik gebruik zelfs de shure draadloze deze

en met draad ook nog 1 Shure SM 58 , maar die met draad is het meest gevoelige aan rondzingen .. zijn tips die ik nu gelezen heb hier die ik zeker ga gebruiken moest het rondzingen terug komen of nog gebeuren .

Comment

Sorry hoor, maar het verhaal van 'een SM58 (of vergelijkbaar) is minder gevoelig in het laag dus geeft geen feedback in het laag' is bullshit. Die dingen gaan echt wel rond als je hem voor de PA gebruikt, ook op 40Hz als je sub dat kan produceren. Nare eigenschap van een feedback situatie is dat het zichzelf steeds versterkt, dus als het eenmaal gaat...

Denk er even aan dat ook onze oren minder gevoelig zijn in het laag en het sub bij een goed afgesteld systeem dus per definitie meer druk moet leveren. Dat compenseert de aflopende curve van de microfoon.

Wat je ALTIJD doet, op ELKE microfoon met uitzondering van kick, bass en misschien floortom is een highpass (of low cut) gebruiken. Meestal zitten die standaard op 80Hz of 100Hz, bij echte mixers is die instelbaar.

Op je DJ mixer heb je dat niet, daar draai je gewoon wat laag uit. Ook wat hoog dan om te compenseren, zo wordt het lekker gedefinieerd en verstaanbaar zonder schel te klinken of problemen in het laag te geven. Hou je hem dan ook nog goed vast (niet om de grill!) dan is het een kwestie van met beleid gainen en het is geen probleem (nuja... zolang je achter je PA blijft uiteraard).

Comment

Probleem wat ik en andere drive-in dj's vaak hebben is dat mensen een stukje gaan doen of een speech willen geven. Die mensen staan voor je PA en hebben bovendien meestal totaal geen microfoon techniek. Sterker nog, ze denken schijnbaar dat het ding bijt dus ze houden m zo ver mogelijk bij hun mond vandaan.

Ook leuk is een groep die een stukje doet en om beurten de microfoon wil vasthouden. De ene houdt de microfoon netjes bij de mond en praat hard en duidelijk, de volgende houdt m zo ver mogelijk van zich af en weer een volgende gaat er keihard in lopen schreeuwen (terwijl je net de gain verder open hebt gezet omdat de vorige anders niet te verstaan was).

Comment

Dan neem je een geode 31 bander eq welke je insert op je microfoon kanaal. en trek je de eerste 4 of 5 feedback frequenties eruit. Zo kan je een stuk harder zonder rond te zingen.

Comment

Daar hebben we geen ruimte voor... de cases zijn op maat gemaakt voor de apparatuur die erin zit en alle speakersets zijn actief dus een versterkerrack hebben we ook niet.

Comment

Hand op de gain, goed opletten, meeschuiven en pannen.
                            Staan ze rechts voor de PA, pan je hem een flink stuk naar links.

Comment

Sorry hoor, maar het verhaal van 'een SM58 (of vergelijkbaar) is minder gevoelig in het laag dus geeft geen feedback in het laag' is bullshit
                              Ik lees nergens terug dat ik (of ronnie) dat zo zwart op wit hebben gezegd, dus lijkt me ook niet nodig om daar direct zo fel op in te haken.

Wat wij aangeven is dat een microfoon voor vocalen wat minder gevoelig is in het laag, waardoor de kans op feedback van lage frequenties iets minder is en dit dus eerder in het midhoog en hoog zal ontstaan. Daarnaast bevindt een doorsnee vocal-microfoon zich op buikhoogte/halshoogte terwijl de subs bij je voeten/knieën staat.

Natuurlijk gaat zo'n mic rondzingen wanneer je een frequentie uit het laag door je subs jaagt en je mic er praktisch voor houdt. Maar da's een kwestie van zelf goed in de gaten houden wat er zoal gebeurt met die mic, plus een stukje opvoeding/ervaring van diegene die de mic in z'n handen krijgt.

Comment

Working...
                              X