Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dap MC215 Verstersvermogen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dap MC215 Verstersvermogen

Dag mensen,

Allereerst weet ik niet of dit topic hier thuishoort. Sorry als dit verkeerd is.

Zoals de titel al aangeeft heb ik een vraag betreft de mc215 speaker van DAP.

Momenteel bezit ik 2 van deze speakers met een 2x500 watt versterker. De feesten waar ik kom zijn nooit zo groot en heb hier dus altijd voldoende aan gehad. Nu heb ik samen met 'n maat waarmee ik draai vanavond een feest waar blijkbaar 80 man komen ( normaal regel ik dit altijd en zorg ik dat het tot maximaal 50 man is, maar het is allemaal een beetje raar gelopen ). Maar goed, 80 man dus. Mijn vraag nu is, hoeveel problemen zullen we hier mee krijgen? Aangezien ik overal lees dat je niet verder moet gaan dan 50 man met een setje van deze speakers. Het feest is in een tent en ik ga ervan uit dat er een aantal af zullen zeggen en dat er mensen buiten de tent zullen staan ( gezien het weer, als het niet regent natuurlijk ).

Overigens heb ik nog een eigen oplossing bedacht waar ik niet van weet of dat het kan en/of verstandig is. Ik ben nog beginnend dus vergeef 't me als ik een domme vraag stel. Ik heb thuis nog een wat oudere versterker staan van 2x350 watt. Zou het mogelijk zijn 1 versterker per speaker te gebruiken en de 2x500 op 7 zetten ( 700 watt )? Ik lees namelijk dat deze speakers tot 750watt versterker vermogen kunnen hebben. Mocht dit mogelijk zijn hoe sluit ik dit aan? Het probleem ligt niet bij de aansluiting tussen speaker en versterker ( dit gaat met bridge wat ik eerder heb gedaan ), maar bij de aansluiting van versterker naar controller. Op beide versterkers zit een L en R aansluiting en op de controller ook. Hoe sluit ik dit aan?

Hopelijk kan iemand me helpen!

Groeten,

Dj Xan

Je zit met het probleem dat als je de speakers per stuk gebrugd op een versterker wil zetten deze in 4 ohm brug modus zullen gaan draaien. Veel versterkers vinden dit niet fijn. Ook geeft de versterker dan nog een heleboel meer vermogen af doordat de interne weerstand niet 4 ohm zal zijn maar 2 ohm.

Dus je zit met 2 problemen. 1 je versterker vind het niet leuk om op deze manier te moeten werken. 2 je hebt een nog veel groter vermogen maar niemand kan je precies zeggen hoeveel. Kortom grote kans dat ze kadukie gaan.

De draai knop die erop zit ( 0 tot 10 ) is niet zo dat als ik hem op zeg 7 zet het ook maar 700 watt afgeeft. Je moet het meer zien als een gain knop. Het dempt dus wel maar is niet zo dat het 1 op 1 terug kan tellen naar vermogen wat de amp afgeeft.

Ook kan je niet zomaar zeggen zoveel personen met deze of die set. Je zit namelijk ook met een locatie. Buiten of in een tent is totaal anders dan in een garage of schuurtje. Je zal zelf ook wel gemerkt hebben dat een woonkamer wel wat anders is dan dat je in de tuin staat. Je hebt buiten of in een tent gewoon heel wat meer vermogen meer nodig om het zelfde resultaat te halen dan wanneer je in een schuurtje staat.

Lang verhaal kort.

Of je huurt wat bij of als je een beetje op safe wil spelen doe je het gewoon op de vertrouwde manier en dan is het maar wat zachter.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
      Je zit met het probleem dat als je de speakers per stuk gebrugd op een versterker wil zetten deze in 4 ohm brug modus zullen gaan draaien. Veel versterkers vinden dit niet fijn. Ook geeft de versterker dan nog een heleboel meer vermogen af doordat de interne weerstand niet 4 ohm zal zijn maar 2 ohm.

Dus je zit met 2 problemen. 1 je versterker vind het niet leuk om op deze manier te moeten werken. 2 je hebt een nog veel groter vermogen maar niemand kan je precies zeggen hoeveel. Kortom grote kans dat ze kadukie gaan.

De draai knop die erop zit ( 0 tot 10 ) is niet zo dat als ik hem op zeg 7 zet het ook maar 700 watt afgeeft. Je moet het meer zien als een gain knop. Het dempt dus wel maar is niet zo dat het 1 op 1 terug kan tellen naar vermogen wat de amp afgeeft.

Ook kan je niet zomaar zeggen zoveel personen met deze of die set. Je zit namelijk ook met een locatie. Buiten of in een tent is totaal anders dan in een garage of schuurtje. Je zal zelf ook wel gemerkt hebben dat een woonkamer wel wat anders is dan dat je in de tuin staat. Je hebt buiten of in een tent gewoon heel wat meer vermogen meer nodig om het zelfde resultaat te halen dan wanneer je in een schuurtje staat.

Lang verhaal kort.

Of je huurt wat bij of als je een beetje op safe wil spelen doe je het gewoon op de vertrouwde manier en dan is het maar wat zachter.
      Hallo ronennieshow,

Bedankt voor je reactie. Het bruggen van de versterkers was ook al een eng idee omdat ik hier nog nooit mee gewerkt heb. Eerst maar eens wat advies inwinnen de volgende keer. Daarbij heb ik de specs van me oude versterker verkeerd in me hoofd zitten en het bruggen is dus sowieso geen slim plan. Ik heb dus maar besloten mijn 2x500watt versterker te gebruiken. Bijhuren is het al te laat voor. Ik heb al eens eerder in een tent gedraaid met 40-50 man en dat ging nog goed. Daarbij willen ze het volume niet al te hard heb ik begrepen. Kortom ik denk dat het wel gaat lukken, maar toch bedankt voor je reactie! Binnenkort toch maar eens wat geld aan de kant leggen voor wat nieuws :).

Groeten,

Dj Xan

Comment

Working...
      X