Announcement

Collapse
No announcement yet.

OMNITRONIC monitoring

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• OMNITRONIC monitoring

Beste

Op een van onze vaste locaties hebben ze een setje OMNITRONIC M-1020 Monitor 400W op het oog voor een klein bandje. Het bandje oefent 1x in de week op dezelfde locatie.

Nu is mijn vraag, welke amp kan ik hier het beste aanhangen voor een redelijke prijs ( +-300 euro)?

Ik kijk uit naar jullie meningen/adviezen.

omnitronic is echt een low buget merk/c merk
    je kan beter kijken naar behringer of dap. ook dit is nog instap merk maar het is wel beter
    of tweede hands via mp

er zijn actieve monitoren van behringer
    zoals de behringer-eurolive-f1320d-actieve http://www.bax-shop.nl/vloermonitor/...t-details.html
    of de Behringer Eurolive B212D actieve luidspreker http://www.bax-shop.nl/actieve-fullr...t-details.html

het vermogen van je versterker bereken je door het vermogen van de speaker maal 1,5 te doen
    zie ook http://www.bax-shop.nl/blog/index.ph...r-heb-ik-nodig

je kan kiezen om voor pasieve monitoren te gaan en daar bij een versterker aan te schaffen.
    zoals de dap mcm 15 http://www.bax-shop.nl/vloermonitor/...t-details.html
    deze pasieve monitor heeft een vermogen van 250 watt rms dat maal 1,5 is 375-400 watt
    dus je hebt een versterker nodig met het vermogen van rond de 2 x 375 watt op 8 om

de omnitronic speakers hebben een vermogen van 200 watt rms dat maal 1.5 is 300 watt
    dus je hebt een versterker nodig van rond de 2 x 300 watt op 8 ohm
    deze bijv DAP Palladium P-900
    of Behringer Europower EPQ900 versterker
    of de American Audio VLP 1000
    Last edited by miciel; Sunday-14-07-2013, 20:09.

Comment

Waarom niet kiezen voor een simpele actieve of passieve plastic speaker? Die kun je vaak ook als monitor inzetten. Een speaker als de Devine Artis 12 zal sowieso al een beter geluid geven dan een Omnitronic of een DAP MC. Worden al standaard monitorvoetjes meegeleverd.

Zijn uiteraard voor die prijs nog geen speakers die je kunt vergelijken met de wat grotere (en vooral duurdere) merken/series, maar voor een klein bandje in een oefenruimte naar mijn idee prima.

Comment

Originally posted by Rick View Post
        Waarom niet kiezen voor een simpele actieve of passieve plastic speaker? Die kun je vaak ook als monitor inzetten. Een speaker als de Devine Artis 12 zal sowieso al een beter geluid geven dan een Omnitronic of een DAP MC. Worden al standaard monitorvoetjes meegeleverd.
        dat is inderdaad geen gek idee.
        de beringer die als 2de in mijn post staat is in mijn ogen een simpele actieve speaker.
        of zie ik het het nu verkeerd ?
        ik wist niet dat Divine beter was dan dap of omnitronic.

Originally posted by Rick View Post
        Zijn uiteraard voor die prijs nog geen speakers die je kunt vergelijken met de wat grotere (en vooral duurdere) merken/series, maar voor een klein bandje in een oefenruimte naar mijn idee prima.
        daar ben ik het helemaal mee eens. anders zou ik geen behringer of dap adviseren.
        Last edited by miciel; Monday-22-07-2013, 17:41.

Comment

De vuistregel voor versterker vermogen is inderdaad 1.5 of 2 keer het RMS vermogen van de speakers. Nu zou ik dit niet aanraden voor deze speakers omdat er zeer waarschijnlijk een piëzo element als hoogdriver gebruikt wordt en deze nog wel eens in rook op willen gaan als er teveel vermogen op los wordt gelaten.

Verder ben ik het er mee eens dat een simpele actieve speaker een beter resultaat gaat geven dan bovenstaande omnitronic. Wel moet ik daarbij zeggen dat omnitronic erg leuk spul maakt hoor! De M1020 is een ripoff van de Dap MC series maar als je bijvoorbeeld naar de Omnitronic PAS serie kijkt kun je erg leuke speakers krijgen voor relatief weinig geld. Wij hebben de Pas-215 jaren lang gebruikt als monitoren en ondanks dat er met enige regelmaat een membraam van de hoogdriver vervangen moest worden door een klein() beetje mishandeling zijn die dingen erg degelijk gebouwd! Wij hebben meer producten van omnitronic in gebruik gehad en ik zou betere series zoals de PAS speakers en dergeljke boven de highlite producten verkiezen.

Comment

Ik had het nog niet specifiek over een actieve luidspreker, maar dat zou uiteraard ook nog een optie kunnen zijn. :)

Comment

ik heb hierover ook een vraag , zou ook een monitor actieve speaker moeten hebben .
              zelf heb ik nu de behringer b315D als luidsprekers , wat neem ik het best ?

het mag ook niet gaan rondzingen als je er een mic op 2 meter van houd ....

Comment

ik heb hierover ook een vraag , zou ook een monitor actieve speaker moeten hebben .
                zelf heb ik nu de behringer b315D als luidsprekers , wat neem ik het best ?
                Waar is het voor bedoeld? DJ monitor, band monitor...?

het mag ook niet gaan rondzingen als je er een mic op 2 meter van houd ....
                Dat zal dan meer aan je microfoon (richtingskarakteristiek en gevoeligheid) en diegene die hem vasthoudt liggen. Er bestaat geen 'feedbackloze luidspreker'.

Comment

het is bedoeld beetje voor allebei zowel als dj als voor artiesten ( meestal artiesten ) .

Comment

Dan wordt het wat lastiger, want voor een gemiddelde drive-in show DJ kan een klein fullrange kastje al meer dan genoeg zijn, wanneer je hem in de buurt zet.

Voor artiesten is de afstand tussen luisteraar en speaker een stuk groter, waardoor je dus meer vermogen nodig hebt en de klank ook belangrijker is (zodat de artiest een goede referentie heeft van wat hij/zij wenst te horen).

Verder is het erg van belang hoe groot de speaker voor jou mag zijn en wat hij mag kosten. Een kleine RCF monitor kan aardig wat geluid produceren met een prima klank, maar dan zul je wel dieper in de buidel moeten tasten.

Comment

Working...
                    X