Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke speakers met welke specificaties nodig voor een kleinschalig feestje?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke speakers met welke specificaties nodig voor een kleinschalig feestje?

Hallo lezers,

Ik heb totaal geen verstand van speakers en daarom deze vraag. Ik wil op kleinschalige feestjes draaien maar het probleem is vaak dat ik geen geluidsapparatuur in huis heb. Welke speakers heb ik nodig en waar moet ik naar kijken als ik speakers ga kopen + wat moet ik naast speakers nog hebben?

Gr, Hielke

Originally posted by Hielke View Post
    Hallo lezers,

Ik heb totaal geen verstand van speakers en daarom deze vraag. Ik wil op kleinschalige feestjes draaien maar het probleem is vaak dat ik geen geluidsapparatuur in huis heb. Welke speakers heb ik nodig en waar moet ik naar kijken als ik speakers ga kopen + wat moet ik naast speakers nog hebben?

Gr, Hielke
    wat is je budget ? er zijn speakers vanaf 70 euro tot 3000 euro
    hoe meer je betaald hoe beter je speakers geluidsdruk weergave afwerking etc
    hoeveel mensen ?
    waar moet ik naar kijken ? dat het pa speakers zijn. zoals de meeste bij deze webshob
    dus geen hifi.
    wat wil gaan doen plaatjes mixen ? dan heb je een mixer nodig.
    ga je geen plaatjes mixen dan kan het met een klein mengpaneeltje of een mixer
    vanaf wat ga je draaien ? laptop/pc/cd speler mini disk/md speler casseterecorder;-)
    2 gebalanceerde uitgangen op je mixer of mengpaneel zijn handig maar geen verplichting.
    luidspreker standaard 2 x tenzij je 1 subwoofer neemt dan heb je er maar 1 nodig.
    microfoon standaard 1 x hoeft niet maar is wel leuk.
    een microfoon om af en toe wat te zeggen.
    een beetje meer kenis doe je vanzelf op. (vooral door op je bek te gaan;) )
    hoe je aan regel 1 draai nooit in het rood (clippen) dit is zonde van je signaal maar dat is niet heel erg
    en zonde van je speakers dat is wel erg

bijbehorende kabels voor tussen alle apparaten. en soms eentje extra.
    die kunnen we later adviezeren als je weet wat je nodig hebt.
    subwoofer is een mooie aanvulling en je haalt wat meer uit je speakers. maar is niet verplicht.
    bij 1 subwoofer kan je een tussen paal nemen dan heb je maar 1 luidspreker standaard nodig.
    als je een actieve subwoofer en actieve speakers neemt. dan hoef je geen versterker en crosover te kopen.
    dat zit allemaal al ingebouwd.

of je doet alles passief wat inhoud dat je 1 of 2 versterkers nodig hebt en een crosover nodig hebt
    bij 1 versterker kan je 2 subs op kanaal 1 zetten en 2 speakers op kanaal 2 dan heb je een crosover nodig.
    je kan het actief filteren dus een crosover voor je versterker neer zetten.
    passief crosover kan ook is dus na de versterker.
    pasieve filter/crosover zit heel vaak al ingebouwd zit in de meeste subwoofers.

voor meer info
    Popschool Maastricht, de virtuele muziekschool met veel lessen en informatie over muziek, instrumenten, muziektheorie, gitaarakkoorden, pianoakkoorden
    Last edited by miciel; Sunday-21-07-2013, 16:21.

Comment

Lees dit artikel over het beginnen van een drive-in-show maar eens, daar staat aardig wat basisinformatie in.

Comment

Bedankt voor je reactie en sorry van mijn late reactie. Ik heb een kleinschalig budget van een max van 400 euro. Ik heb een pioneer-400 set en weet hoe ik moet draaien. Vanaf deze set wil ik gaan draaien. Ik heb twee monitoren voor mezelf van krk.

Comment

2 van deze divine artis 12
          http://www.bax-shop.nl/actieve-fullr...t-details.html
          of 2 van deze divine artis 15
          De Devine Artis 12A is een 12 inch luidspreker met een ingebouwde versterkermodule. Daarnaast heeft hij talloze functies aan boord, waaronder een USB/SD MP3-speler, diverse ingangen en een cliplimiter ter bescherming.

dit setje 2 x divine artis en 2 speaker standaard (los is het goedkoper)
          http://www.bax-shop.nl/luidsprekerse...t-details.html

speaker standaard
          Innox IVA 03 koop je bij Bax Music met 30 dagen bedenktijd. Voor 23:00 besteld = morgen in huis! We Support Your Stage

of wat anders.

ik zou later een keertje kijken voor een subwoofer en een mengpaneel
          of een mixer met xlr uitgangen.

xlr kabel voor tussen allebei je speakers
          mic/line kabel dus gewoon man en vrouw (10 meter) en of (5 meter)
          ik weet alleen niet of die speakers het signaal gebalanceerd maken.(Rick weet jij of ze dit wel doen ?)
          rca kabel voor tussen je mixer en 1 speaker (3 of 5 meter)(5 meter is makelijker)
          xlr kabel doe je in de line out van de speaker waarop je de mixer hebt aangesloten
          de andere kant doe in de line in van de andere speaker(waar je dus niet je mixer op hebt aangesloten)
          (het singaal gaat dan door de xlr kabel naar je andere speaker)

of je kan ook een rca kabel uit elkaar halen en zo alle bij je speakers aansluiten.
          er ziiten wel euro stekkers bij maar die schjnen niet zo lang te zijn
          verleng snoeren (2) (is altijd handig) aangezien allebei je speakers stroom nodig hebben
          volgens mij zitten er 2 uitgangen op je mixer (2 x rood/wit)
          de ene voor jouw krk monitoren en de andere voor de speakers
          Last edited by miciel; Sunday-28-07-2013, 21:19.

Comment

ik weet alleen niet of die speakers het signaal gebalanceerd maken.(Rick weet jij of ze dit wel doen ?)
            De Artis-serie heeft gewoon gebalanceerde inputs. Zolang je dus vertrekt vanaf een gebalanceerde signaalbron en gebruik maakt van een 3-aderige kabel is dat dus prima in orde. :)

Comment

Originally posted by Rick View Post
              De Artis-serie heeft gewoon gebalanceerde inputs. Zolang je dus vertrekt vanaf een gebalanceerde signaalbron en gebruik maakt van een 3-aderige kabel is dat dus prima in orde. :)
              de dj mixer heeft een ongebalanceerd singaal(rca/tulp) (ik had ook duidelijker moeten zijn)
              werkt de xlr line out aansluiting als je met ongebalanceerd signaal(rca/tulp kabels) naar de speaker gaat?

werkt de de jack line out als je met ongebalanceerd signaal(rca/tulp kabels) naar de speaker gaat?
              (jack kan gebalanceerd of ongebalanceerd zijn)
              Last edited by miciel; Monday-29-07-2013, 21:47.

Comment

Ja dst werkt

Comment

Originally posted by Rick View Post
                  hallo rick,
                  ik heb een vraag over dit.
                  kan je ook van bijv. twee rca naar 2 xlr chassis delen en die naar de speakers leiden met kabels?

gr DJ Keyano

Comment

Natuurlijk kan dat, met een verloopkabeltje.

Maar ter informatie, het maakt je signaal niet gebalanceerd.

Wil je dat wel, dan zul je een stereo DI-box moeten gebruiken, zoals de ART CleanBoxPro.

Comment

merk je t verschil goed tussen gebalanceerd en niet?

Comment

Theoretisch gezien kan het zorgen voor wat extra storingsgevoeligheid en heeft het van zichzelf enige signaalverlies, maar in de praktijk maakt dat niet zo heel veel uit als het gaat om kleinere opstellingen.

Comment

Working...
                        X