Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subwoofer zelf bouwen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Subwoofer zelf bouwen

Hallo allemaal,

Ik wil graag een subwoofer gaan bouwen (18') Wel een beetje kwaliteit.

Welke woofer raden jullie mij aan?

En wat heb ik nog meer nodig?

En heeft iemand bouwtekeningen of fotos van een zelfbouw subwoofer?

Budget is +/- 600 euro per woofer

Welke woofer raden jullie mij aan?
    Dat is niet te zeggen zonder bouwtekening. Zomaar een woofer pakken en er een bouwtekening omheen denken, daar is aardig wat ervaring voor nodig, o.a. met speakerkast-simulatiesoftware om aan de hand van de technische kenmerken van de woofer de kastinhoud, poorten etc. te berekenen. Daarnaast zul je met je ontwerp rekening moeten houden met zaken als bracing, resonantie, noem het maar op.

Het beste plan is dus om een bestaande bouwtekening van een subwoofer te nemen en deze volledig te volgen. Het bouwen van een goede subwoofer doe je niet zo 1-2-3, dat kost aardig wat tijd wil je dat goed leren doen.

Comment

Op [...] staan een aantal mooie complete voorbeelden en projecten van anderen.

@admin: Neem aan dat deze link wel erop mag? :?
      Last edited by Rick; Monday-29-07-2013, 16:22.

Comment

Helaas, verkopen ook onderdelen die overlappen met ons assortiment dus moet hem weghalen. Maar in PM's kan ik niet kijken. ;)

Comment

Mijn excuses!

Comment

Zelfbouwkasten

Ik heb afgelopen week net 2 subkastjes zelf gemaakt. 1 heb ik vooraf berekend en na een uitgebreide test aan de 2e begonnen. Dit sub ontwerp gaat ongelovelijk hard en heeeel diep.
            Specificaties van de frequentie respons curve zijn uit me hoofd dacht ik : -3db op 37 hz en -10 db op 28 hz. en een max spl van 130 db.

Het gaat hier om een +- 200 liter kist (netto) (voor exacte afmetingen/inhoud etc. moet ik even in de bouwtekening kijken!) met een RCF L18P400 woofer erin.
            Woofer heeft Xmax van 5 cm, kist getuned op 37,5 hz, gemaakt van 18 mm berken multiplex
            Poort (LxBxDiepte) 570 mm x 80 mm x 240mm.
            Alle handvaten en m20 adapters netjes ingevreesd. In de warnex gezet en het zijn eigenlijk nu gewoon fabriekskastjes.

Totale prijs per stuk aan materiaal is ongeveer 750 euro. Iets meer dan jou budget, maar dan heb je ook wel SUPER kasten.

Ik heb ze getest naast GAE BR118. Deze hebben een RCFl18p300 ( 1 cm minder xmax) en mijn zelfbouw gaat harder en dieper;)

Als je geïnteresseerd bent, mag je altijd keer langs komen! Ik woon in de buurt van Zwolle:cool:

Comment

Working...
            X