Announcement

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd: welke apparatuur voor DJ ruimte

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Advies gevraagd: welke apparatuur voor DJ ruimte

Beste forumleden,

Mijn verenging heeft een niet-commercieel café annex discoruimte. Wij zijn op dit moment met hulp van vrijwilligers de boel aan het opknappen. Het is ook de bedoeling om de (disco-) apparatuur waar nodig te vernieuwen. Daarnaast gaan wij de DJ ruimte verplaatsen, om daar een nieuwe compacte maar efficiënte ruimte te kunnen bieden.

Ik heb al met verscheidene DJ's gesproken, maar een totaalplan is daar nog niet uitgekomen. Geld is er met mate, dus uitgekiend uitgeven is de enige optie. Repareren wat nog mee kan en vervangen wat vervangen moet worden. Zelf ben ik geen DJ, maar heb wel met de huidige apparatuur leren omgaan.

Wat hebben wij op dit moment aan apparatuur:

Mengpaneel: Dateq LPM 7.3
    CD deck: Numark CDN-205
    Limiter: Dateq SPL 2
    Switcher: Elca SR8PX
    Licht: Showtec Scanmaster 2 (12 channels)
    Licht: Starway Tiwa 400320 (8 channel dispatching)
    Microfoons: los panel met vier XLR ingangen

Hiernaast zijn nog in de DJ ruimte aangesloten een DVD speler en een video recorder. (deze laatste gaan wij met pensioen sturen)

Wij vertonen ook regelmatig thema-films (legaal), die via de DJ ruimte afgespeeld worden en met een (vaste) beamer worden geprojecteerd.

De limiter heeft een storend bromgeluid, dat ook bij direct op speakers aansluiten te horen is. Dus de vraag is: is repareren nog verstandig, of is de limiter toch al dermate gedateerd dat die beter vervangen kan worden ? Ik zou ook niet weten waar wij die kunnen laten repareren. Maar die brom moet eruit. Wij hebben daarnaast max. vier microfoonaansluitingen (tegelijk) nodig.

Ik hoop dat ik hier wat wijzer kan worden.

Biet echt veel info wat je geeft.

Wat heb je verder aan geluid ( versterkers speakers etc hangen)
    Wat is er kepot en wat kan nog mee
    Licht: showtec? Wat heb je dan aan licht wat dit is enkel de controller

Ik zou kijken voor een pio setje ( dat is wel de standaard) kost zon €5K
    Evt een goede processor (€500-1000) en wellicht ook nog wel speakers en amps vervangrn

Comment

Ik vind het nogal een flinke mep om een pioneer setje van 5000 euro neer te gaan zetten in een club huis met vrijwilligers. Ik denk dat dit zeer zeker net zo goed een stuk goedkoper kan door gewoon alleen 2 table tops te nemen en dan voor de cdj 900 te gaan. De dateq is gewoon een heel erg degelijke en goede mixer. Gaat er een fader kapot ben je met 18 euro al weer de man. Kan je er weer jaren mee tegenaan. Ook kan je hier op elke input een microfoon aansluiten dus als het moet kan je er zelfs 7 aan hangen. De pioneer mixer kan er maar max 2. Niet doen dus pure onzin. Tiesto komt er toch niet draaien en als er echt een keer een evenement is wat je organiseert dan kan er altijd nog even wat bijgehuurd worden.

De limiter is in dit soort locaties wel een zeer belangrijk onderdeel. Het zorgt er heel erg vaak toch voor dat het wel allemaal heel blijft. De dateq spl2 is op zich niet zoon verkeerde maar het is zeer zeker geen wereld wonder. Ik weet niet hoe je verder zit met je audio verhaal maar als hier bijvoorbeeld toch echt wat aan gedaan moet worden zou ik er eerder voor kiezen om voor een dbx pa beheer systeem te gaan. Kan je toch nog wel een heleboel meer mee. Zitten ook meer dan prima limiters en beveiligingen in. Heb je voor het zelfe geld een hoop meer te regelen.
      Dan het licht en de rest. Tja dit is toch wel even kijken wat de locatie precies is. Hoe de indeling is.

Comment

Ik kom nog met aanvullende gegevens over overige apparatuur.

In ieder geval hangt er aan verlichting een viertal scanners die prima voldoen, één kleuren Led par spot. Revo van oudere generatie, Laser (één kleur, ratelt 15 gedurende minuten na opstarten), stroboscoop (pre-Led tijdperk, maakt luid klikkend geluid), lichtorgel (gaat nu eindelijk met pensioen), een drietal Par spots (allen met halogeen peer, waarvan twee peren kapot).

Je ziet het licht is er nog slechter aan toe, maar volgens mij makkelijker te upgraden, en in ieder geval minder kostbaar. Op de wenslijst staat een fazer, meer effecten. Ook bij de bar vóór in het café willen wij iets wat tijdens dansfeesten wat lichteffecten kan geven.

Als je kijkt naar de kostprijs destijds van wat wij nu hebben staan dan weet je ongeveer welk bedrag wij kunnen uitgeven. De dateq 7.3 is inmiddels opgevolgd door de dateq 7.4 welke momenteel kost bij Bax (van € 2153,00) voor € 1474,00 incl. btw. Ik denk dat als ik ronennieshow lees wij moeten proberen de dateq mixer te laten repareren. Vraag: waar kan ik dat laten doen in de regio Den Haag ?

Doet de cdj 900 ook aan beat matching ? Of haal ik nu zaken door elkaar ?

Comment

Een dateq zou ik nooit weg doen. Tenzij er met een vrachtwagen overheen gereden is. Deze zijn echt onverwoestbaar en oerdegelijk en klinken zelfs 10x beter dan welke pioneer mixer dan ook. Dus deze zou ik gewoon even kijken welke faders het niet goed meer doen en deze vervangen. Dit kan eigenlijk bij elke pa reperateur maar het is ook niet moeilijk om het zelf te doen. Klusje van een 10 minuten.

Met elke cd speler waar een pitch op zit en een joghweel kan je beatmatchen. Maakt totaal niet uit welke speler het is. Alleen zijn sommige dj's nogal een stel zeurende zanik peren en willen dan perse het aller duurste van het duurste. Gelukkig voldoet de cdj 900 dan nog wel gewoon aangezien deze niet veel afwijkt van een cdj 2000.

Als het om licht gaat zou ik in ieder geval overstappen op led. Gooi heel die parren er lekker uit. Led er terug in en dan gewoon met tcl chips nemen. Dus 3 ledjes in 1. Geeft mooiere kleuren menging en je hoeft ook geen lampen meer te vervangen. Veel van deze led parren kan je ook meer dan prima mee stroboscopen of blinde maar stroboscopen zijn er ondertussen ook gewoon in led te krijgen als je dat liever zou willen. Je zou voor de led parren kunnen denken / kijken naar de eurolite kls 801 en de losse variant de sls 7 van eurolite. Hele fijne en deglelijke led parren voor een niet al te hoge prijs.

Een hazer zou ik gaan voor de jem martin 2500 hz. We hebben deze nu zelf ook en is echt een hele fijne machine. Wel even een dmx module mee bestellen want standaard is de machine niet dmx helaas.

Lasers worden met de dag goedkoper en hier zou je zelf even in moeten kijken wat je verder wil met de laser en waar je hem voor wil gaan gebruiken.

Scans hebben we zelf de victory van jb-system. Lekker degelijk scannertje met een meer dan behoorlijke licht opbrengst door de 60 watt led module. Is eigenlijk de opvolger van de winner van jb systems maar dan met led.

Comment

Dat is nuttige informatie. De dateq dus maar eerst goed bekijken of die te repareren is. Een hazer is dus nogal prijzig, ook gezien de aanschafprijs van vloeistof. Misschien is een fazer dan een geschikt alternatief ? Ik ga mee in de gedachte dat alle parren behalve die ene Led-par beter kunnen worden vervangen. Led scheelt stroom én gaat veel langer mee. De scanners die wij nu hebben wil ik nog even mee laten gaan. Wij hebben een niet al te hoog plafond, ca. 3,75 meter. Ik denk bijvoorbeeld aan (onder andere) zoiets als een Eurolite LED SVF-1 flower. Door de verstelbare lichtkoppen is een lichtrichting op maat mogelijk. Of de American DJ Nucleus LED centereffect.

Comment

Dateq zou ik zeker laten repareren, zijn oerdegelijke en goeie mixers.
              Wat de spelers betreft, ik weet niet wat voor dj's er allemaal komen, maar ik zou persoonlijk geen Pioneer neerzetten.
              Lijkt me een beetje overkill als ik de situatie goed begrijp, misschien dat een setje american audio radius of een denon dn-d4500 wat is?

De overstap naar ledparren is verstandig, zoals Ronnie hierboven al zei zijn de kls-800 of sls-7 goeie kandidaten met tri-led.
              Dan een eurolight led operator als sturing erbij, en misschien nog een leuk effectje en dan heb je een mooie lichtshow.

Comment

Bedankt voor jouw bijdrage. Je bedoelt met spelers het Cd deck ? De randvoorwaarden zijn minder het merk maar vooral de functionaliteit. Ook belangrijk is dat het een stevig product is. Onze café/dancing wordt voor ons qua inkomen steeds belangrijker. Om in crisistijd te overleven wordt van onze creativiteit steeds meer gevraagd. Klanten echter worden niet minder veeleisend. Zij verwachten ook bij ons terecht een goed vormgegeven avond, zij het wel met een knipoog omdat vrijwilligers de boel vormgeven. Iemand een reactie n.a.v. de keuze hazer vs faser ?

Onze huidige speakers zijn de volgende:

Speakers: Sound Projects X-act by Master Blaster, 2 stuks, met interne versterker
                Sub-woofer: Sound Projects SP15 by Master Blaster, interne versterker

Ik vermoed dat de speakers ca. tien jaar oud zijn, zo niet ouder. Voor het slechte geluid zie ik twee mogelijkheden: 1) het mengpaneel (als eerder beschreven) of 2) overbelast .

De sub-woofer doet volgens mij niet veel meer. Leg ik mijn hand op de box dan voel ik amper trillingen.

Deze speakers kostten destijds nogal veel geld zie ik op het internet. Als ik ze moet vervangen lijkt mij dat kostbaar. Wel vraag ik mij af of twee speakers nog wel van deze tijd is i.v.m. 3d geluid... (ik ben geen deskundige)

B.G. bar-dansruimte vereniging.jpg

Comment

3d geluid ?
                  we hebben het vaak over stereo geluid.
                  speakers kun je testen met een gehuurd/ander mengpaneeltje of als het mengpaneel weer gemaakt is.
                  zitten je speakers op uitgangen van de crossover op de subwoofer ?
                  speakers een keertje testen zonder sub.

Comment

Ik denk dat je met de Numark NDX 400 een hele aardige speler hebt waar de meeste dj's prima mee om kunnen gaan.

Als je een keer een wat bekendere dj hebt zal die toch perse CDJ 2000's willen dus die moet je toch inhuren, het heeft dan ook weinig zin om een hoop geld uit te geven aan bijvoorbeeld de CDJ 850 of CDJ 900. Veel dj cd-spelers hebben de werking van Pioneer spelers gekopieerd zodat iedere dj snel aan zo'n speler gewend zal zijn.

Voor wat betreft je speakers, daar zou ik gewoon eens iemand naar laten kijken die er wat meer verstand van heeft dan jullie. Misschien hoeven er alleen een paar speakers vervangen te worden, dat zal al snel goedkoper zijn dan compleet nieuwe kasten aanschaffen (zeker als je hetzelfde kwaliteitsniveau wilt behouden).

Comment

Je speakers zijn zeker niet mis: Sound Projects is heel erg goed spul.
                      Wat is er precies mis met het geluid? of hoe klink het. Het zou inderdaad kunnen dat dit bv aan het mengpaneel licht, maar ook evt aan de kabels of aan de speakers zelf. Zoals licht en geluid zegt ook al zegt: als er wat mis is, repareren of misschien een onderhoud beurtje geven. Je moet echter natuurlijk wel eerst goed duidelijk hebben wat er defect is, je mixer, je kabels of de speakers of misschien wel een combinatie.

Van waar ben je precies?

Comment

Je subwoofer kun je ook vervroegd met pensioen sturen, als je amper trillingen voelt, ff extra testen door je hand er op te duwen (niet te hard) als die erg langzaam terug komt dan kapt die er vandaag of morgen helemaal mee... en inderdaad je moet eerst duidelijk hebben wat er defect is. voordat je vervolg stappen kunt ondernemen wat betreft kabels en speakers.

Comment

Bedankt voor jullie reacties.

De speakers zijn getest door ze met een andere, directe kabel direct op het mengpaneel aan te sluiten. Beide speakers geven een bromgeluid. Tijdens een dansavond merk je er niet veel van, maar bij vertoning van een film of tijdens een gelegenheid waar microfoons bij gebruikt worden is het storend. Misschien goed om te vermelden is het feit dat als ik de master-volumeschuif van het mengpaneel twee-derde openzet het bromgeluid aanzienlijk minder is.

De speakers zijn niet via de subwoofer aangesloten.

Het geluid van muziek dat uit de speakers komt kan ik het beste omschrijven als vlak of levenloos. En als je de volumeschuif omhoog zet wordt het geluid snel wat schel.

Comment

brom kan komen van een singaal kabel die langs een voeding loopt.
                            kun je uitzoeken onder welke fader de brom zit ? dan weetje welk apparaat storing geeft
                            als alle andere faders dicht zijn en master open en bromt het noch steeds dan kan je mengpaneel zijn.
                            maar het kan ook een echte aardlus zijn

brom kan komen van een singaal kabel die langs een voeding loopt.
                            kun je uitzoeken onder welke fader de brom zit ? dan weetje welk apparaat storing geeft
                            als alle andere faders dicht zijn en master open en bromt het noch steeds dan kan je mengpaneel zijn.

De speakers zijn niet via de subwoofer aangesloten.
                            moeten je speakers ook laag weergeven of maak je gebruik van een aparte crossover ?
                            een actieve subwoofer heeft vaak een ingebouwde cross-over daar kan je de speakers op aansluiten
                            (maar dit is natuurlijk geen verplichting)
                            dit heeft niks met het feit te maken dat de speakers vlak klinken
                            misschien is er een knopje met flat/loudness ingedrukt of staat er een eqaulizer raar ingesteld ?
                            (dit soort knopjes zitten soms op achterkant van de speakers)
                            Last edited by miciel; Monday-05-08-2013, 23:55.

Comment

De SP15 heeft geen crosover: naar deze set is zo ook goed op elkaar afgestemd door t eigen frequentie bereik van de speakers. Ook zitten er geen knopjes op deze speakers dus dat is niet het geval vant t vlak klinken

Brom komt inderdaad meestal door het niet juist aansluiten van o.a stroom en signaal kabels.
                              De bassbox zal waarschijnlijk de driver aan vervaning toe zijn: het beste os denk ik om een keer een deskundige de set na te laten kijken

Comment

Working...
                              X