Announcement

Collapse
No announcement yet.

limiter voor actieve luidsprekers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• limiter voor actieve luidsprekers

Ik heb een vraagje, Ik heb een set Devine Artis 400 speakers met de 18" sub van Devine alles actief, is het raadzaam om hier een limiter voor te hangen zodat ik de luidspreker niet kan overbelasten, opblazen? Heb mijn vorige set passieve behringer b1520, de isolatie van de spoel laten smelten, ben dus wat voorzichtig geworden. Ik zat te denken aan een behringer mdx 2600. ik heb ook nog een 2x31 bands equaliser van behringer, en wil deze er tussen zetten, of zouden jullie dit afraden. Ben pas 9 jaar en bezig met mijn eigen drivein show te bouwen, dus alle tips zijn welkom.
    Alvast bedankt!!
    DjOwen:D:D

Waarom een limiter? Gebruik gewoon je oren... Begint het te kraken of vervormt het => je speelt te hard. Als je wat voorzichtig met je materiaal om springt doe je niets kapot.

Comment

ik ben het volledig eens met stijn z,n reactie
      ik wil wel even een kleine aanvulling geven
      gewoon op 0 db uitsturen en niet in het rood
      een limiter heeft zin als je je setje meegeeft aan mensen die graag in het rood spelen of als je dit zelf graag doet
      een limiter moet je goed instellen en als je dan in het rood gaat kapt de limiter het singaal af zodat het uiteindelijk toch groen is

Comment

Achter op de DEVINE ARTIS kastjes zit ook een clip lampje, mocht je die zien oplichten is het raadzaam om hem wat zachter te zetten. Verder is bij actief de versterker vaak op de luidspreker afgestemd. Zolang je dus niet te hard gaat (als het clip lampje uit blijft) zal het allemaal goed moeten gaan.

Comment

Originally posted by miciel View Post
          een limiter moet je goed instellen en als je dan in het rood gaat kapt de limiter het singaal af zodat het uiteindelijk toch groen is
          Resultaat is dat je blokgolven je speaker in gaat sturen, vindt ie ook niet zo leuk... (Naast het feit dat het nergens meer naar klinkt)
          Voor mensen die toch graag in het rood spelen is er maar 1 limiter die perfect werkt:
          Klik... ;)

Comment

De enige manier om je speaker doelgericht te slopen zijn blokgolven, die ontstaan door een clippend signaal.
            Een limiter kan dat ietsje verminderen, maar als je DJ al bij de input van z'n mixer de pre-amp in de clip draait blijft je de rest van je keten - ook na je limiter - met blokgolven zitten. Ze vergen door die limiter niet meer de gehele uitslag van je woofer, maar het blijven blokgolven en daar gaat je speaker gewoon hartstikke stuk van.

Comment

Het beste blijft inderdaad om ogen, oren en een stuk gezond verstand te gebruiken.

Rode lampjes = foute boel (zowel op mixers als speakers)
              Vervorming = foute boel
              Gekraak = foute boel

Komt één van bovenstaande kenmerken opeens lichtjes naar voren, dan zul je gas moeten terugnemen om er voor te zorgen dat je je luidsprekersysteem heel houdt. En zoals hierboven aangegeven, daar kan een limiter deels aan meehelpen, maar het ligt vooral aan de persoon achter de knoppen. ;)

Comment

Volledig eens met Rick, (heb ook al eens mijn db- technologie sub18d spoel laten smelten, dit was wel met een meng paneel zonder indicator)
                Maar wat als je uw installatie uitleent en je er zelf niet de hele avond bij kunt zijn? Is het dan mogelijk om via een manier er een limiet op te zetten?

Comment

Ja, maar wanneer je het redelijk failsafe wilt doen zul je ook moeten denken aan alles om de installatie heen, zoals een flightcase waar alles voorgemonteerd in zit, die vergrendeld is en waar niemand aan je instellingen kan rotzooien. Kortom, volledig dichttimmeren zodat je er alleen stroom en signaalkabels op kunt zetten. Het leuke van een actief systeem is echter, je kunt het omzeilen. XLR omknopen en de limiter is er van tussen. Heb je dus een DJ die jouw systeem huurt, die weet wat een limiter doet en eveneens weet hoe je een limiter kunt omzeilen, dan helpt het dus nog niet.

De combinatie van goede actieve luidsprekers + goede limiters in de luidsprekers zelf + goede voorversterking in de signaalbron (zoals een kwalitatieve DJ-mixer) zorgt al grotendeels voor een systeem waar je echt je best voor moet doen als je dat kapot wilt krijgen.

Een limiter kan dus schade voorkomen, maar het is nooit 100% hufterproof.

Comment

Working...
                  X