Announcement

Collapse
No announcement yet.

Effectapparatuur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Effectapparatuur

    Hallo allemaal. Ik heb een vraagje. Met live concerten sluiten ze effectapparatuur aan op de mengpaneel. Je hebt dan 2 faders een voor echo andere voor delay. Maar zijn dat speciale ingangen of gewoon mic ingangen? alvast bedankt

  • #2
    ook al gebruiken ze geen beringer het is wel duidelijk hoe alles werkt.
    http://www.behringer.com/assets/XL16...L3200_M_NL.pdf
    pagina 5 en 6

    een delay kan je meerdere manieren gebruiken.
    als er bijvoorbeeld 2 spaekers achter elkaar staan.
    dan plaatsje je de delay voor de versterker van de 2de speaker
    deze wordt dan later aangesproken (als het goed is precies waneer de geluidsgolf aankomt)
    zodat het minder galmt/echod

    of om een spreker (of wat anders) in een kerk bijvoorbeeld minder galm te geven/strakker te laten klinken.
    een spreker is ook een geluidbron
    de beringer shark kun je op de insert of de mic ingang zetten
    insert aansluiting zitten meestal onder de microfoon aansluiting dit is een in/uitgang (send en return)
    het is een jack in/uitgang 6,3 mm
    bij het aansluiten zit de delay wel onder een fader maar hiermee bepaal je meer het volume van de spreker
    het volume van een delay is eigenlijk niet in te stellen want er in komt komt er net zo hard weer uit (alleen wat later)
    je stelt namelijk het aantal meter of seconden in
    een spreker is ook een geluidsbron
    delay vertaald uit het engels is echo

    is dit alleen een vraag of wil je een apparaat aanschaffen en/of ertussen knoppen ?
    dan zou het handig zijn als je aangeeft waarvoor je het wilt gebruiken
    en wat voor een apparatuur je hebt

    zie ook
    http://www.popschoolmaastricht.nl/co..._opstellen.php
    helemaal onderaan delay stacks verder staat er op de site veel leuke info
    Last edited by miciel; Sunday-11-08-2013, 12:04.

    Comment


    • #3
      Je maakt een aparte mix (Aux) waarmee je de gewenste kanalen naar het effect apparaat stuurt via een aux (of effect send)
      Vervolgens laat je dat terug komen op een aux return (kan ook een microfoon kanaal zijn) en dit voeg je dan weer toe aan de eind mix.

      Comment


      • #4
        Originally posted by miciel View Post

        * KNIP *
        een delay kan je meerdere manieren gebruiken.
        als er bijvoorbeeld 2 spaekers achter elkaar staan.
        dan plaatsje je de delay voor de versterker van de 2de speaker
        deze wordt dan later aangesproken (als het goed is precies waneer de geluidsgolf aankomt)
        zodat het minder galmt/echod

        * KNIP *
        Jij zit volgens mij aan een verkeerde delay te denken... TS bedoelt hier gewoon een 'echo'-delay, niet een complete delay stack voor luidsprekers.

        zangersmit: Dat zijn inderdaad gewoon line-ingangen. Zoals SLGV hierboven al aan gaf kan je het signaal van je effect terug laten komen op een aux return, een stereo return, of - wat mijn voorkeur heeft - op een stereo ingang, zodat je met je faders controle hebt over de hoeveelheid signaal die je in je eindmix wil hebben. Daarnaast biedt een stereo ingang de mogelijkheid voor EQ, zodat je waar nodig je effectsignaal wat kan bewerken zodat het niet zo prominent aanwezig is.

        Het enige dat in het verhaaltje van SLGV niet klopt is dat het op een microfoon kanaal kan - dit moet toch echt een line-signaal zijn.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tim Assink View Post
          Het enige dat in het verhaaltje van SLGV niet klopt is dat het op een microfoon kanaal kan - dit moet toch echt een line-signaal zijn.
          Geen onzin verkondigen, Tim!

          Je kunt je effecten overal terug laten komen.
          Ikzelf doe dat op een analoge tafel het liefst WEL via een microfoonkanaal, omdat de EQ daar veel uitgebreider is...
          Je moet alleen je fantoompje niet aanzetten. ;)

          0,02

          Comment


          • #6
            Originally posted by ajdeboer View Post
            Ikzelf doe dat op een analoge tafel het liefst WEL via een microfoonkanaal, omdat de EQ daar veel uitgebreider is...
            Je moet alleen je fantoompje niet aanzetten. ;)
            :shock:
            Al zal je effect apparatuur geen 'last' hebben van fantoom voeding zal de (line)output van de effectbak wel te hoog zijn voor je mic ingang.
            (Mic gain helemaal dicht staan?) Tenzij je de line ingang van dat (microfoon)kanaal gebruikt.

            En ehhh, das geen onzin. http://www.popschoolmaastricht.nl/co...eluidstechniek

            Comment


            • #7
              Als ik persoonlijk met de live mixer van ons bezig ben zit ik zeer zeker niet een galm of ander effect via een insert op me tafel. Dit werkt namelijk heel erg omslachtig. Je moet dan namelijk met je wet dry van je effect gaan werken of je het wel of niet wil en hoeveel. Het nadeel van een insert is namelijk dat je alleen het bewerkte signaal krijgt op je fader. Je kan dus niet kiezen hoeveel effect en hoeveel. Daarom werkt een insert eigenlijk alleen fijn voor een compressor, gate, limiter of eventueel een eq.

              Als je dus je effecten op een appart kanaal wil hebben zijn hier verschillende manieren voor.
              Je kan de direct out van het kanaal naar je fx unit leiden en deze terug laten komen op een kanaal. Dus als 2de input. Hier heb je dan alleen het bewerkte signaal op staan en op de eerste je originele signaal. Zo kan je zelf makkelijk en snel een ballans maken tussen je fx en de originele stem.

              Je kan ook een auxilery gebruiken. je hebt hierin post en pre. De post is dat hoe verder je fader openzet hoe meer signaal er naar de auxilery gaat. De pre is dat het signaal voor de fader naar de auxilery gaat. Als je dus een post auxilery gebruikt en deze naar je fx bekabeld en dan weer terug laat komen op een kanaal zet je 1 keer je auxilery goed en dan is het hoe verder je fader open hoe meer er naar de fx unit gaat en dus ook hoe meer er terug komt op het kanaal waar je de fx unit weer op binnen laat komen. Voordeel is dus dat wanneer je bijvoorbeeld de zang harder zet deze ook automatisch mee harder binnen komt op je galm kanaal.

              Wat ik nog wel eens wil doen is dat ik me sub groepen gebruik. Ik neem gewoon subgroep 1 en 2 en gebruik hier een insert op. Dus al het signaal wat ik naar de subgroep 1 en 2 stuur gaat direct door de fx unit en komt bewerkt terug. Dit is erg handig. Heb je 1 vocaal of 2 vocaal of 3 vocaal het is erg makkelijk om ze er dan bij of af te zetten. Ik selecteer gewoon op het kanaal waar ik galm op wil hebben subgroep 1 en 2 en klaar. Met de fader verder omhoog meer galm fader omlaag minder galm. Nadeel is wel dat je niet voor elke bron die je naar subgroep stuurt je zelf de hoeveelheid galm kan bepalen. Je kan alleen het totaal regelen.

              Me inserts op de gewone mic inputs gebruik ik dan voor compressie, gate, limiters van db ( 166 )

              Comment


              • #8
                @ BT-Studio

                Want er komt natuurlijk ook zoveel signaal uit je galmpje...
                Maakt echt geen donder uit waar je dat ding terug laat komen.

                En fantoompje aan laten staan is geen handig idee. Serieus.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ajdeboer View Post
                  Geen onzin verkondigen, Tim!

                  Je kunt je effecten overal terug laten komen.
                  Ikzelf doe dat op een analoge tafel het liefst WEL via een microfoonkanaal, omdat de EQ daar veel uitgebreider is...
                  Je moet alleen je fantoompje niet aanzetten. ;)

                  0,02
                  Niks onzin.

                  Je kan 't best op een microfoonKANAAL terug laten komen, maar dan moet je wel de line-INGANG van dat kanaal selecteren. Als je een correcte gainstructuur hanteert komt er namelijk gewoon 0dB uit je galmpje terug. Als je dat op een microfoon-ingang doet is je signaal veel te hoog. Daarnaast is er inderdaad nog het probleem van fantoomspanning die al dan niet per-ongeluk aan staat.

                  Ik gebruik liever mijn line-kanalen, ik heb namelijk echt geen 5-bands parametrische EQ nodig om een beetje laag en hoog uit m'n galm te filteren. Als jij dat wel nodig hebt heb je wellicht de verkeerde galm gekozen...
                  Last edited by Tim Assink; Tuesday-13-08-2013, 18:04.

                  Comment


                  • #10
                    Met een M2K op een GL3800 komt 'ie gewoon op de mickanaal op XLR terug. Geen problemen mee.
                    En als ik op diezelfde GL een keus heb tussen mickanaal of zo'n kut stereoreturn dan kies ik een mickanaal hoor. ;)

                    Comment


                    • #11
                      Een line-signaal hoort gewoon op een line-ingang. Of die line-ingang dan op een microfoonkanaal of een stereo-return zit doet verder niet ter zake. Dat is persoonlijke voorkeur, en dat heeft niets te maken met of ik wel of geen onzin verkondig. ;)

                      Comment


                      • #12
                        Je had het in eerste instantie over een microfoonkanaal hoor... :oops: :)

                        Eeeeeeeeeen on-topic maar weer! xD

                        Comment


                        • #13
                          Ja, laten we on-topic blijven. :)
                          @ zangersmit, sluit de line-uitgang van je effectenapparatuur maar gewoon aan op een-line ingang. (Zijn ze voor gemaakt.)
                          Welke? Wat voor jou het meest voor de hand ligt.

                          Comment


                          • #14
                            Om toch nog even in dit gedeelte mee te denken en te roepen.

                            Is het wel zo dat wanneer ik een mic signaal in mijn zeg lecixon mx 400 xl stuur er dan ook een line signaal uit komt. Het probleem waarom ik dit niet zeker durf te zeggen is namelijk omdat ik een allen & head zed 420 gebruik / heb en deze heeft zelf een systeem dat zelf zijn voorversterker wisselt tussen line en mic signaal.

                            Nog een punt om het niet op een stereo input te zetten zou kunnen zijn dat je geen stereo galm gebruikt. Dus als je dan een stereo input gebruikt zit je er weer mee dat je dit terug moet zetten naar een mono signaal. Nu ligt dit natuurlijk weer aan de tafel of en hoe goed deze het doet.

                            Misschien een allemaal een stuk dieper in de materie dan in eerste instantie gedacht was.

                            Wat ik alleen nog steeds niet snap en waar ik zelf toch al wel heeeeeel erg veel mee bezig ben geweest is dat er geroepen word dat je minder galm krijgt als je er een delay op zet.

                            Originally posted by miciel View Post
                            of om een spreker (of wat anders) in een kerk bijvoorbeeld minder galm te geven/strakker te laten klinken.
                            een spreker is ook een geluidbron
                            de beringer shark kun je op de insert of de mic ingang zetten
                            insert aansluiting zitten meestal onder de microfoon aansluiting dit is een in/uitgang (send en return)
                            het is een jack in/uitgang 6,3 mm
                            bij het aansluiten zit de delay wel onder een fader maar hiermee bepaal je meer het volume van de spreker
                            het volume van een delay is eigenlijk niet in te stellen want er in komt komt er net zo hard weer uit (alleen wat later)
                            je stelt namelijk het aantal meter of seconden in
                            een spreker is ook een geluidsbron
                            delay vertaald uit het engels is echo
                            Hoe en waarom zou ik dan minder galm in me kerk krijgen. De galm word veroorzaakt door de omgeving de bouw van het gebeuren. Hierdoor krijg ik reflecties, een soort galm dus. Of ik dit nu uitstuur of over van mijn part 3 minuten maakt voor het gebouw natuurlijk helemaal niets uit. Dus de reflecties zullen net zo erg zijn. Het word voor de spreker alleen maar lastiger omdat ze zichzelf later terug horen dan dat ze het zelf uitspreken. Vreemd genoeg vinden de meeste mensen dit niet al te fijn en krijg je hele rare reacties van de spreker.

                            Hoe dit zit ben ik toch wel erg benieuwd na. De enige manier die ik nu namelijk ontdekt heb ziijn.
                            1. Zorgen dat er minder materiaal is wat geluid weerkaatst ( de fijnste )
                            2. Zo min mogelijk geluid uitstralen naar punten , gebieden waar geluid gereflecteerd word ( richte )
                            3. Zachter uitsturen. Hoe zachter hoe minder reflectie en hoe zachter de reflectie.

                            Enne delay is toch vertraging? Niet een echo.
                            Aangezien er hier niet zo vaak wat dieper op ingegaan word moet ik nu ook allemaal wat meer na denken en dus ook ik kan er hier dik naast zitten. En ben dus ook wel zeer zeker geintresseerd in duidelijke onderbouwde argumenten niet een simpele ja nee denk het.
                            Last edited by ronennieshow; Tuesday-13-08-2013, 22:03.

                            Comment


                            • #15
                              Inderdaad. In principe voldoet elke stereo line-ingang (of een mono als je effect-apparaat mono is, uiteraard).

                              Samengevat:

                              De output van de AUX op je mengtafel gaat naar de input van je effect-apparaat. Dan gaat de output van je effect-apparaat terug naar een line-ingang op je mengtafel.

                              Denk er dan wel even goed aan dat je in deze situatie de wet/dry-mix van je effect-apparaat op 100% WET zet, anders versterk je mogelijk ongewenst je oorspronkelijke signaal.

                              Comment

                              Working...
                              X