Announcement

Collapse
No announcement yet.

PC - equalizer - versterker - luidsprekers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PC - equalizer - versterker - luidsprekers

Ik wil deze opstelling gebruiken om af en toe een party te houden. Maar deze opstelling is niet volledig goed volgens mij. Ik hou van wel wat bas, maar vanaf dat ik het geluid op de equalizer wat meer bas geef, gaat het geluid zachter. Als er geen bas meer is, staat het nogal hard. Ik gebruik gewoon de onboard geluidskaart van mijn PC. Van daaruit ga ik naar de equalizer (Yamaha GQ2015). Dan ga ik van de equalizer naar de versterker (American Audio V3000 plus). en daar hangen de luidsprekers aan vast. Ik heb al vanalles geprobeerd, maar ik krijg geen goede bas in mijn luidsprekers. Het geluid gaat heel hard, maar klinkt veel te schel. Als ik de equalizer beter instel op meer bas, dan gaat het geluid bij bas veel zachter. Moet ik nog een voorversterker aanschaffen ? Of zou deze opstelling moeten werken ? Luidsprekers zijn zelfbouw met RCF L15-554 woofer (een 200watt RMS dacht ik).
    Alvast bedankt !

Waarom zou je in hemelsnaam meer laag in je geluid draaien als je hoog te schel is? :-? Als je last hebt van schelle hoge tonen, draai dan wat hoge tonen weg.

De reden dat je geluid zachter is gaat is waarschijnlijk omdat je versterker over de zeik gaat door de enorme hoeveelheid laag (en dus signaal) die je er via de equalizer probeert in te pompen.

Comment

RCF L15-554K?
      Dat is een pittig speakertje, 600W AES en 1200W Program, daar mag je best wat meer power instoppen ;)

Je komt laag te kort om dat je low/mid speaker veel meer vermogen nodig heeft. Je mid/hoog waarschijnlijk niet, die staat vol gas te gaan terwijl je woofer een beetje loopt te slapen.

Een zwaardere amp kan, maar dan zal je ervoor moeten zorgen dat je een extra weerstand inbouwt voor je mid/hoog anders blaas je die er letterlijk uit.
      Een 2de amp kan ook, dan zou je actief gaan filteren (met een crossover of processor) en je speakers 2 weg gaan aansturen: een amp voor het mid/hoog en een amp voor het mid/laag.
      Eenvoudig te doen met een 4-aderige speakon, filter in de kast verdwijnt dan.

Comment

Ik lees de woorden zelfbouw.

Daar denk ik dat het fout gaat. Zeker als ik de manier van vraagstelling zo zie. Ik twijfel zeer sterk aan de speaker. Is deze wel gebouwd zoals deze gebouwd moet worden. Zit er de juiste hoog driver in. Het juiste filter.

Als dit allemaal al niet juist is word het heel erg lastig er wat moois van te maken.

Comment

Ik denk dat het een combinatie is van verschillende factoren.

1) Een te zwakke versterker
          2) Verkeerd gebruik van een equalizer
          3) Mogelijk verkeerd gebouwde speakers

Als je speakers verkeerd gebouwd zijn kan je EQ-en wat je wilt. Je krijg je geluid hoe dan ook nooit goed.

Comment

De luidsprekers zijn het zeker en vast niet. Ik heb hier een oude Akai versterker staan van de jaren '70 en daar krijg ik enorm goed geluid mee. Dan is de bas ook goed en blijft het geluid constant. Het is slechts een versterker met 30 RMS per kanaal. Om de luidsprekers niet te beschadigen heb ik dus die andere versterker gekocht. Ook de equalizer doet het perfect denk ik. Als ik 1 van de 15 banden wijzig hoor je dat meteen.
            Als ik bijvoorbeeld een pre-out van een marantz versterker gebruik is het geluid ook perfect (PC-Manrantz versterker audio IN - pre-out van de marantz versterker - versterker - boxen). Misschien dat het dan toch aan de equalizer ligt. Zonder de equalizer, dus PC - versterker(American Audio) - boxen, is er ook niet veel bas, enkel hoog komt er dan precies goed door. En bij bas daalt het volume dan weer. Ik weet het niet zeker maar het lijkt er op dat het ingangssignaal van de versterker hoger moet zijn dan wat er uit de onboard geluidskaart van de PC komt. Daarmee dat ik dacht aan een voorversterker.
            Alvast bedankt voor jullie reacties ;)

Comment

Als je nou eens PC > EQ > Marantz probeert, dan kom je er snel genoeg achter waar de zwakke schakel zit.

Tot nu toe lijkt het er op dat je American Audio versterker niet helemaal goed in orde is. Dat, of je hebt je +4dB/-10dB schakelaartje verkeerd staan.

Comment

Met de marantz zal dit helaas niet lukken, want er is iets mis met de eindtrap ervan. Enkel de pre-out doet het nog goed. Luidsprekers kletteren als ik ze op de uitgang hang. Zijn er nog andere mogelijkheden om te kunnen testen waar de fout zit ? Ik hoop niet dat er iets met de versterker is. Welk schakelaartje bedoel je precies ? Gewoon van de equalizer ? Als ik bijvoorbeeld de schakelaars verzet op de equalizer (zoals op deze afbeelding) gaat het geluid echt kraken. Ik weet niet echt goed waar ze voor dienen.
                equalizador-yamaha-gq-2015_MLA-O-4343801916_052013.jpg

Comment

Originally posted by Machieeen View Post
                  Met de marantz zal dit helaas niet lukken, want er is iets mis met de eindtrap ervan. Enkel de pre-out doet het nog goed. Luidsprekers kletteren als ik ze op de uitgang hang. Zijn er nog andere mogelijkheden om te kunnen testen waar de fout zit ? Ik hoop niet dat er iets met de versterker is. Welk schakelaartje bedoel je precies ? Gewoon van de equalizer ? Als ik bijvoorbeeld de schakelaars verzet op de equalizer (zoals op deze afbeelding) gaat het geluid echt kraken. Ik weet niet echt goed waar ze voor dienen.
                  [ATTACH=CONFIG]328[/ATTACH]
                  Probeer eens de 'Input' op -20 te zetten, en de Output op +4.

Je geluidskaart levert waarschijnlijk 'consumenten-niveau' (-20) terwijl je versterker pro-niveau verwacht (+4).

Comment

Dit ga ik morgen zeker en vast proberen :) Thanks ;) Hopelijk is het zo opgelost :)

Comment

Working...
                    X