Announcement

Collapse
No announcement yet.

Geen "gain" knop op 2 kanalen mengpaneel.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Geen "gain" knop op 2 kanalen mengpaneel.

Hallo Forumleden,

Onlangs heb ik een Yamaha MG 166CX-USB mengpaneel aangeschaft en ben daar zeer tevreden mee. Het enige minpuntje is dat er op de 2 laatste stereo kanalen geen gain knop zit, waardoor het ingangssignaal niet aangepast kan worden. Ik wil de kanalen gebruiken voor 2 Sony Minidisk spelers, type MDS JE-530. Ik kan de uitgangsvolume hiervan wel terugbrengen, maar dan moet dat telkens opnieuw na het verwisselen van een MD en dat is te omslachtig. Is er misschien iemand die een oplossing heeft om toch een aanpassing te kunnen doen aan het ingangssignaal? Ik lees het graag.

Welke uitgang neem je van de minidisk spelers?
    De ingangen op de mixer zijn bedoeld voor line niveau, dus je kunt ook gewoon de line uitgangen (aan de achterkant) van de minidisk hierop aansluiten.
    Of (als je het perse wil dempen) een potmeter (stereo voor twee kanalen) van 10Kohm er tussen.
    Last edited by BT-Studio; Saturday-24-08-2013, 19:05.

Comment

Ik gebruik de line uitgangen van de MD spelers al, maar het wordt toch behoorlijk hoog ingestuurd, ver in oranje, tegen het rode aan.
      Met een potmeter creëer je dan eigenlijk een gain op dat kanaal?
      Last edited by René Sance; Saturday-24-08-2013, 20:13.

Comment

Bedenk wel dat bij fader volledig open de gain +10 db is.
        Zet de fader eens op 0db, hoe ver gaat ie dan nog in het oranje?

Comment

Ik stel normaal gesproken de gain af op ongeveer 0 db als de pfl knop ingedrukt is. Dit is toch de juiste manier om een overstuurd ingangssignaal te voorkomen lijkt me.

Comment

Dat is correct doch op het bewuste kanaal is geen gain.
            Mijn vraag is als je de fader van het betreffende kanaal op 0 db zet, hoe is dan de uitsturing op de leds.

Comment

Dat moet ik even bekijken, heb het nu niet bij de hand, maar zodra ik dat gedaan heb zal ik het antwoord hier posten.

Comment

Ik ken deze tafel goed, heeft inderdaad geen gain control op enkele stereo kanalen en dat is inderdaad best een beetje jammer - temeer omdat hij best 'gevoelig' is op die kanalen.
                Het aansluiten van een normale stereo lijn bron, zoals een CD-speler of MD-speler, levert een dijk van een signaal op van ver boven de 0 dB.
                Bij deze tafel is het zo, zoals bij de meeste tafels het geval, dat als je in PFL mode zit, je vu-meters het ingangs signaal weergeven van de betreffende fader (post gain en eq).
                De fader op 0 dB zetten, de master ook en verder geen andere kanalen open, geeft dus exact hetzelfde resultaat op de vu's: een signaal van ver boven de 0 dB.

Dit is iets waar je met deze tafel mee moet zien te leven, of inderdaad een externe aanpassing doen door zelf een variabele gain voor te zetten middels een potmeter (zoals al voorgesteld) of en andere manier vinden om het signaal te dempen tot gewenst nivo.

Comment

Ik heb inmiddels ook even geprobeerd hoever hij uitslaat, maar kom tot dezelfde conclusie als dplay: hij stuurt veel te hoog in.
                  Maar eens kijken naar een manier om potmeters te gebruiken. Is er ook een mogelijkheid om dit al te doen voordat de lijn de mixer ingaat? Dit zou het handigst zijn, dan kan ik ze achter in mijn flightcase zetten. In principe blijven toch de 2 MD spelers vast op die kanalen zitten.
                  Last edited by René Sance; Sunday-25-08-2013, 11:54.

Comment

Deze potmeters MOETEN voor de line ingang.
                    Ik blijf het verrassend vinden dat de line uitgang te hoog is. (Klink het ook vervormt?)
                    De uitgangen van de MD spelers zijn n.l. gewoon van consumenten niveau en kunnen dus (als ze op een line ingang zijn aangesloten) niet oversturen.
                    De line ingangen van de mixer zijn wel van profesioneel niveau en kunnen dus mogelijk wel meer dan 0db(u) aangeven maar deze zouden ook zonder problemen (vervorming) +10dBu aankunnen.
                    Muziek is geluid (dus luister eens met je oren) en geen plaatje (uitslag vu). :)

Comment

Toch is het zoals dplay het beschreef. Ik weet wel dat ik mijn oortjes moet gebruiken, maar er is nog een reden dat ik graag gain wil kunnen gebruiken. Ik ben tijdens mijn optredens als zanger self supporting, ben mijn eigen licht- en geluidsman zeg maar. Bovendien zing ik nagenoeg non-stop en gebruik geen vaste draaisets omdat ik ter plekke inspeel op het publiek, net als een goede DJ doet. De benodigde MD's wissel ik ook tijdens het zingen. Als ik via de gain knoppen alles al zo heb afgeregeld dat de faders zo rond de 0 db staan voor een goede voormix is het een kwestie van kleine aanpassingen om het helemaal oké te krijgen en werkt dit een stuk gemakkelijker.

Comment

Working...
                      X