ik ben 14 jaar en ik heb een subwoofer gebouwd maar ik heb een probleem ik heb er 2 DAP AB-15 inzitten 8 ohm 400 watt rms 600 max ik heb er nog geen low pass filter inzitten maar nou zoek ik een versterker ik heb niet een heel erg groot budget dus ik weet niet precies wat voor ik moet hebben ik heb zelf al over een inbouw versterker nagedacht dan is die namelijk meteen gefilterd maar is dat de oplossing of is er een anderen want ik heb een klein budget wie weet wat voor een versteker ik moet hebben of hoe ik het het best op kan lossen????
Announcement
Collapse
No announcement yet.
wat voor versterker??
Collapse
X
-
Allereerst: het gebruik van punten, komma's en hoofdletters zou je tekst al een heel stuk leesbaarder maken.
Je hebt verschillende opties:
Optie 1: bouw een passief filter in je subwoofer die het hoog er af filtert. Op welke frequentie je dit doet zou je moeten kunnen berekenen aan de hand van je bouwtekeningen en de specificaties van je speakers. Anders is het een kwestie van proberen tot je tevreden bent over het geluid.
Optie 2: gebruik een processor om je speakers te filteren. Gezien je beperkte budget valt deze optie voor jou waarschijnlijk af.
Wat de versterker betreft: hoe zijn je speakers aangesloten? Zijn ze met elkaar verbonden of gebruik je voor elke speaker een aparte ingang? In het eerste geval moet je een versterker gebruiken die minimaal 800W op 4Ohm kan leveren. Anderhalf keer het RMS vermogen van je speaker is echter beter, dus dan zou je op 1200W op 4 Ohm uitkomen.
In het tweede geval (dus de speakers apart) gebruik je een versterker van minimaal 400W op 8 Ohm. Als je dat anderhalf keer doet, kom je uit op 600W op 8 Ohm.
Een inbouwversterker is voor jouw budget (en beperkte kennis van versterkers en luidsprekers, aan je post te zien) niet aan te raden.
-
optie 3 een passieve crossover zodat je de topjes er later ook op aan kan sluiten(mits ze ongeveer hetzelfde vermogen hebben)
optie 4 een actieve cossover (is eigenlijk hetzelfde als een processor maar dan wat goed koper)
bij een crossover heb je eigenlijk 2 versterkers nodig 1 voor laag en 1 voor hoog
het kan ook met 1 versterker maar dan wordt het mono.
optie 5 een american audio versterker deze heeft een ingebouwd filter (maar je moet hem wel instellen.)
wat heb je als mid/high speaker ? en welke versterker gebruik je daarvoor ? of heb je alleen een subwoofer ?Last edited by miciel; Sunday-01-09-2013, 21:22.
Comment
-
Okay, dat wordt dan een versterker die in bridged modus +/- 1200W @ 4 Ohm kan uitstoten, plus een leuke crossover.
Ik denk, gezien de rest van je opstelling, dat je dan eens moet kijken in de richting van een Behringer iNuke NU1000, in combinatie met een CX-2310.
Dan blijft het qua kosten ook nog een beetje interessant.
Wel is het misschien raadzaam om op termijn ook je SPL-400 te vervangen voor een wat krachtiger exemplaar, om de balans er een beetje in te kunnen houden. De SPL-versterkers zijn niet echt krachtpatsers.
Comment
Comment