Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sub(s) bij 15 inch Tops

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sub(s) bij 15 inch Tops

Na een klein aanloopprobleempje (eigen schuld) ben ik erg blij met m'n eerste PA-Set, twee Alto TS115A's.

In een later stadium wil ik wat meer punch kunnen geven door toevoeging van een of twee subs. Om maar even bij Alto te blijven, wat vinden jullie een goede combi voor niet al te grootschalig gebruik? Zeg maar niet groter dan een flinke gymzaal of schoolaula. Voor het merendeel zal de inzet wel beperkt blijven tot school- en tuinfeestjes.

Is een enkele TSSUB115 voldoende? Of is dat niet in verhouding met de twee 15 inch toppen? De zware 118 kan natuurlijk ook, maar de hele boel moet nog wel een beetje transportabel zijn.

Iemand ervaringen met de crossoverfunctie van deze subs? De technische beschrijving daarvan is nogal vaag en de gebruiksaanwijzing al helemaal. Merk je een duidelijk verschil met de crossover ingeschakeld?

Ik heb al een dag zitten googelen op dit onderwerp, maar kom er nog niet echt uit. Alle hulp is dus welkom.

Is een enkele TSSUB115 voldoende? Of is dat niet in verhouding met de twee 15 inch toppen? De zware 118 kan natuurlijk ook, maar de hele boel moet nog wel een beetje transportabel zijn.
    Een 15 inch subwoofer onder een 15 inch top is niet ideaal, maar het kan natuurlijk wel. Dan laat je het sublaag weergeven door de subwoofer en pakken je topkasten het vanaf het laag/midlaag op.

Iemand ervaringen met de crossoverfunctie van deze subs? De technische beschrijving daarvan is nogal vaag en de gebruiksaanwijzing al helemaal. Merk je een duidelijk verschil met de crossover ingeschakeld?
    Crossover inschakelen is zeker een aanrader. Daarmee zorg je er namelijk voor dat de subwoofer de laagste frequenties uit je audiosignaal pikt, die versterkt en de rest gewoon doorstuurt naar je normale speakers. Kortom, die hoeven zich niet meer druk te maken om het versterken van lage tonen, waardoor je rendement iets omhoog gaat.

Comment

Originally posted by Rick View Post
      Een 15 inch subwoofer onder een 15 inch top is niet ideaal,
      Dat is afhankelijk van het effect dat je wilt bereiken...

Als je niet belachelijk veel laag nodig hebt maar gewoon net even dat stukje 'oomph' toe wilt voegen, kan een 15" subwoofer bij een 15" top wel degelijk heel zinvol zijn. Bedenk wel dat een 15" sub niet enorm veel sublaag zal hebben, maar wel die lekkere 'kick'.

Voordeel van een sub in dezelfde grootte als je top is dat je top ontlast wordt in 't laag/mid-laag gebied.

Als je echt veel meer sublaag nodig hebt zul je inderdaad wel voor een 18" (enkel of dubbel) sub moeten kiezen.

Comment

Klopt, maar in veel gevallen wordt bij een 15 inch sub gekozen voor een 10 of 12 inch top, omdat die het midgebied vaak iets beter bestrijken. Dat bedoelde ik meer met het 'niet ideaal'. :)

Bij een 15 inch top wordt vaak uitgeweken naar een 18 inch sub, omdat je zoals je al aangeeft daar meer sublaag hebt en je 15 inch toppen het dan prima vanaf het laag kunnen meepikken.

Comment

Enig idee trouwens waarom de crossovers van de Alto subs zo'n eigenaardige bediening hebben? Van wat ik heb kunnen lezen moet je met een uitgevouwen paperclip in een gaatje prikken om deze te activeren. Waarom niet gewoon een aan/uit knop?

Comment

Durf ik niet te zeggen. Vermoedelijk omdat dit soort subwoofers vaak in dezelfde setup gebruikt worden en slechts eenmalige instelling van die functie noodzakelijk is.

Comment

Duidelijk, maar het lijkt me wel een vrij kwetsbare methode. En nergens een indicatie of de crossover nou wel of niet aanstaat.

Comment

Originally posted by Rick View Post
                Klopt, maar in veel gevallen wordt bij een 15 inch sub gekozen voor een 10 of 12 inch top, omdat die het midgebied vaak iets beter bestrijken. Dat bedoelde ik meer met het 'niet ideaal'. :)

Bij een 15 inch top wordt vaak uitgeweken naar een 18 inch sub, omdat je zoals je al aangeeft daar meer sublaag hebt en je 15 inch toppen het dan prima vanaf het laag kunnen meepikken.
                Correct.

Ik wilde alleen maar aangeven dat de TS in dit geval niet perse voor een grote(re) sub hoeft te gaan, afhankelijk van zijn wensen, met name omdat ook al was aangegeven dat het geheel transporteerbaar (is dat een woord? 'transportabel'? :p) moet blijven.

Dan kan een 15" een perfecte oplossing zijn, met natuurlijk wel de kanttekening erbij dat je daar - zoals eerder gezegd - geen echt sublaag uit zal halen.

Comment

Snelle blik in De Dikke: transporteerbaar en transportabel kan allebei. ;)

Maakt het reportoir trouwens nog wat uit? Voor het merendeel zal het wel om top40 materiaal gaan, met nadruk op disco en dance etc.
                  Last edited by 76-er; Monday-09-09-2013, 10:02.

Comment

In dat geval denk ik dat je met een grotere sub wel beter af bent.

Als je twee 18" subs aanschaft heb je een mooie basis. Een enkele sub heeft waarschijnlijk net niet voldoende power om je tops bij te kunnen houden.

Later zou je er zelfs nog twee subs bij kunnen nemen, waardoor je twee subs en één top per kant hebt staan. Dan heb je een set die voor de meeste schoolfeestjes echt meer dan voldoende is, zelfs op de wat grotere locaties.

Comment

Vier subs?!? Nou passen er aardig wat spullen in onze verlengde Espace, maar dit gaat zonder aanhanger niet meer lukken ben ik bang.

Ik had al zo'n vaag vermoeden dat je voor pubermuziek niet ontkomt aan een setje flinke jongens.

Comment

Het hoeven er geen vier te zijn... Twee is ook prima. ;)

Punt is dat moderne muziek vrij zwaar leunt op dat lekkere sublaag, met name de dance-muziek. Met een 15" sub zal de 'kick' er wel zijn, maar je mist dat lekkere onderbuikgevoel dat bijdraagt aan de beleving van de muziek.

Omdat je 15" toppen gebruikt kan je sub ook gerust wat groter zijn. Je toppen zullen het laag en laag-mid prima opvangen.

Comment

Mijn ervaring is meestal juist dat je een goede punch nodig hebt bij dance muziek en dergelijken,en juist de lagere frequenties bij bandjes en dergelijken.

Comment

Hmm, punch-kick-oompf, het begint al aardig te tollen hier. Denk dat het gewoon een keertje live luisteren wordt in Goes.

Comment

'Punch' en 'kick' zitten in je borstkas, 'oompfh' zit in je onderbuik. Allemaal technische termen. ;)

Een keer luisteren kan sowieso geen kwaad. Je oren zijn de beste raadgever...

Comment

Working...
                              X