Announcement

Collapse
No announcement yet.

4 subs op 1 versterker?? of 2 versterkers??

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 4 subs op 1 versterker?? of 2 versterkers??

Ik heb een vraagje..
    Als ik 4x Behringer B1800X PRO Eurolive passieve subwoofer wil kopen wat voorn versterker heb ik dan nodig?? om het stereo aan te sluiten??
    Of heb ik 2 versterkers nodig en dan mono aansluiten??

De B1800X PRO subwoofers hebben zelf een impedantie van 8 Ohm.

Per kant ga je er twee plaatsen denk ik, die kun je op elkaar doorlussen. Dan krijg je per kant een impedantie van 4 Ohm.

Wat jij dus moet zoeken, is een versterker die in 4 Ohm stereo een bepaald vermogen kan leveren, of in 2 Ohm mono (maar dan praat je over een prijsklasse waarin je dit niet wilt doen...)

Kortom, pak een potige versterker die goed presteert op 4 Ohm stereo, zoals een iNuke NU6000.

Volgens de specificaties zou hij veel meer vermogen leveren dan je subs aankunnen, maar bij versterkers in deze klasse is het sowieso raadzaam om een wat zwaardere amp te pakken, dan hoeven ze niet zo zwaar te werken om het vermogen er uit te krijgen. Ik hoor best goede verhalen over de iNuke serie, dus zou qua budget goed bij je subs passen. Wel je oren blijven gebruiken bij het opdraaien van de gainregelaars van de amp.

Comment

klopt het worden 2 subs per kant.
      ik heb nu nog een DAP Palladium P-2000 Vintage versterker liggen zou dat hier ook op passen??
      zo nee, zou je dan uit willen leggen hoe je het berekend om op deze versterker te komen (iNuke NU6000)??

Comment

Kan wel, maar zou ik persoonlijk niet heel erg fan van zijn. Dit omdat je versterker dan flink moet werken om slechts maximaal iets meer dan 500W aan elke sub aan te bieden. Die B1800X PRO's kunnen best wat meer hebben, plus een stukje headroom is altijd fijn zodat je je versterker niet altijd vol hoeft te belasten.

Met de iNuke zou je in theorie ongeveer maximaal 1500W per luidspreker hebben. Maar, dat is pure theorie. Ga je hier lage frequenties doorheen jagen dan zal het wat minder zijn vermoed ik, plus je kunt de versterker dan nog een stuk terugdraaien zodat hij niet zo hard hoeft te werken.

Comment

1 sub per kanaal kan wel alleen waar laat je dan de andere 2 subs ?
          subs zijn 450 watt rms dat maal 1,5/2.0 = 675/900 deze heeft 750 op 8 ohm.
          dus 1 sub per kanaal kan wel op de dap palladium 2000
          2 subs per kanaal liever niet zoals rick al aangeeft.
          2 subs per kanaal is 900 watt dat maal 1,5/2.0 is 1350/1800 op 4 ohm
          en de inuke 6000 heeft 1500 watt op 4 omh

2 versterkers kan ook
          de versterkers moeten een vermogen hebben van 2X 750 watt op 8 ohm.
          1 sub per kanaal van je versterkers
          wel links bij links neerzetten. :grin:
          maar vaak zijn 2 versterkers duurder dan 1
          plus dat je meer kabels nodig hebt.

zie ook http://www.bax-shop.nl/blog/index.ph...r-heb-ik-nodig
          Last edited by miciel; Saturday-21-09-2013, 19:18.

Comment

Working...
          X