Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke randapparatuur voor Mobile DJ

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke randapparatuur voor Mobile DJ

Hallo,

Ik ben aan het kijken naar wat randapparatuur voor tussen mijn Hercules RMX DJ console en mijn Behringer versterker.
    Ik wilde een limiter om oversturing te voorkomen. Die hebben meestal een compressor waarmee je het geluid wat op kunt peppen. Maar er zijn ook soundenhancers zag ik. En misschien nog een EQ. Maar vraag me ook af of meerdere apparaten achter elkaar geen ruis gaat geven. Het is hobbymatig dus het budget is beperkt, zon 140 euro per apparaat. Behringer heeft voor dat geld wel apparaten maar er zijn ook andere merken in dier prijsklasse. Wie heeft er wat tips voor me?

Mvg Theo

Met een dcx van behringer heb je alles in een.
    Is genoeg over geschreven,en voor jouw situatie is hij perfect lijkt mij.

Comment

welke speakers en welke versterker heb je ?
      en wat voor randaperatuur heb je al bijv crosover e.d.
      wat mis je of wat wil je toevoegen aan het geluid ?
      want muziek oppepen is best ruim begrip.
      waarom een limiter ? leen je het weleens uit ? of werk je met iemand die graag in het rood uistuurd?
      zie ook http://www.bax-shop.nl/forum/f7-gelu...hlight=limiter

met een equlizer kan je frequenties versterken en verminderen.
      even een stom voorbeeld: iemand wil wat meer bass hebben.
      dit kan met een eqaulizer maar dit kan ook met een subwoofer.
      dan ligt het er net aan wat diegene wil en wat hij heeft.

Comment

Versterker is Behringer EPQ2000. De boxen heb ik ooit overgenomen vanuit het openluchttheater. 15"woofer + hoorntweeter. Weet even het merk niet, maar ze zijn vrij zwaar en klinken goed. Ik heb er 4 die ik per 2 doorlus.

Mijn probleem was dat bij te hoge uitsturing de DMXtafel vastliep. Als ik de interne microfoon gebruikte deed het licht het niet als de muziek zacht stond. Nu heb ik een klein mengpaneel achter de Hercules RMX, waar ik de microfoon en de Ipad op aansluit. Dat kan ook op de Hercules maar als de Macbook vastloopt werkt de Hercules ook niet meer en op deze manier heb ik de Ipad als backup. Doordat het mengpaneeltje ook het volume kan regelen, ga je makkelijk in het rood.

Van een compressor begreep ik dat de muziek wat krachtiger cq voller gaat klinken. Ik draai vooral 80er jaren disco tot aan nu maar geen hardcore ofzo. Een Equalizer leek me handig om de sound een beetje aan te kunnen passen aan de zaal.

En... eerlijk is eerlijk.... het lijkt me ook wel een mooi gezicht. ;-)
        Last edited by Theo56; Sunday-06-10-2013, 21:15.

Comment

Originally posted by Theo56 View Post
          Versterker is Behringer EPQ2000. De boxen heb ik ooit overgenomen vanuit het openluchttheater. 15"woofer + hoorntweeter. Weet even het merk niet, maar ze zijn vrij zwaar en klinken goed. Ik heb er 4 die ik per 2 doorlus.
          het ging mij erom dat het niet de goedkoopste speakers zijn. want dan heeft al die apparatuur niet zoveel zin.

Mijn probleem was dat bij te hoge uitsturing de DMXtafel vastliep. Als ik de interne microfoon gebruikte deed het licht het niet als de muziek zacht stond. Nu heb ik een klein mengpaneel achter de Hercules RMX, waar ik de microfoon en de Ipad op aansluit. Dat kan ook op de Hercules maar als de Macbook vastloopt werkt de Hercules ook niet meer en op deze manier heb ik de Ipad als backup. Doordat het mengpaneeltje ook het volume kan regelen, ga je makkelijk in het rood.
          in dit geval kan een limiter schade voorkomen.
          als je per ongeluk/gemakelijk in het rood draait, niet als je de hele avond in het rood draait.
          daar is gewoon niks tegen bestand.
          staat de gain of level niet te hoog ? of een knopje (phono) ingedrukt ?
          wat voor een mengpaneel heb je ?
          en op welke ingangen is je mixer aangesloten ?

Van een compressor begreep ik dat de muziek wat krachtiger cq voller gaat klinken. Ik draai vooral 80er jaren disco tot aan nu maar geen hardcore ofzo.
          Een Equalizer leek me handig om de sound een beetje aan te kunnen passen aan de zaal.
          En... eerlijk is eerlijk.... het lijkt me ook wel een mooi gezicht. ;-)
          ik hep geen verstand van compressor,s. dus die vraag kan ik niet beantwoorden.
          en of dat het uithaalt kwa ruis weet ik ook niet
          gebruik wel xlr en/of gebalanceerde jack kabels. waar mogelijk.

een equalizer om de sound aan te passen aan de zaal ?
          bedoel je een beetje galm/echo toevoegen ?
          nee dat kan niet met een equalizer, wel met een effect processor.
          of je nu de sound aanpast met een Equalizer of de frequenties het komt op hetzelfde neer.
          een equalizer is er voor om bijvoorbeeld de Bass iets harder te laten klinken.
          en/of om het hoog minder hard/minder schel te laten klinken.
          vooral dus om bepaalde frequenties harder of zachter te laten klinken.
          Last edited by miciel; Sunday-06-10-2013, 23:59.

Comment

met een equlizer kan je frequenties versterken en verminderen.
            even een stom voorbeeld: iemand wil wat meer bass hebben.
            Zo zou ik het niet zeggen. Een equalizer is juist bedoeld om frequenties die 'uit de maat lopen' weer in het gareel te trekken zodat je een vlakkere (en beter gebalanceerd) geluid krijgt. Zomaar 'meer bass' toevoegen is iets wat uit den boze is, want dan ga je in principe je EQ als een soort bass-voorversterker gebruiken terwijl hij daar helemaal niet voor bedoeld is. Wil je een soortgelijk effect bereiken, dan kun je twee dingen doen:
            1. Subwoofer kopen.
            2. Zorgen dat je alle andere frequenties behalve je bass in de min trekt, zodat je bassweergave er meer uit steekt op 0dB. Met als resultaat dat je enig signaalverlies in het mid/hoog zult krijgen omdat het signaal wordt afgezwakt.

Daarnaast, het toevoegen van randapparatuur is leuk, maar als het niet nodig is, is het niet nodig. In de meeste gevallen wordt een EQ op je masterkanaal aangesloten zodat je je geluidsset iets kunt tweaken qua klank (bijvoorbeeld om een stukje agressie in het hoog ietsje recht te trekken) en om eventuele akoestische problemen wat te tackelen.
            Sound enhancers, compressoren en limiters zijn praktisch, maar in de meeste gevallen niet persé nodig. Zolang je zelf achter de knoppen staat en zorgt dat je geluidssignaal in orde is, heb je in principe geen limiter of compressor nodig. Daarmee bedoel ik dus dat je doorgaans netjes op 0dB uitstuurt en niet continu de metertjes vol in het rood hebt, want daar helpt zelfs de beste compressor of limiter niet tegen. Met een compressor klinkt je geluid niet zomaar voller, een compressor zorgt er voor dat je geen enorme pieken/uitschieters krijgt en houdt je signaal binnen de perken met behoud van de signaaldynamiek. Dit wordt voornamelijk bij vocalisten toegepast, aangezien die bij een vocale uithaal behoorlijk wat geluidsdynamiek produceren, wat soms kan resulteren in oversturing van je preamps en verlies van signaalkwaliteit. Met een compressor zorg je dat het complete signaal ietwat de kop wordt ingedrukt, waardoor je dynamiek zo goed als gelijk blijft, maar oversturing uitblijft. (Dit in tegenstelling tot een limiter, die alles boven een bepaald niveau gewoon hard afkapt.)

Wil je toch wat kunnen tweaken met je geluid dan lijkt mij een processor de beste optie. Vaak heb je dan een combinatie van limiter/EQ/compressor met diverse instelmogelijkheden en presets.

Comment

Originally posted by miciel View Post
              wat voor een mengpaneel heb je ?
              en op welke ingangen is je mixer aangesloten ?

gebruik wel xlr en/of gebalanceerde jack kabels. waar mogelijk.

een equalizer om de sound aan te passen aan de zaal ?
              bedoel je een beetje galm/echo toevoegen ?
              nee dat kan niet met een equalizer, wel met een effect processor.
              of je nu de sound aanpast met een Equalizer of de frequenties het komt op hetzelfde neer.
              een equalizer is er voor om bijvoorbeeld de Bass iets harder te laten klinken.
              en/of om het hoog minder hard/minder schel te laten klinken.
              vooral dus om bepaalde frequenties harder of zachter te laten klinken.
              Mengpaneel is een Behringer XENYX 1002 FX. Mixer zit gewoon line-in dmv Jack

De versterker heeft wel gebalanceerde ingangen maar het mengpaneel geen gebalanceerde uitgangen. En ik dacht de Hercules RMX (1e generatie) ook niet. De nieuwe heeft volgens mij wel gebalanceerde XLR uitgangen.
              Alles staat dicht bij elkaar dus ik kan met hele korte kabels werken. Heb gezien dat daar patchkabels voor zijn.

Galm kan eventueel via het mengpaneel maar ik wil dus idd bepaalde frequentie wat dempen of oppeppen.

Het idee van de compressor en/of enhancer was om de muziek wat voller te laten klinken. Een wat krachtiger bas is in mijn ogen niet hetzelfde als een hardere bas maar ik weet eigenlijk niet goed hoe ik dat uit moet leggen.
              Last edited by Theo56; Monday-07-10-2013, 09:56.

Comment

Originally posted by Rick View Post
                Zo zou ik het niet zeggen. Een equalizer is juist bedoeld om frequenties die 'uit de maat lopen' weer in het gareel te trekken zodat je een vlakkere (en beter gebalanceerd) geluid krijgt. Zomaar 'meer bass' toevoegen is iets wat uit den boze is, want dan ga je in principe je EQ als een soort bass-voorversterker gebruiken terwijl hij daar helemaal niet voor bedoeld is. Wil je een soortgelijk effect bereiken, dan kun je twee dingen doen:
                1. Subwoofer kopen.
                2. Zorgen dat je alle andere frequenties behalve je bass in de min trekt, zodat je bassweergave er meer uit steekt op 0dB. Met als resultaat dat je enig signaalverlies in het mid/hoog zult krijgen omdat het signaal wordt afgezwakt.

Daarnaast, het toevoegen van randapparatuur is leuk, maar als het niet nodig is, is het niet nodig. In de meeste gevallen wordt een EQ op je masterkanaal aangesloten zodat je je geluidsset iets kunt tweaken qua klank (bijvoorbeeld om een stukje agressie in het hoog ietsje recht te trekken) en om eventuele akoestische problemen wat te tackelen.
                Sound enhancers, compressoren en limiters zijn praktisch, maar in de meeste gevallen niet persé nodig. Zolang je zelf achter de knoppen staat en zorgt dat je geluidssignaal in orde is, heb je in principe geen limiter of compressor nodig. Daarmee bedoel ik dus dat je doorgaans netjes op 0dB uitstuurt en niet continu de metertjes vol in het rood hebt, want daar helpt zelfs de beste compressor of limiter niet tegen. Met een compressor klinkt je geluid niet zomaar voller, een compressor zorgt er voor dat je geen enorme pieken/uitschieters krijgt en houdt je signaal binnen de perken met behoud van de signaaldynamiek. Dit wordt voornamelijk bij vocalisten toegepast, aangezien die bij een vocale uithaal behoorlijk wat geluidsdynamiek produceren, wat soms kan resulteren in oversturing van je preamps en verlies van signaalkwaliteit. Met een compressor zorg je dat het complete signaal ietwat de kop wordt ingedrukt, waardoor je dynamiek zo goed als gelijk blijft, maar oversturing uitblijft. (Dit in tegenstelling tot een limiter, die alles boven een bepaald niveau gewoon hard afkapt.)

Wil je toch wat kunnen tweaken met je geluid dan lijkt mij een processor de beste optie. Vaak heb je dan een combinatie van limiter/EQ/compressor met diverse instelmogelijkheden en presets.
                Ik wil de boel idd graag een beetje kunnen tweaken. Ik zat dus te denken aan:

1/ Behringer MDX2600 compressor/limiter
                2/ Behringer SX3040 sound enhancer
                3/ Behringer FBQ1502 equalizer of FBQ3102

Eventueel ook in die volgorde aan te schaffen want de equalizer is het minst belangrijk

Alternatief zou kunnen zijn DCX luidspreker management of DEQ processor/equalizer maar doordat dat zoveel functies in 1 apparaat heeft draai ik liever gewoon aan een knop

Comment

- Compressor / limiter: handig om je speakersysteem ietswat te beveiligen tegen clippen ( te hard signaal)
                  - Equalizer : handig om je susteem net iets beter te laten klinken
                  - enhancer: naar mijn mening overbodig.

Dit soort dingen behoren bij je speaker systeem, niet bij je dj-set dus:
                  compressor stel je 1x af en raak je daarna nooit meer aan
                  Equalizer stel je af tijdens de soudcheck voordat je begint en daar blij je daarna ook vanaf.
                  Apparaten hebben natuurlijk enkel nut als je ook weet waarvoor en hoe ke ze gebruikt.
                  Verder ben ik niet zon fan van berhinger randapparatuur: di als het mogelijk is zou ik zeker eens naar dbx kijken.

Comment

Originally posted by SLGV View Post
                    - Compressor / limiter: handig om je speakersysteem ietswat te beveiligen tegen clippen ( te hard signaal)
                    - Equalizer : handig om je susteem net iets beter te laten klinken
                    - enhancer: naar mijn mening overbodig.

Dit soort dingen behoren bij je speaker systeem, niet bij je dj-set dus:
                    compressor stel je 1x af en raak je daarna nooit meer aan
                    Equalizer stel je af tijdens de soudcheck voordat je begint en daar blij je daarna ook vanaf.
                    Apparaten hebben natuurlijk enkel nut als je ook weet waarvoor en hoe ke ze gebruikt.
                    Verder ben ik niet zon fan van berhinger randapparatuur: di als het mogelijk is zou ik zeker eens naar dbx kijken.
                    Dan zou ik op de DBX 166XS uitkomen. Wel 2x zo duur als de Behringer maar idd wel een andere klasse.
                    Dan nog een EQ erbij. Zou ik aan 15 banden genoeg hebben of beter naar 31 banden kijken?

Comment

Beste,

misschien kan je wat door sparen en een luidspreker manager kopen zoals de DBX Driverack PA+ dan heb je alles wat je nodig hebt voor mobile dj en als je dan nog baskasten bij koopt later kan dit ook perfect met afstellen en hier zit ook direct een EQ en limiter op

mvg Gino V

Comment

Originally posted by Gino V View Post
                        Beste,

misschien kan je wat door sparen en een luidspreker manager kopen zoals de DBX Driverack PA+ dan heb je alles wat je nodig hebt voor mobile dj en als je dan nog baskasten bij koopt later kan dit ook perfect met afstellen en hier zit ook direct een EQ en limiter op

mvg Gino V
                        Mooi apparaat, maar voor nu een beetje over de top.

Comment

Ik denk dat het wel mee valt met over de top.

Zo ziet het er misschien wel uit maar zo gek veel duurder als alle apparaten los is het niet eens. Dan mee genomen dat je ook nog eens een wat hogere kwaliteit hebt denk ik dat het juist wel een mooie optie is. Ook zit je dan als je ooit net een stapje verder wil in de toekomst niet meteen met het o shit nu moet ik het weer verkopen en als nog de andere nemen.

Als je namelijk je behringer stapeltje neemt dan kan je er zo goed als vannuit gaan dat je ruis op de lijn zal hebben. Wij hebben ook wel een stappeltje behringer gehad en ook gebruikt gehad maar inderdaad dan is dbx toch echt wel een heel andere klassen. Op 1 zoon speakermanagment systeem na voor een verhuur rackje ( wat nooit iets mag kosten ) gebruiken we er eigenlijk helemaal niets meer van.

Comment

Ikzelf gebruik ook de driverack pa+.
                            Niks mis mee, mis alleen de delayfunctie maar dat is bij jou volgens ook geen must.

Ik gebruik de tresshold/limiter ook wel eens omdat een vriend van mij de neiging heeft om te hard te draaien :evil:
                            Ik ben alleen nog niet helemaal uit of ik de de limiter volledig laat ingrijpen (muziek valt weg) of gedeelte laat knijpen.
                            Bij het laten knijpen is de kans groot dat ze de volume hoog laten staan. Gelukkig 9 van de 10 keer ben ik er zelf bij dus omlaag die handel ;)

Kwa prijs valt deze wel boven je budget, 2e hands komen ze al dichter in de buurt.

Comment

Er staan er idd vrij veel op Marktplaats. Vraag me af of dat een goed of slecht teken is?;)

Comment

Working...
                              X