Announcement

Collapse
No announcement yet.

Versterker Dap RB-15

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Versterker Dap RB-15

Na een tijdje niet meer op het forum geweest te zijn kom ik maar weer eens met een vraag, deze luidt:

Wat vinden jullie een goede versterker voor de dap rb-15 (of vergelijkbare top)?

Ik heb momenteel een omnitronic sma-2000 voor de tops, hij doet het prima maar ik merk toch dat er meer te halen valt uit de set.
    Heb ze namelijk eens voor de grap aangesloten op een marantz versterker welke normaal gesproken home cinema torens aanstuurt en dat klonk toch een heel stuk fijner, ook zonder eq.

Qua budget zit ik te denken aan max 1500e maar liever rond de 1000e, minimaal 600-700 watt op 8 ohm en eventueel 'ready' om er 2 tops bij te prikken en dan op 4 ohm te draaien. Ik zit momenteel met veel kosten met de drive-in omdat we bezig zijn met geld apart leggen voor een serieuze lichtshow en er ook nog een planning staat voor 4 andere subs + bijbehorende amp, daarover volgt later nog wel eens een thread. Doordat we met veel kosten zitten heeft de versterker geen hoge prioriteit omdat deze al niet verkeerd klinkt maar het is fijn om te weten wat de kosten zijn voor de volgende versterker, kan je toch beter een totaal kostenplaatje in elkaar knutselen.

Ik heb het ook erg druk met mijn studie op het moment, het kan dus zijn dat ik niet meteen reageer maar ik waardeer alvast de moeite voor de reacties ;)

Heb eens een rijtje gemaakt..

http://www.bax-shop.nl/versterker/da...t-details.html

http://www.bax-shop.nl/versterker/db...t-details.html

http://www.bax-shop.nl/e-400-tot-e-8...t-details.html

http://www.bax-shop.nl/versterker/cr...t-details.html

De dap is het goedkoopste,maar van wat ik heb gelezen op een forum zeker niet de slechtste.
    over de andere versterkers kan ik weinig zeggen omdat ik er geen ervaring mee heb.

Comment

Dus gewoon alles binnen het prijs segment en vermogen maar even erin geknald. Hier heb je dus nog geen ene moer aan want dan kan je dat zelf ook wel uit zoeken.

Waar wij zelf erg graag mee werken voor toppen is onze impuls 2404 van ad systems. Klinken erg lekker en geven al redelijk wat vermogen. Je hebt ze ook in andere vermogens.
      Nadeel lomp zwaar en worden helaas niet meer gemaakt.

Waar ik verder heel positief over kan zijn is ram audio. Degelijke en betrouwbare versterkers. Van redelijk ligt in vermogen tot enorme kracht patsers. Goede klank. Makkelijk in gebruik en dus ook erg betrouwbare bakkies.

Alleen ik begrijp dat er nogal wat niet definitief is aan de set die je nu hebt. Je zou dan ook kunnen overstappen op actief. Het is maar een idee.

Comment

Ik heb momenteel een omnitronic sma-2000 voor de tops, hij doet het prima maar ik merk toch dat er meer te halen valt uit de set.
        Heb ze namelijk eens voor de grap aangesloten op een marantz versterker welke normaal gesproken home cinema torens aanstuurt en dat klonk toch een heel stuk fijner, ook zonder eq.
        Niet helemaal eerlijk qua vergelijk, aangezien een HiFi amp vaak al een wat warmere en aangenamere klank heeft. Een PA versterker moet het voornamelijk hebben van zijn vermogen, om de drivers goed aan het werk te zetten en zoveel mogelijk geluidsdruk te produceren, waarbij het geluid aardig ver moet kunnen dragen.

Verder:
        600-700 Watt voor een top zoals de RB-15 is belachelijk weinig. Program mogen ze 1000W per stuk hebben, met een beetje headroom zit je dan op een amp die 1500W op 8 Ohm moet kunnen leveren. Zo krijg je zoveel mogelijk rendement uit de kasten.

Daarnaast, bij een versterker in deze klasse, kom je met een budget van 1000/1500 euro niet echt toe, tenminste, als het gaat om een nieuwe amp. Dan zul je ofwel tweedehands moeten kijken, of je eisen wat moeten bijstellen. De Omnitronic die je nu hebt valt in het budgetsegment en heeft niet voldoende vermogen om het uiterste uit de kasten te halen. Dan zul je het versterkervermogen echt moeten gaan verdubbelen, wil je er merkbaar meer uit halen én daarbij een goede geluidskwaliteit houden.

Comment

Heren, bedankt voor de informatie.

Ik keek zo nu en dan wel eens naar program power maar dacht ergens gelezen te hebben (geen idee meer waar) dat je zo'n 50% extra versterkervermogen over de rms waarde moet kiezen. Het zou ook best program kunnen zijn zoals je nu aangeeft Rick, ik neem aan dat je er inmiddels genoeg ervaring mee hebt :p
          Daarnaast over de prijs heb je gelijk, mocht ik uitgaan van +- 1500w op 8 ohm. Ik zie dan meteen de xti-6002 voorbijkomen welke relatief een lichtgewicht is en qua specificaties er ook niet verkeerd uit ziet. Heeft er alleen iemand ervaring met deze versterker voor top kasten of eentje met vergelijkbare specificaties en prijs (zoiets als ram audio wat ronennieshow aangeeft)? Ik meen namelijk ook eens ergens gelezen te hebben dat bijvoorbeeld de xti-4002 het juist slecht doet icm subwoofers door te kleine condensatoren, dus dan ben ik wel benieuwd of de 6002 er een leuk hoog/mid laag uit kan gooien.

Over actief gesproken, ik vind zelf passief een stuk leuker omdat je dan daadwerkelijk zelf je systeem helemaal kan samenstellen. Het lijkt misschien alsof ik er niks vanaf weet maar voor mijn gevoel weet ik redelijk wat, ik mis alleen de ervaring met verschillende versterkers en zoals hierboven aangegeven dat program power een 'grote' rol speelt als je naar wattages gaat kijken. Dat is natuurlijk ook de reden dat ik hier op het forum kom, informatie krijgen en ervaring opdoen :p
          Bijvoorbeeld een idee van de uiteindelijke setup welke mij wel wat lijkt: 4-6x dap rb-15 met bijbehorende versterkers en dan 4 dap lt-21hl (mochten deze ergens nog verkrijgbaar zijn tegen de tijd dat er geld voor is) op een crown ma9000i. Dit is dan een samenstelling die bijna compleet is samengesteld uit informatie uit specificaties aangezien ik zelf al 2 dap rb-15's heb en daar erg over te spreken ben. Het is dan ook jammer dat er over de lt-21hl zo weinig te vinden is, ik houd van een dikke vette bas die eerder minder strak blijft maar wel vet. Een sub die 30hz goed kan weergeven en een dikke amp erbij zullen dan een grote rol spelen.

Maar goed, ik dwaal weer eens af en begin te dagdromen. Focuspunten zijn dus als ik het goed heb begrepen een hoger budget en een verdubbeling van het wattage van wat ik origineel in mijn hoofd had, over ram audio wat fora doorlezen en desnoods her en der wat tweedehands zoeken.

Mocht er een aanvulling zijn dan hoor ik het graag ;)

Comment

Als je voor een xti wil gaan kun je net zo goed voor een stage-amp gaan..
            Op een forum van een andere webshop, heeft een gebruiker van de amp een vergelijking geplaatst.
            En vergeleken op een nexo set.

Kwa klank is hij beter dan een ev cp3000s en de lab fp10000q klonen, maar kan goed meekomen met een xti.
            Op het laag zou hij velen mate beter presteren als hij op het laag wordt gezet.

Dus waarom meer dan het dubbele uitgeven voor een amp die het zelfde of iets minder zal presteren..
            De naam? heeft niet veel zin als je toppen al van dap zijn..
            Wel even voor de duidelijkheid, ik heb zelf dap gebruikt, en met volle tevredenheid.
            Maar er zijn altijd nog mensen die merkengeil zijn..

Comment

Dat verhaal over de stage amp wist ik nog niet, heb ze wel voorbij zien komen maar las er toch altijd voorbij. Dit niet omdat ik merkengeil ben, het was namelijk een bewuste keuze voor de toppen en we gebruiken met plezier nog een palladium 2000 voor subs.
              Ik zal zeker even die dap in overweging nemen, kijken of hij daadwerkelijk presteert zoals je zegt en voor verdere vergelijkingen zoeken met zoals eerder genoemd ram audio. Het kan namelijk een flinke duit schelen zoals je al aangeeft.

Comment

Persoonlijk heb ik eigenlijk altijd wel fijne ervaringen gehad met de ram audio.
                Helaas werk ik er de laatste tijd niet echt meer mee. Dit omdat ik niet meer bij het bedrijf werk en ze in het segment waar wij opereren niet erg vaak tegen kom.
                Mijn ervaring was in ieder geval dat die dingen het gewoon altijd elke keer weer doen. Dat is 1 van de belangrijkste eigenschappen voor mij. Ook geven ze een behoorlijke smak vermogen af met een niet al te zware behuizing. Zelfs subs krijgen gewoon netjes hun vermogen. Enigste nadeel ( heeft elke amp met deze vermogens ) zorg dat je genoeg stroom en spanning hebt. Trek je dippen in je spanning dan merk je meteen dat je vermogen wat naar je speaker gaat ook een stukje mwap mwap mwauwauwau is. Kortom minder stroom en spanning is minder vermogen voor je speaker.

Comment

Working...
                X