Announcement

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar een "volumebegrenzer"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Op zoek naar een "volumebegrenzer"

Hallo ik ben Ruben en ben druk opzoek naar een soort "volumebegrenzer"

Thuis hebben wij een ruimte gemaakt waar we met vrienden zitten en er staat natuurlijk een geluidssetje. het probleem is dat ik niet de enige ben die daar zit en zo mijn broertje mijn vorige set heeft ''opgeblazen''. dus nu wil ik graag een simpel apparaat die tussen de bron (laptop) en mijn stereo geplaast kan worden die het volume kan begrenzen.

Alvast bedankt, Ruben

er zijn limiters/compressors die schade aan een installatie kunnen voorkomen.
    maar als je broertje echt in het rood draait daar is niks tegen bestand.
    zie ook de reactie van rick in dit forum.
    http://www.bax-shop.nl/forum/f7-gelu...-dj-15575.html
    wat voor een versterker/reciver heb je en welke speakers heb je.

ik zie nergens een vu meter/mengpaneeltje en volgens mij zit er ook geen vu meter op je versterker.
    maar zelfs al zou je wel een mengpaneeltje hebben en je stuurt netjes rond de 0 uit
    en je hifi versterker staat volledig open ook dan is de kans aanwezig dat de boel kapot gaat.
    een hifi versterker is eigenlijk gebouwd voor signaal van -10.
    een laptop heeft een lagere signaal uitgang dan een cd speler.
    dus omdat nu nog meer in te houden/beperken kan wel maar echt ideal is het niet.er blijft namelijk niet veel van je signaal over.
    maar om met een laptop een paar speakers op te blazen moet je echt wat fout doen.(het kan wel hoor zelfs met een mp3 speler)
    maar als je echt wat simpels wil dan lijm/kit je gewoon je volumeklop van je stereo vast op 3/4. ;)
    Last edited by miciel; Sunday-13-10-2013, 18:32.

Comment

Vat deze spreuk voornamelijk figuurlijk op (ik wil geen rechtszaken... ;)), maar: De beste volumebegrenzer is nog steeds een vlakke hand.

Daarmee bedoel ik te zeggen, je zult er voor moeten zorgen dat je je de man achter de knoppen afleert dat hij alles in het rood en over de zeik jaagt. Limiters, compressors etc. zijn ontworpen om kleine pieken op te kunnen vangen en zo je installatie goed te laten blijven klinken, maar wanneer het al flink mis gaat bij de bron van al het kwaad en daar alles al continu wordt overstuurd, zul je dat als eerste moeten aanpakken. Daar helpt geen enkel 19 inch apparaat tegen.

dus nu wil ik graag een simpel apparaat die tussen de bron (laptop) en mijn stereo geplaast kan worden
      Wil je het echt goed aanpakken (maar dit is meer voor horeca etc. geschikt) dan neem je een Dateq SPL 3TS.

Die heeft een sanction-functie, waardoor iedereen die je installatie over de zeik probeert te jagen, genadeloos straft. Je zou hier bijvoorbeeld de DJ-mixer op aan kunnen sluiten. Gaat het geluid gedurende een X aantal seconden veel te veel over de zeik? Dan schakelt het apparaat de spanning van de DJ-mixer uit en heb je een poos geen geluid meer, eigen schuld. Maar nogmaals, voor een simpele stereo-installatie is een kleine 900 waarschijnlijk teveel van het goede, dan kun je ze beter een contractje laten tekenen waarbij je de persoon toegang geeft tot de installatie, máár dat eventuele schade op hen verhaald wordt.

Comment

als allereerst bedankt voor de reacties. een apparaat kopen zit er dus niet in (te duur). dan ga ik nu maar de knop vast lijmen en een contract maken (: nogmaals bedankt.

Comment

dat was als grapje bedoelt hoor.
          een pa versterker hoort het volume van een laptop/pc gewoon aan te kunnen zonder in het rood te gaan of je speakers op te blazen
          een HiFi amp (stereo) klinkt vaak wat warmer/aangenamer
          even heel simpel gezegd
          sommige frequenties zijn zachter waardoor de andere meer naar voren komen.
          dit is de reden dat op hoog volume je speakers eerder kapot kunnen gaan.
          dit geldt ook als je combi kwa speaker/versterker niet optimaal is (dit geldt ook voor pa)
          Last edited by miciel; Sunday-13-10-2013, 23:27.

Comment

een pa versterker hoort het volume van een laptop/pc gewoon aan te kunnen zonder in het rood te gaan of je speakers op te blazen
            Genoeg trucjes om het signaal helemaal over de zeik te krijgen. Want als je smartphone niet voldoende output geeft, dan zoek je toch de EQ functie op en probeer je alle tonen te boosten (vooral het laag!). Om maar een voorbeeld te noemen...

Als iemand als doelstelling heeft om het geluid nog harder te laten klinken, zullen ze er alles aan doen om dat te bereiken. Een kokende woofer of een geluidskwaliteit die om te huilen is, dat is vaak bijzaak. ;)

De rest van je tekst, daar kan ik helaas niet zoveel van maken.

Comment

@miciel

Ik heb steeds het idee dat jou kennis heel erg gebaseerd is op wat andere ooit gezegd hebben of op een forum geplaatst hebben en eigenlijk niet echt eigen ervaring of eigen opgedane kennis is. Je reacties zijn vaak namelijk net niet helemaal juist, of volledig, en af en toe klopt er zelfs maar echt heel erg weinig van.

Het is prima dat je mensen wil helpen en advies wil geven alleen moet het dan ook wel kloppen. Doe je dit en klopt het niet kan je iemand die denkt dat het waar is wel in de problemen brengen of op kosten jagen die helemaal niet nodig zijn.

Als je iets niet echt weet of er ervaring mee hebt is dit helemaal niet erg. We zijn hier geen wedstrijd aan het houden wie weet of kan het meest.

@ts
              Ik denk ook dat je het beste de gene die het naar zijn grootje helpt er goed op aan kan spreken dat het of betalen of normaal doen of afblijven is. In jou geval is dat de beste en ook nog eens goedkoopste oplossing.

Comment

Het beste is nog altijd.. gewoon luisteren...
                Als het geluid begint te vervormen en te kraken of iets dergelijks.. gas terug nemen.
                lichte er rode lampjes op bij het mengpaneel of versterker.. gast terug nemen.
                Heb vaak genoeg gezien dat deze net genoemde omstandigheden voorkwamen, en het duurde niet lang voordat men begon te zeiken dat er geen geluid meer was.
                (was trouwens niet mijn set ofzo maar gewoon als voorbeeld wat ik eerder heb meegemaakt).

Dus zoals Ron al zei, de mensen er gewoon op aanspreken of het zelf regelen.

Comment

Originally posted by :Ruben: View Post
                  dan ga ik nu maar de knop vast lijmen en een contract maken
                  vastlijmen lijkt me nu toch ook wel geen goeie oplossing. Maar een kastje rond het geheel bouwen met een slotje lijkt me wel iets hebben. Zorg wel voor voldoende ventilatie binnenin.

Comment

@ ronennieshow
                    ik kom welleens een slechte combi kwa versterker/speakers tegen zowel in hifi als pa
                    en echt speakers gesloopt nee dat niet. maar mijn ervaring is dat als een pa versterker te licht is
                    je een minder goede spreiding hebt, het geluid blijft dan meer bij de speakers hangen.
                    de versterker gaat vrij snel in clip/protect natuurlijk grijp ik dan in, maar ik mis ook een een lekker volume.

als bij hifi ook een versterker te licht is hoor ik de speakers sneller clippen/vervormen. (ook dan grijp ik in)
                    dan wanneer er een zwaardere aanhangt.
                    mijn mening is dat een hifi versterker eerder clipt/over de zeik gaat dan een pa versterker.
                    dit komt omdat de hifi versterker meer nadruk legt op de kwaliteit van het geluid.
                    natuurlijk is dat wel gedeeltelijk weg te krijgen met een eq.
                    dus ja helemaal juist/volledig zijn mijn reacties niet.
                    ik ga er niet vanuit dat mensen hun eq op hun smartphones/laptop etc boosten.
                    en ja natuurlijk kan het altijd harder waar een wil is een weg.
                    het enge wat telt is dat de volumeknop voluit moet. hoe het klinkt zal ze een zorg zijn.
                    Last edited by miciel; Tuesday-15-10-2013, 13:37.

Comment

je een minder goede spreiding hebt, het geluid blijft dan meer bij de speakers hangen.
                      Versterking en spreiding hebben niets met elkaar te maken. Wanneer je een te lichte versterker hebt, is de totale geluidsdruk minder en de karakteristiek van je luidspreker bepaalt of het geluid ver draagt ja of nee. Meer versterkerpower zorgt voor een beter draagvlak, maar een budget PA kast met prima versterker zal nu eenmaal niet verbazingwekkend ver dragen met relatief goed behoud van zijn geluidsdruk.

de versterker gaat vrij snel in clip/protect natuurlijk grijp ik dan in, maar ik mis ook een een lekker volume.
                      Logisch, want om je geluid 2x zo hard te laten klinken heb je tot 4x zoveel versterkervermogen nodig. Met een lichte versterker haal je dus nooit optimaal rendement uit je speakers, dus krijg je al vlug het gevoel dat je speakers nog wel een tandje bij kunnen, maar je versterker niet verder kan. Daarvoor is de 1.5/2 regel ook uitgevonden.

mijn mening is dat een hifi versterker eerder clipt/over de zeik gaat dan een pa versterker.
                      dit komt omdat de hifi versterker meer nadruk legt op de kwaliteit van het geluid.
                      Dat komt omdat een HiFi amp niet gemaakt is om veel vermogen te verplaatsen aangezien dit alleen in kleine ruimtes gebruikt wordt. PA-techniek werkt met grotere vermogens om drivers veel vermogen toe te kunnen dienen, die op hun plaats weer moeten zorgen voor een flinke geluidsdruk en daarbij ver moeten dragen. Een gemiddelde Hifi speaker komt alleen in woonkamers terecht, waardoor je ruimte veel sneller gevuld is met geluid en daarbij wil je ook je Hifi geluid niet op standje oorlog hebben met dezelfde geluidsdruk als een PA-speaker. Oneerlijk vergelijk dus.

natuurlijk is dat wel gedeeltelijk weg te krijgen met een eq.
                      Je kunt een steen goud verven, het blijft een steen. Het geluidskarakter van een luidspreker kun je niet zomaar veranderen met wonderdoosjes zoals sound enhancers, EQ's etc. Voor subtiele details kan het handig zijn, maar je kunt niet zomaar 'opeens' een dikke bass uit een speaker toveren zonder dat de componenten hier onder moeten lijden.

ik ga er niet vanuit dat mensen hun eq op hun smartphones/laptop etc boosten.
                      en ja natuurlijk kan het altijd harder waar een wil is een weg.
                      het enge wat telt is dat de volumeknop voluit moet. hoe het klinkt zal ze een zorg zijn.
                      De trend is tegenwoordig inderdaad dat het steeds wat harder moet en de geluidskwaliteit hoeft niet perfect te zijn. Daar worden de meest gekke trucs voor uitgehaald.

Comment

Working...
                      X