Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koppelen apparatuur in 19" rack

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Koppelen apparatuur in 19" rack

Ik ben dus bezig om een klein rack in een 4HE double door flightcase te bouwen (zie ook mijn andere topic). Was is de beste optie om de apparaten onderling te koppelen (IN/OUT)?

Jack patch cables of korte (0,5M) XLR cables?

En zal ik dat dan gebalanceerd of ongebalanceerd aansluiten? Vanwege de korte lengte is het misschien niet nodig maar wellicht moet het wel een keer met een lange kabel op een huis-systeem.
    Patch cables zijn bijna altijd 2 polig zag ik.

mvg Theo

Ik zou gaan voor de xlr aansluitingen. Degelijke aansluiting met goede verbinding en ook nog eens geballanceerd. Wat zou je nog meer willen ;)

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
      Ik zou gaan voor de xlr aansluitingen. Degelijke aansluiting met goede verbinding en ook nog eens geballanceerd. Wat zou je nog meer willen ;)
      Nou...... ik heb nog wel een vraag. het lijkt me het handigst om de EQ als laatste in de keten te zetten (toch?) De XLR out voer ik dan geballanceerd naar een D connector aan de buitenkant van het rack. Kan ik dan de jack out gebruiken om mijn DMX console aan te sturen? Of wordt mijn XLR daardoor ongebalanceerd? Bij de DBX215EQ mag je XLR en jack tegelijk gebruiken zolang je maar niet onder de 2ohm komt.

Comment

2 Ohm is wel een beetje weinig voor een lijnsignaal...

EQ zou ik inderdaad als laatste in de keten zetten, mits je met 2 fullrange speakers werkt en verder geen crossover, compressor, processor etc. gebruikt.

Verder inderdaad zoveel mogelijk gebalanceerd signaal gebruiken. Ongebalanceerd alleen als het niet anders kan.

Comment

Originally posted by Rick View Post
          2 Ohm is wel een beetje weinig voor een lijnsignaal...

EQ zou ik inderdaad als laatste in de keten zetten, mits je met 2 fullrange speakers werkt en verder geen crossover, compressor, processor etc. gebruikt.
          2 ohm is ook heel weinig maar dat is wat de uitgangen max mogen hebben. Het line signaal van de dmx console zal hoogohmig zijn.

Ik heb idd full range speakers en behalve de DBX215EQ ook een DBX166XL compressor. Ik denk nog na over een DBX120a bass synth. en mogelijk later een een 18" actieve sub. De bass synth wordt dan tevens cross-over.

Wat is dan de beste volgorde ? Bass synth -> compressor -> EQ ?

Comment

Ik zou de volgorde van je DBX 120a en de 18 inch sub even omdraaien. Je fullrange speakers hebben vaak al moeite om een aardige bass te kunnen produceren, ga je dan ook nog bass er doorheen jagen die een octaaf lager ligt dan het origineel, dan denk ik dat je er niet veel op vooruit gaat.

Daarnaast heeft die bass synth geen instelbare crossoverfrequentie, waardoor ik hem niet graag zou gebruiken. Je moet immers op basis van klank en performance de juiste crossoverinstellingen kunnen kiezen (tenzij je al presets hebt voor bepaalde configuraties vanuit de fabrikant), maar dat is mijn persoonlijke mening.

Verder zou ik het gebruik van wonderdoosjes zoals de DBX 120a zoveel mogelijk mijden. Als je nu kijkt wat je aan het uitgeven bent voor je huidige speakersysteem aan randapparatuur, had je dat eventueel ook kunnen besteden bij het aanschaffen van de speakers zelf, waardoor je weer een klasse hoger uitkomt en het geheel 'au naturel' al een stukje beter zou klinken. Nu sleep je keer op keer een rack met randapparatuur mee, wat mijns inziens niet heel praktisch is.

Is verder niet erg ofzo, maar praktisch vind ik het zelf niet echt. Dan zou ik liever zorgen voor 1 of 2 subjes, die je geluid al direct een stuk voller maken en je toppen ontlasten van de lage frequenties. Daarnaast, een actieve subwoofer heeft vaak al een instelbare crossover.

Comment

Daarnaast heeft die bass synth geen instelbare crossoverfrequentie, waardoor ik hem niet graag zou gebruiken. Je moet immers op basis van klank en performance de juiste crossoverinstellingen kunnen kiezen (tenzij je al presets hebt voor bepaalde configuraties vanuit de fabrikant), maar dat is mijn persoonlijke mening.

Is verder niet erg ofzo, maar praktisch vind ik het zelf niet echt. Dan zou ik liever zorgen voor 1 of 2 subjes, die je geluid al direct een stuk voller maken en je toppen ontlasten van de lage frequenties. Daarnaast, een actieve subwoofer heeft vaak al een instelbare crossover.
              Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn , niet onaardige, autospeakers gingen een stuk beter klinken toen ik de cross-over op 70 of 80 hz zette ipv full range. De full range speakers die ik nu heb klinken best goed, maar het kan altijd beter. Ik vraag me wel af of ik met een 18" aktieve sub van onder de 400 euro heel blij ga worden. Bijvoorbeeld de Devine 118a of Behringer VQ1800D

Comment

Dit zal sowieso een veel betere bassweergave geven, dan proberen om meer lage tonen uit je fullrange speakers te persen. Subwoofers in deze prijsklasse zijn niet per definitie bedoeld om zware, dreunende bassen te produceren, maar meer een rijke aanvulling te leveren op het laag en sublaag.

Bestellen en thuis uitproberen is altijd mogelijk (60 dagen zichttermijn), is het niet volledig naar wens dan kun je het vanzelfsprekend terugsturen.

Comment

Dit zal sowieso een veel betere bassweergave geven, dan proberen om meer lage tonen uit je fullrange speakers te persen. Subwoofers in deze prijsklasse zijn niet per definitie bedoeld om zware, dreunende bassen te produceren, maar meer een rijke aanvulling te leveren op het laag en sublaag.

Bestellen en thuis uitproberen is altijd mogelijk (60 dagen zichttermijn), is het niet volledig naar wens dan kun je het vanzelfsprekend terugsturen.
                  Ik wilde volgende week toch naar Goes komen. Kan ik gelijk even kijken.

Comment

Working...
                  X