Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel Watt trekt een versterker eigenlijk uit het net?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoeveel Watt trekt een versterker eigenlijk uit het net?

Misschien een rare vraag maar hoeveel versterkervermogen kun je ongeveer op 1 groep van 16A zetten?
    Het lijkt me niet dat een versterker die 1000Watt piekvermogen geeft ook 1000 Watt uit het lichtnet trekt.

Zowiezo wordt het piekvermogen niet gehaald..
    Je kunt iets van 3600 Watt op een groep van 16A zetten geloof ik.
    Dsu maakt van die 1000 Watt maar 500/600 Watt.

Comment

En waar is dat dan weer op gebasseerd als ik vragen mag?

Ik weet van sound projects ( de sp4 daimond serie ) dat deze 1/8 ste vermogen trekken als het om gemiddeld gaat tegenover de maximale opstart spanning.
      Dit komt omdat muziek / geluid dynamisch is en dus niet een constante wattage uit het net trekt. Volgens sound project zelf kan daarom ook 4x een sub en 4x een top ( totaal iets van 6000 watt per kant ) zonder problemen op 1 groep van 16 ampere gezet worden. Dan zit deze wel vol. Ook moest ik dan de set speaker voor speaker langzaam op laten starten. Verre van ideaal dus maar het kan wel.

Je vermogen wat getrokken word uit het net ligt ook aan je versterker want niet elke versterker trekt evenveel stroom uit het net om zeg de 1000 watt te creeeren die je aan geeft.

Comment

Volgens de wet van ohm zou 240V x 16A = 3840W. Maar idd is geluid dynamisch, dus die 6000watt geloof ik wel.

Comment

Dat is wat je max uit het net trekt.
          Als je al 240 volt hebt. Nog meer dan vaak genoeg is het maar 220. De 240 is er nog echt lang niet altijd.
          Punt 2 is dat je een versterker hebt die zijn vermogen afgeeft zo rond de 70 a 80 volt. Niet de 240 die er op de versterker inkomen.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
            Dat is wat je max uit het net trekt.
            Als je al 240 volt hebt. Nog meer dan vaak genoeg is het maar 220. De 240 is er nog echt lang niet altijd.
            Punt 2 is dat je een versterker hebt die zijn vermogen afgeeft zo rond de 70 a 80 volt. Niet de 240 die er op de versterker inkomen.
            Dan wordt het amperage hoger. De versterker in mijn auto is 60A afgezekerd. Maar het ging mij erom hoeveel vefrsterkervermogen er op 1 groep kan. Die vraag is beantwoord. Thanx.

Comment

Het verschilt per versterker: niet iedere amp gaat daar hetzelfd mee om

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                Je vermogen wat getrokken word uit het net ligt ook aan je versterker want niet elke versterker trekt evenveel stroom uit het net om zeg de 1000 watt te creeeren die je aan geeft.
                Dat dus. Als we het dan toch gaan herhalen zonder extra info wil ik ook nog wel een keer mee doen.

Op naar de 10.000 posts

Comment

Ik heb wel eens van die stroommeters langs zien komen, toevallig nog voor een tientje bij de aldi. Plug deze tussen je stroomkabel en je (verdeeldoos) stopcontact en je ziet zo wat ie gebruikt.
                  Gisteren zag ik ook nog duurdere langskomen, van 2 tot 5 tientjes welke dan alle data opslaan op een sd kaartje en dan kun je dus precies alles uitlezen op de computer. Als ik het ook goed begreep kun je zelfs zo'n korte piek welke een versterker geeft bij het opstarten uitlezen.
                  Ik ga er nu zelf denk ik ook maar eens eentje halen, kijken hoe veel onze versterkers nou eens daadwerkelijk verbruiken :p

Comment

Ik zou dan wel eventjes goed kijken hoe het zit met de belastbaarheid van die dingen... want die zijn neem ik aan eigenlijk ontworpen voor schemerlampen en TV's. Wanneer je opeens een inschakelpiek van 10A op je lichtnet trekt met zo'n kastje er tussen zou dat wel eens problemen kunnen opleveren als die er niet op berekend zijn.

Comment

De reden dat ik het vroeg is dat ik nu een 2000Watt versterker heb en daar een aktieve sub bij wil kopen. Die is al gauw 1200 watt. Bij elkaar 3200 watt. Dan nog wat parren, een laser enz. Maar omdat het om piekvermogen gaat, zal het prima gaan. Misschien dat de 1200Watt rookmachine te veel wordt.
                      Gewoon proberen maar.

Comment

Rookmachines trekken alleen bij het opwarmen hun maximale opgegeven waarde, omdat voor het creëren van hitte op korte tijd veel energie nodig is. Wanneer ze eenmaal op temperatuur zijn is dat stukken minder. (Geldt ook voor je verwarming, om van 5 graden naar 20 graden te komen is een flinke klus, maar als de temperatuur in de buurt komt, wordt het makkelijker.)

Comment

Ik heb altijd zonder problemen een HK Lucas setje van 2000 watt, 8 parren van 300 watt per stuk, een rookmachine van 1200 watt en de dj booth gewoon op 1 stopcontact gebruikt, ging vrijwel altijd goed. Ook nog 2 scannertjes van 250 watt erbij leverde nooit problemen op.

Ik zeg dus ook bewust "1 stopcontact", omdat veel locaties geen idee hebben wat er verder nog op de betreffende groep zit. Zo heb ik een keer een feestje gehad waar ik blijkbaar op dezelfde groep als de vaatwasser zat. Ging prima, totdat de vaatwasser aan ging...

Tegenwoordig gebruik ik LED spots en gaat de rookmachine niet meer standaard mee dus dan is het stroomverbruik sowieso een stuk lager.
                          Last edited by Geluid-en-licht.com; Wednesday-16-10-2013, 14:43.

Comment

Working...
                          X