Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraag line arrays

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraag line arrays

Hallo allemaal ik heb een vraag over line arrays. Hoeveel line arrays kunnen er op een normale boxen statief
    Hier een foto wat voor soort statief ik bedoel. -weg-
    Last edited by Rick; Tuesday-22-10-2013, 14:08.

Eh, geen.

Line array systemen zet je niet zomaar op een luidsprekerstatief, dat is ook absoluut niet mogelijk. Dit omdat de meeste array-systemen over de 100 kg wegen inclusief hardware.

Line array systemen worden op twee manieren geïnstalleerd:
    1. Gevlogen, dus inclusief flyware aan een truss-constructie of een speciale wind-up met de juiste ondersteunende hardware om zo'n systeem veilig te vliegen (wordt meestal voor gekozen)
    2. Groundstacken, wat inhoudt dat je het array systeem inverteert, de subs onderaan plaatst en door middel van de hardware je topkasten monteert.

Verder is het niet echt de bedoeling om bij een Bax forum naar concurrenten te linken.

Comment

JBL VRX is dat wel mogelijk. Tot max 2 kasten per statief. Echter moet je dan wel degelijke statieven / tussenpalen hebben, bijvoorbeeld K&M.

Comment

Maar of VRX een 'echte' line-array is, valt te betwisten. Na enkele kasten houdt het functioneel gezien op. Zelfde geldt voor QSC KLA-systemen. In principe kun je een willekeurige speaker pakken met geringe verticale afstraling, daar drie stuks van onder elkaar hangen en het een line array noemen. Maar dan is het technisch gezien meer point source en er is geen 'line-array certificaat' o.i.d., dus je zou er nog mee wegkomen ook in principe.

En daarnaast, een enkel line-array kastje op statief is gewoon een normale luidspreker (het zij met een lastig mee te werken afstraling, maar dat terzijde...)
        Last edited by Rick; Tuesday-22-10-2013, 15:24.

Comment

Originally posted by Rick View Post
          In principe kun je een willekeurige speaker pakken met geringe verticale afstraling, daar drie stuks van onder elkaar hangen en het een line array noemen. Maar dan is het technisch gezien meer point source en er is geen 'line-array certificaat' o.i.d., dus je zou er nog mee wegkomen ook in principe.
          In principe kom je daar mee weg, in de praktijk is dat een gruwelijke ellende aan kamfilters.
          Voor VRX telt hetzelde. Dat is geen line-array, dat is een oerwoud aan kamfilters omdat de boel simpelweg onder elkaar gehangen wordt. Koppelt nergens fatsoenlijk en processing hebben ze in de meeste gevallen ook nooit van gehoord. Dan wordt dat spul vaak ook nog eens passief gefilterd... brrrrr

Line array is geschikt is specifieke gevallen waar veel throw nodig is of er heel veel mensen voor je podium staan. Zolang je niet kan vliegen zijn dat meestal niet de gevallen waar line array geschikt is en mocht dat wel zo zijn, dan is stacken ook vaak niet de ideale oplossing omdat je geen hoogte krijgt.

Comment

Wat dan te denken van de nieuwe serie van db technologies?

De s30 met het speciale frame wat je omhoog kan draaien waar je tot iets van 3 of 4 toppen ( t8, t4 ) op kan zetten.
            Ook is er gewoon een origineel setje van db om op een ik meen s09 of een s10 sub 2 of max 3 toppen ( weer de t8 of t4 ) te plaatsen. Kost wel een paar honderd euro maar schijnt meer dan aardig te werken. op de beurs in frankfurt stont ook de s30 met dit speciale omhoogdraai frame om zo je toppen wel op hoogte te krijgen.

Dus on mogelijk is een beetje hmmmm.

Nu is het al wel weer een flinke poos geleden maar ik meende ooit een d&b ( de duure db ) mee gehad te hebben waar ook een speciale beugel voor was om zo een simpele sub top combi te kunnen maken.

Helemaal onmogelijk blijkt het dus niet te zijn alleen dan gaat het wel flinke centjes kosten. Of dit de ts wil en kan betalen is dan niet aan mij ik roep alleen maar dat het wel mogelijk is en er materiaal voor bestaat.

Wat een grap het staat gewoon in de webshop van bax. Nee hoor deze bestaan niet
            Last edited by ronennieshow; Tuesday-22-10-2013, 18:04.

Comment

Maar dan zet je geen line array op een statief, maar enkele line-array kasten. Dat vind ik heel wat anders.

Wanneer ik het heb over een line array systeem denk ik aan minstens 6+ kasten. En dat wordt lastig.

Comment

Huh

Nu word het wel heel complex.

Bij mijn weten is een line array kast een line array kast of het er nu 1 of 10 zijn. Ook is er bij mijn weten geen echte regel hoeveel je er moet hebben voordat je mag zeggen ''ik zet een line array neer'' Nu aan komen met het zijn 6+ kasten voor mij pas een line array vind ik een beetje slap. Zo kan ik er ook altijd aan onderuit.

Het frame wat aangegeven word door mij is om maximaal 3 t4 line array toppen op een pole mount te plaatsen of dit nu is om het op een statief te zetten of om op een paaltje wat tussen een sub en top staat geven jullie ( bax ) zelf nergens aan.

Mijn punt blijf ik dan toch nog gewoon even bij dat wel gewoon een systeem is waarmee je al is het maar max 3 per kant toppen op een pole mount kan zetten.

Of je dit moet willen? Nope lijkt me niet. Er moeten toch subs onder zet ze dan gewoon daar op.

Google voor de gein zelf maar eens op db technologies dva t4 en dan op afbeeldingen drukken. Ik zal hier het resultaat niet zetten ivm concurrenten die boven komen.

Comment

Nou is de dB T4 stiekem wel een point source systeem wat een beetje gekoppeld wordt...

Eén line-array kast bestaat niet, dan is het geen line-array. Een line-array is een systeem, aan één of twee kasten heb je niks. Vanaf 3 kasten gaat de natuurkunde hierachter ongeveer werken. Dan praat je wel over een echte line source array, geen "coupled point source array" om maar een mooie marketing term te gebruiken. Significant verschil in toepasbaarheid en natuurkunde!

Zonder gekheid: tuurlijk kan je stacken of iets op statieven zetten. Maakt geen donder uit voor de natuurkunde die er achter zit, alleen één kast is doorgaans nutteloos, dan mis je enorm veel verticale spreiding. Dat telt zeker voor de dB T4 met een verticale spreiding van maar 15°.

Uiteraard kun je ook conventionele kasten onder elkaar hangen, mits je het goed doet. Met Synco STS of Funktion One zie je dat nog wel eens.

Comment

Working...
                  X