Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yamaha mgp 24x aansluiten op versterker/gebruik van DI/omzetten speakon

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Yamaha mgp 24x aansluiten op versterker/gebruik van DI/omzetten speakon

Hallo allemaal,

Sinds deze week heeft Bax-shop onze nieuwe Yamaha mgp 24x geleverd. Wat een mooi apparaat!
    Mijn vraag hierbij: stereo uit kan via jack en xlr. Uiteraard heeft xlr de voorkeur.

In onze versterker (peavey cs 800x) prikten wij altijd jack in, aangezien onze vorige versterker alleen een stereo jack uitgang had.
    Op de versterker staat bij de jack aansluiting 'High z input' en bij de xlr aansluiting 'low z input'. Maakt dit nog een verschil, of kan ik gewoon vanuit onze mixer met een xlr kabel naar de versterker gaan? Wat voor kabel dient dit in dat geval te zijn? Is een gewone microfoonkabel toereikend hiervoor?

Tevens heb ik nog een vraag over het gebruik van di-boxjes. Op dit moment gebruiken wij dat niet! Ik heb voor de akoestisch gitaar een mono jack-xlr kabel gesoldeerd. Voor het elektrische drumstel heb ik twee stereo jack - xlr kabels gesoldeerd. Dit gaat altijd goed zonder ruis. De kabels zijn 6 tot 10 meter lang en prikken we rechtstreeks in het mengpaneel (tijdens repeteren) of rechtstreeks in het stageblok tijdens een optreden. Wat is het voordeel van gebruik van DI-boxjes, als we nu geen problemen ondervinden? En de toch wel belangrijkste vraag: is het slecht voor het mengpaneel om op de manier in te prikken zoals wij dat doen?

Tevens hebben wij nog twee speakon kabels van 20 meter liggen. Mooie kabels, maar met de verkeerde aansluiting! De kabels zijn 4 draads. Ik zou hier graag xlr connectoren aan willen zetten. Op internet heb ik een soldeerschema gevonden, waarbij je gewoon 2 draden niet aansluit. Kan dat op deze manier, of is dat niet de bedoeling. Andersom ook de vraag, kan ik een 4 draads speakon connector zo aan een twee draads speakerkabel zetten?

Ik heb de vragen een beetje verzameld, maar wil je alvast bedanken voor de tijd en het antwoord!

MVG.
    Last edited by Lunenborg; Saturday-02-11-2013, 15:13.

Hi-Z input is voor elektrische gitaren. Je moet dus low-z input hebben. :)

Een standaard microfoonkabel is inderdaad prima, die kan ook lijnsignalen perfect transporteren.

Voordeel van DI boxen is dat je signaal gebalanceerd gemaakt wordt en daarnaast gelijk voorzien wordt van de juiste impedanties zodat je kunt inprikken op je microfoonkanalen van je mixer. Dit zorgt niet alleen voor verminderde storingsgevoeligheid, maar voorkomt eveneens dat je je gain ver open moet draaien of juist erg moet dichtnijpen.

Speakon-kabels met XLR-connectoren? Waarvoor?

En kun je een vierdraads speakon connector op een 2-draads kabel zetten? Jazeker, dit wordt juist erg veel gedaan. Wel zorgen dat je alles dan op +1/-1 bedraadt. +2/-2 wordt vaak gebruikt om het signaal van evt. subwoofers er doorheen te sturen, zodat je de versterkte signalen voor zowel top als sub door één kabel kunt laten gaan. Alleen wordt dat niet heel vaak toegepast, bij de meeste af-fabriek kabels is standaard een 4-pins speakon connector voorzien die op +1/-1 bedraad is aan beide zijden.

Comment

Bedankt voor je antwoord!

Oow haha. Ik heb echt altijd op Hi-z input aangesloten. Deze input heeft ook 2 ingangen links en 2 ingangen rechts.. Betekent dat dan dat die versterker er voor gemaakt is om 4 elektrische gitaren rechtstreeks aan te sluiten?

Het komt er op neer dat je dus wel aanraadt om di-boxjes te gebruiken. Ik heb de gain nu altijd perfect staan, dit komt natuurlijk ook omdat gitaar en elektrische drums zichzelf harder en zachter kunnen zetten, waardoor je een goede afstelling kunt krijgen. Maar belangrijkste: voor de staat van het mengpaneel maakt het niet uit of je met of zonder di-box doet?

We hebben nog een powermixer staan, met twee Bell speakertjes. Die Bell speakertjes hebben een xlr ingang, terwijl de powermixer een speakon uitgang heeft, vandaar;)

Nu hebben we nog 2 langen speakon kabels liggen. Aangezien de installatie die we nu gebruiken aangesloten wordt via uitsluitend xlr, zou ik deze lange kabels graag om willen toveren tot een xlr speaker kabel. Kan ik dan gewoon 2 draden los laten liggen zegmaar?

Alvast weer bedankt!

Comment

Ik zou voor line signaal altijd DI-boxen gebruiken. Gewoon om de kans op storingen te voorkomen.

Het nadeel van XLR-Speaker kabels is dat je je nogal eens kunt vergissen en met een microfoon kabel. Niet an te raden maar het kan natuurlijk wel.
        Je kunt gewoon 2 aders op de XLR zetten en de andere 2 niet gebruiken.
        (maar wellicht levert het verkopen van een 4 aderige kabel je genoeg op voor de aanschaf van een kant en klare 2 aderige)

Comment

Ik zou in de Bell speakerkasten de XLR verwisselen met een inbouw speakon deel en dan wel het 4 polige deel.
          Dan zijn de bestaande 4 polige speakon kabels gewoon te gebruiken.

Comment

Working...
          X