Announcement

Collapse
No announcement yet.

Audio kabel splitsen en vragen over elektriciteit

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Audio kabel splitsen en vragen over elektriciteit

Hallo,

10 jaar geleden heb ik samen met mijn inmiddels vriendin en wat vrienden een club/discotheek overgenomen in het oostblok, bij gebrek aan geld hebben we een mobiel dj meubel gebouwd met voornamelijk tweedehands apparatuur.

Nu willen graag wat gaan moderniseren en hebben de volgende vragen;

Het is nu nog het het geval dat de kabels meteen uit het podium komen en rechtstreeks het dj meubel inlopen, dit maakt verplaatsen van het meubel zeer lastig en tijdrovend, wij dachten dit op te lossen door zowel in het podium als op de achterkant van het meubel een aantal vaste aansluitingen te maken, en vervolgens alles aan te sluiten met patchkabels hierdoor hoeven we alleen de patchkabels los te halen als we het willen verplaatsen.

Is dit aan te raden? heeft dat gevolgen voor audio kwaliteit?

Ons tweede vraagstuk is dat wij steeds meer concerten krijgen van lokale bandjes, hierbij is het niet handig om de djset op het podium te hebben staan, zou het mogelijk zijn de speakerkabels te splitsen en zowel op het podium als bij de bar aansluitingen te maken zodat wij kunnen kiezen waar we het dj meubel zetten?

Een andere optie zou zijn om bij het podium aansluitingen te maken voor het dj meubel en deze door te lossen naar een versterker die vast is ingebouwd in de bar, dit is echter niet onze voorkeur ivm roadtrips.

mvg

jk van aalst.

Originally posted by racingweirdo View Post
    heeft dat gevolgen voor audio kwaliteit?
    Bij gebruik van goede kwaliteit connectoren hoeft dit geen probleem te zijn.

zou het mogelijk zijn de speakerkabels te splitsen en zowel op het podium als bij de bar aansluitingen te maken zodat wij kunnen kiezen waar we het dj meubel zetten?
    Ik zou dan dubbel bekabeling neerleggen zodat afhankelijk van keuze van plaats meubel je bij de speakers dan ook omplugd. Splitsen en "los" (1 kant aangesloten) laten hangen is geen goede keuze.

Comment

Hmm super bedankt voor je antwoord.

Tja dubbel bekabeling heb ik ook wel aan gedacht, maar je zult begrijpen dat 15 boxen regelmatig ompluggen nogal wat werk is, ik heb ongeveer 4 keer a 5 keer per week een dj en 2 a 3 keer een live bandje.

Uiteindelijk willen we naar een situatie waarin we bij de bar een hoofd mengpaneel hebben met de versterker, hier sluiten we dan alle kabels op aan die vanaf het podium komen en dan kunnen we naar harte lust de dj set of de mic`s aansluiten, maargoed dat is toekomstmuziek en zal niet voor 2015 gerealiseerd zijn.

Comment

Ons tweede vraagstuk is dat wij steeds meer concerten krijgen van lokale bandjes, hierbij is het niet handig om de djset op het podium te hebben staan, zou het mogelijk zijn de speakerkabels te splitsen en zowel op het podium als bij de bar aansluitingen te maken zodat wij kunnen kiezen waar we het dj meubel zetten?
        Bedoel je hier daadwerkelijk je speakerkabel (tussen amp en speaker) of stiekem je signaalkabel (van DJ naar versterker)?

Eerste kan niet, tweede wel.
        Ik zou je infra zo inrichten dat je versterker(s) centraal staan en nooit verplaatst worden. Blijven ze langer heel, is een stuk beter voor je rug en de kans dat er een glas bier in je dure versterkers komt reduceert ook tot nul (mits ze niet ergens open en bloot staan uiteraard).
        Je kan dan simpel een aantal patchpunten (XLR) aan je muren ofzo bevestigen die je gewoon koud op elkaar doorlust. Je kan dan op alle punten (maar uiteraard 1 tegelijk) inprikken met je DJ set, kwestie van een XLR inprikken en gaan.

Voor de bands doe je iets soortgelijks, al wil je dan eigenlijk een eenvoudige switch of mixer bij je bar hebben. Daar haal je de L/R van je DJ set en de L/R van de mixer voor de bands binnen waarna je ze naar de versterkers stuurt, ervan uitgaand dat je systeem geschikt is voor bands. Als ze eigen spul meenemen hoeft dat uiteraard niet.

Comment

Wat ik op je verhaal (wat overigens zeer interessant is ) kan opmaken is dat je inmiddels een leuk lopende club heb weten op te zetten.
          Echter geluids techniek heb je weinig kennis en ervaring mee. Geen probleem maar voor een club is dat op drank na toch waar het om draait. Is het niet verstandig hier een professional in te schakelen om dit te laten aanleggen?

Het idee van de post hierboven is goed: maar ik zou dit niet zelf gaan doen als je hier geen ervaring mee hebt.

Ps ik wil best eens langskomen ;)

Comment

Originally posted by renevanh View Post
            Bedoel je hier daadwerkelijk je speakerkabel (tussen amp en speaker) of stiekem je signaalkabel (van DJ naar versterker)?

Eerste kan niet, tweede wel.
            Ik zou je infra zo inrichten dat je versterker(s) centraal staan en nooit verplaatst worden. Blijven ze langer heel, is een stuk beter voor je rug en de kans dat er een glas bier in je dure versterkers komt reduceert ook tot nul (mits ze niet ergens open en bloot staan uiteraard).
            Je kan dan simpel een aantal patchpunten (XLR) aan je muren ofzo bevestigen die je gewoon koud op elkaar doorlust. Je kan dan op alle punten (maar uiteraard 1 tegelijk) inprikken met je DJ set, kwestie van een XLR inprikken en gaan.

Voor de bands doe je iets soortgelijks, al wil je dan eigenlijk een eenvoudige switch of mixer bij je bar hebben. Daar haal je de L/R van je DJ set en de L/R van de mixer voor de bands binnen waarna je ze naar de versterkers stuurt, ervan uitgaand dat je systeem geschikt is voor bands. Als ze eigen spul meenemen hoeft dat uiteraard niet.
            Nee ik bedoel echt de speakerkabel, de versterker zit namelijk in het dj meubel en dat kan om praktische redenen even niet veranderd worden, het hele dj meubel staat op wielen en alle apparatuur zit achter een deurtje, dus een glas bier is geen probleem.

Het probleem is echter dat een aparte mixer voor bands er nu niet inzit en we dus het dj meubel gebruiken daarvoor wat opzich goed werkt, echter is het geen gezicht om zo dj meubel op het podium te laten staan. Misschien moeten we dan toch maar kiezen voor dubbel bekabeling tot de grote upgrade in 2015

Het is inderdaad de bedoeling dat er een kleine mixer komt die we doormiddel van xlr op de dj set of op de band mixer(bij de bar) aansluiten en dan is ons probleem opgelost maar dat zit er voorlopig nog niet in.

Originally posted by SLGV View Post
            Wat ik op je verhaal (wat overigens zeer interessant is ) kan opmaken is dat je inmiddels een leuk lopende club heb weten op te zetten.
            Echter geluids techniek heb je weinig kennis en ervaring mee. Geen probleem maar voor een club is dat op drank na toch waar het om draait. Is het niet verstandig hier een professional in te schakelen om dit te laten aanleggen?

Het idee van de post hierboven is goed: maar ik zou dit niet zelf gaan doen als je hier geen ervaring mee hebt.

Ps ik wil best eens langskomen ;)
            Ach weetje, we zijn met helemaal niks begonnen, jong denkend dat je de wereld aankunt en vol met schulden bij ouders, als je een dure verbouwing doet en uiteindelijk denkt shit we hebben niks meer en we hebben ook geen geluid, wat redelijk essentieel is dan is er maar een oplossing, we hebben het hele audiosysteem zelf moeten aanleggen en inderdaad zonder enige ervaring, met veel lezen professionals uithoren, en vallen en opstaan is het gelukt om een zeer goed geluid te krijgen, en ook dit probleem moeten we gezien de kosten weer zelf tackelen.(onze laatste aankoop was een V-4EX+beamer dan weet je het wel)
            Het is niet zo dat we helemaal geen ervaring hebben maar inderdaad professioneel is anders.

Als we in 2015 het dj gedeelte en het band gedeelte volledig gaan scheiden met eigen mengpanelen en als we inderdaad overal xlr inprikpunten gaan aanleggen dan zullen we inderdaad de lokale audio boer een advies laten uitbrengen,
            Last edited by racingweirdo; Sunday-03-11-2013, 23:01.

Comment

Het is mogelijk om je speaker speakerkabel splitsen zodat je op een andere plek ook de versterker ( dj set ) kunt aansluiten. Dit is geen probleem. Je plugd het meubel dan met patchkabel of op de ene of op de ander plek in. Voor geludiskwiteit is dit niet van invloed.

Wat ik me verder, enigzinds oftopic wel afvraag: wat heb je precies aan materiaal liggen / hangen? En hen je mischien wat fototjes

Comment

Ik zou er zelf voor kiezen om een centraal taperack of amprack met randapparatuur te maken, waar je zelf altijd toegang tot hebt. Dan kun je dat in ieder geval altijd in de gaten houden en mocht je het vertrouwen, kun je daar eventueel een gasttechnieker op laten werken.

Op dat systeem zou je dan de DJ-booth kunnen aansluiten als het nodig is, of de PA-mixer van een bandje wanneer daar vraag naar is. Een floorbox op het podium of tegen de muur met twee XLR inputs (en eventueel outputs voor monitoren?) en je bent er. :) Zo'n zelfde floorbox zou je op wat andere vaste punten in de zaal kunnen maken.

Comment

Originally posted by Rick View Post
                  Ik zou er zelf voor kiezen om een centraal taperack of amprack met randapparatuur te maken, waar je zelf altijd toegang tot hebt. Dan kun je dat in ieder geval altijd in de gaten houden en mocht je het vertrouwen, kun je daar eventueel een gasttechnieker op laten werken.

Op dat systeem zou je dan de DJ-booth kunnen aansluiten als het nodig is, of de PA-mixer van een bandje wanneer daar vraag naar is. Een floorbox op het podium of tegen de muur met twee XLR inputs (en eventueel outputs voor monitoren?) en je bent er. :) Zo'n zelfde floorbox zou je op wat andere vaste punten in de zaal kunnen maken.
                  Ik ga helemaal mee met Rick

Het kost alleen een beetje moeite om een extra amp rackje te maken en dan overal signaal naar toe legen waar je gemakkelijk kan op in prikken want voor en vaste installatie de versterkers in een beweegbaar meubel is ten eerste zwaar voor het meubel plus je ligt er heledetijd mee rond te rijden :)

mvg Gino

Comment

Echter: na de eerste posts te hebben doorgelezen moet toch duidelijk zijn dat dit ook de bedoeling is: maar momenteel nog niet binnen het beschikbare budget valt?

Comment

Working...
                    X