Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een audio signaal naar meerdere versterkers

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Een audio signaal naar meerdere versterkers

Hallo allemaal,

Ben niet erg nieuw in de muziek maar ben voornamelijk bezig geweest met piano en drums, niet vaak met 'kabels' bezig geweest dus. De laatste tijd geef ik wel veel feesten en help ik vaak met de geluidstechniek bij feesten. Dus vandaar dat ik een vraag heb die misschien een erg logisch antwoord heeft maar ik het zelf nog even niet heb gevonden.

Het gebeurt namelijk vaak dat er meerdere versterkers zijn (laten we nu even 3 zeggen) maar de audio komt maar van 1 bron, bijvoorbeeld de RCA output van een draaitafel. Normaal gesproken sluiten we dit aan met een hele hoop RCA Y splitters en is het voor niemand duidelijk hoe iets staat aangesloten, en is het een hoop werk om even iets aan te passen. Ook als er iets wordt verschoven of een kabeltje net niet goed zit kan het geluid meteen helemaal wegvallen. Heb hier een plaatje van hoe het er ongeveer uitziet tussen de draaitafel en de versterkers.

Deze zooi wil ik graag vervangen met iets handigers. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen? Het zijn bijna altijd versterkers die alleen RCA inputs hebben, maar er zou natuurlijk altijd een adapter tussen kunnen. Maar er kan dus geen Jack of XLR rechtstreeks in de versterkers. Misschien dat een patch paneeltje hiervoor gebruikt zou kunnen worden, maar ik snap niet helemaal hoe die dingen werken, en hoe veel ik er over lees, ik wordt er niet echter wijzer van (haal input en output dan de hele tijd door elkaar, want wat de ene z'n input is is de ander z'n output). Als dit een oplossing zou kunnen zijn, wilt iemand mij dit dan uitleggen met een plaatje?

Alvast heel erg bedankt en ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen!
    Last edited by PimBARF; Monday-04-11-2013, 05:57.

Een Behringer MX 882 of een ART MX225 zou in veel gevallen werken, maar dan moet je wel veel gaan omvormen naar XLR en weer terug naar RCA.

Andere oplossingen kan ik zo snel niet bedenken... wellicht is er in de HiFi sfeer iets te vinden. Misschien weten andere forumleden hier iets op?

Comment

Beste,

welke versterkers worden er meestal gebruikt want op pa versterkers is er meestal een mogelijkheid om het signaal van xlr naar xlr door te lussen tussen de versterkers

mvg Gino

Comment

Patch paneeltje is de ideale oplossing:

Hoe zon ding werkt: nou precies zoals jij het zelf wilt en maakt (of laat maken)
        Je neemt een "frontplaat" wat niets anders is dan een stuk metaal met gaten er in.
        In deze gaten kan je de connectoren zetten die je nodig hebt. (in jou geval tulp stekkers)
        aan de achter kant soldeer je de kabel zoals dat nodig is en het geheel stop je in een kistje.

Je neemt: 1 maal frontplaat: (klik) Je neemt
        6x een wit tulp deel
        en 6x een rode

Vervolgens nog wat kabel ( zeg een stuk of 4/5 meter van deze )

Verder haal je bij de bouwmarkt M3 boutjes en moertjes of een Popnagel set (als je een van beide nog niet hebt)
        Je zet alle Chasis delen in de gaten van het frontpaneel (eerst 6 witte, dan 6 rode )
        met behulp van de signaal kabel soldeer je steeds aan de achterkant de 6 chasis delen aan elkaar
        Dit geheel stop je vervolgens in een klein houte kistje (ookwel flightcase )

Als je nu je witte tulp kabel Rood/Wit aansluit op het font paneel (op een van de rood/witte aansluitingen) dan wordt dit signaal gesplitst naar de andere 5 rood/witte aansluitingen

Comment

Working...
        X