Announcement

Collapse
No announcement yet.

Advies 'DJ set' Beginner/Gevorderd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Advies 'DJ set' Beginner/Gevorderd

Hey,
    Ik mix nu al 2 jaar op de Numark Mixtrack Pro, was leuk om ermee te beginnen maar nu wil ik toch echt over gaan stappen naar 'the real thing'...
    Ik wil graag gaan mixen met 2 Draaitafels, Mixer en een Native Instruments F1 MIDI Controller en evt nog een extra drumpad erbij.
    Nu ben ik eerst van plan om mijn draaitafels te gaan aanschaffen en al snel zag ik de Stanton T62B, maar toch lees ik op verschillende forums dat deze goed zijn maar ook weer niet alles, dus zit ik meer te denken aan Reloop RP-4000 (wat volgens mij toch wel een mooi draaitafeltje moet zijn).
    Ik hou ervan om soms te scratchen dus vandaar mijn twijfel tussen de Stanton T62B en de RP-4000 van Reloop, omdat Staton zich toch wel richt op de 'scratchende' gebruiker.
    Verder zijn bij deze 2 draaitafels eigenlijk wel 'virtueel, dus via mijn laptop' muziek via een programma als Traktor in te laden (of maakt het niet uit zolang je de draaitafel maar kan aansluiten op een mixer die wel aan te sluiten is op je laptop)?
    Ik ben zelf meer voor het duurzame en betaal liever wat €150 per draaitafel meer voor dat net beetje meer kwaliteit.
    En voor de gebruikers/kenners van de Stanton T62B wat zijn eigenlijk dan de nadelen van een wat goedkopere draaitafel (de motor natuurlijk héhé, maar zorgt dat voor echt vervelende 'vertraging') ?

- Mitchel

Persoonlijk 'was' ik tot voor kort enorm fan van de SynQ XTRM1 (was omdat ik vanwege het gemak van laptopje / all in one controller net de andere kant opga qua overstap tov. jou)

Enorm goede decks die toch ook bij dat lijstje mogen gevoegd worden :)

Maar als ik het goed versta wil je 2 draaitafels kopen / een F1 midi controller voor je library en effecten en is het de bedoeling dat er een mengpaneel tussenin gegooid word en je je platendecks virtueel gaat gebruiken om je muziek op laptop mee te bedienen? (als jogwheels) of is het ook de bedoeling om ouderwets Vinyl op te gooien (analoog)?

In elk geval als bovenstaande klopt en je geen analoog vinyl schikt te draaien :

Time code pakket van Traktor Pro

DVS pakket kopen? ♫ Niet-goed-geld-terug ♫ 3 jaar garantie ♫ Morgen in huis! ♫ DVS pakketten koop je online bij Bax Music

Moet je dus ook even in je budget rekenen.

Blijft natuurlijk ieder zijn keuze maar als je doelstelling enkel digitaal draaien is en je nog geen enkele Deck hebt noch mengpaneel noch soundcard/timecode vinyl/naalden/cellen/kennis om je toonarm in te stellen enz. enz. dan zou ik er vandaag de dag NOOIT meer aan beginnen en mijn geld investeren in een wat proffesionelere controller.

1. Je muziek komt toch van je computer dus niet echt nodig om te investeren in dure decks en alle atributen want je gaat er toch geen medium op gooien waarvoor het bedoeld was 'namelijk Vinyl'
    2. Kostplaatje is gewoon veel duurder en in de budgetcategorie waar je gaat vallen zit je al in het segment van de toch wel profesioneel te noemen dj controllers 'met 4 decks / xlr outs enz. enz.'
    3. Qua mogelijkheden zal je vermoedelijk ook beter af zijn om puur digitaal te draaien met een dj controller.
    4. draagbaarheid 2 Decks/Mengpaneel/Laptopje/Soundcard allemaal los en vermoedelijk ook nog es in flightcases tov. 1 laptopbag met laptop en 1 flightcase met controller .

Nu goed als je echt een goede deck wilt roep ik SynQ XTRM1. Oerdegelijke OEM Deck met enorme high torque motor die in mijn ogen zelfs lekkerder draait dan de 'gouden' Technics 1200 s

Betreffende dat scratchen is puur afhankelijk van je naald niet van welke deck je koopt. De ene naald is er beter voor dan de andere 'houd trouwens rekenschap dat dit ook geld gaat kosten'.
    Persoonlijk gebruikte ik vroeger altijd een Ortofon banana voor algemeen en een Shure voor scratchwerk. Dit kan dus al gauw regio 100 euro voor element en naald gaan lopen (dus per deck bijkomstige kosten), verschillen tussen verschillende TT's zijn dikwijls zaken als de motor 'enorm belangrijk hoe hoger de torque des te sneller start de plaat' / quartslock / toonarm / algemene bouwkwaliteit enz. enz.

Offtopic: Best wel gek de oudere garde gooit meer en meer hun vinyl weg richting een lekker makkelijke DJ Controller oplossing en de jeugd keert terug van controllers richting het onbekend vinyl terrein :)
    Last edited by SqueeZr; Wednesday-20-11-2013, 23:02.

Comment

Originally posted by SqueeZr View Post
      Persoonlijk 'was' vinyl terrein :)
      Heel erg bedankt SqueeZr,
      De bedoeling was inderdaad dat ik het als 'Jogwheel' wilden gaan gebruiken.
      Eigenlijk had ik het niet verwacht dat een controller in mijn geval, verstandiger was...
      Maar toch bedankt voor het eerlijke antwoord.
      Uiteindelijk zal het 'totaal' pakket qua losse draaitafels mixer etc. dus echt veel duurder uitpakken als je het vergelijkt met controllers met dezelfde / meer mogelijkheden.
      En dat zeker met het Time-Code pakket, en een degelijk element met naald.
      En ik verdien er ook niets aan terug puur omdat ik het voor de fun doe, mixtape maken voor mijn break crew, en als muziek junky vind ik het de perfecte bezigheid.
      Ik denk dan toch dat ik inderdaad ga upgraden naar een mooie controller :)

Haha ik snap wat u bedoeld dat de oude garde voor een controller gaan en de jeugd terug gaat naar het Vinyl, ik zie dat inderdaad veel terug anno 2013.
      Mijn interesse in DJ-ing kwam nadat ik begreep dat dit 'een van de vijf elementen' in Hip Hop was, zelf was ik toen al een poosje bezig met B-boying (Break) wat ook zo'n element is.
      Het leek me dus leuk om echt 'old-school' te gaan draaien net als alle 'voor mij' oude legendes: Grand Master Flash, Afrika Bambaataa, DJ Kool Herc etc.
      Net als vroeger dus...

Comment

Goede tip dan, investeer je budget in een van de topmodellen van dj controllers dan. Ga je vandaag de dag meer langetermijn plezier aan hebben. En als je echt een vinyl touch wilt :) Numark NS7 II in combo met Serato (heeft mij vandaag verkocht en mijn turntable en vermoedelijk ook LP collectie vliegt het huis uit) 'Is wel een bakbeest van een dikke 15 kilo en aardig aan de prijs'

Pioneer DDJ-SX is ook een enorm goede controller 'tevens vandaag gezien en het was nek aan nek maar als vinyl liefhebber ben ik voor de numark gegaan'

Zijn nu wel alletwee meer 'Serato' controllers maar is even goede software tov. Traktor.

Voor traktor zijn er ook wel erg lekkere controllers 'ik denk eventjes aan een Vestax VCI-400

Nu goed we kunnen hier uren praten over controllers maar wat is je budget als ik vragen mag? En vooral een gouden raad .... vooraleer je iets koopt ga ff naar de bax shop en vraag om een demonstratie. Helpt enorm om te bepalen welke controller nu voor jou het meest geschikt lijkt.
        Last edited by SqueeZr; Wednesday-20-11-2013, 23:52. Reason: aanvulling

Comment

Originally posted by SqueeZr View Post
          Goede tip (...) geschikt lijkt.
          Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop!
          Mijn budget is groot, maar en ik kan altijd wat extra's opvangen maar ik heb wel zo mijn limiet: €800 ongeveer...
          Maar als ik zo naar wat duurdere controllers kijk, zie ik dat er natuurlijk qua kunnen véél meer mogelijk is, zeker op het gebied van effecten / samples / cues / kanalen etc.
          Toch is en blijft het een hoop geld en wil ik keuzes maken waar ik 100% achter sta, is het misschien niet slim om een NI F1 MIDI controller aan te schaffen om toch dat 'sample / effecten' gedeelte beter te kunnen uit proberen, en het kan altijd bij een eventueel grotere controller altijd nog van pas komen...
          Het is erg lastig haha, zeker omdat ik er vanuit was gegaan om met losse draaitafels te gaan draaien :)

Comment

Voordat je een smak geld investeerd zou ik de opties eens proberen. Of dat nou live is of in een showroom maakt weinig uit.
            De ene DJ kan goed overweg met een DJ controller, de andere wil toch een jogwheel van een CDJ of een plaat vinyl onder de vingers. Dat is zo enorm persoonlijk, dat moet je gewoon uitvinden en je bij neerleggen.

Comment

Overweeg anders ook eens de gloednieuwe Reloop RP-8000 draaitafels. Die heeft een ingebouwde MIDI controller om je hotcues, samples en loops te triggeren en heeft zelfs een ingebouwde browse-knop voor je software.

Dan heb je in principe ook geen F1 meer nodig (tenzij je met Traktor en Remix decks veel wilt gaan doen)

Comment

Working...
              X