Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subgroepen op mengtafel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Subgroepen op mengtafel

Ik ben al jaren in het gelukkige bezit van de Behringer XENYX X2222USB PA en studio mixer

Hij bevalt me prima, echter sinds kort heb ik andere luidsprekers, twee actieve 12" tops en een 15" sub. nu sluit ik de sub met links en rechts aan op mijn mixer en vanuit mijn sub de twee tops. dat gaat prima, echter wanneer ik het subvolume apart wil regelen moet ik dit altijd via de sub zelf doen. Nou zitten er op mijn mixer aparte subgroepen. zijn deze specifiek voor de sub(s) of staat sub in dit geval voor extra groepen?

Mijn vraag is dus als volgt. wanneer ik mijn tops op de mainuitgang zet en de sub op de subuitgang van mijn mixer, gaat dit dan ten koste van de geluidskwaliteit?

Graag hoor ik wat de mogelijkheden zijn

Bij voorbaat dank

Sub op de mixer heeft niks met SubWoofers te maken. :)
    Maar je kunt deze aparte groepen wel gebruiken voor wat jij voorstelt.
    Je zult dan wel per kanaal aan moeten geven dat deze ook naar de sub kanaal gerouteerd moet worden. (knopjes bij de fader)
    En de sub zal je dan dus apart van de tops kunnen (en moeten) regelen.
    Ik zeg r.t.f.m.

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
      Sub op de mixer heeft niks met SubWoofers te maken. :)
      Maar je kunt deze aparte groepen wel gebruiken voor wat jij voorstelt.
      Je zult dan wel per kanaal aan moeten geven dat deze ook naar de sub kanaal gerouteerd moet worden. (knopjes bij de fader)
      En de sub zal je dan dus apart van de tops kunnen (en moeten) regelen.
      Ik zeg r.t.f.m.
      Oké dat begrijp ik, behalve dat over die knopjes???
      waar het mij ook om gaat is de vraag of ik geen verlies heb van geluidskwaliteit, of dat het misschien op deze manier beter word. nu gaat het geluid door de sub naar de twee tops en filtert hij de lage tonen er uit

Comment

DV019_Jpg_Regular_485374005000035_USD3.jpgKnopjes.
        Of het beter wordt zal afhangen van wat de sub er nu uit filtert (wordt dan niet meer gedaan) en wat de top weer kunnen geven.
        Gewoon proberen, kwaad kan het niet.

Comment

Sub = subgroepen = Groeperen van bepaalde kanalen op je mixer zodat je een groep kanalen met 1 fader kunt bedienen qua volume. (Bijvoorbeeld bij het mixen van een band, wanneer je de hele drumsectie iets meer volume wilt geven.) Dit heeft niets met een subwoofer te maken.

Misschien is het wat makkelijker wanneer je aangeeft om welke actieve subwoofer en toppen het gaat, zodat we wat meer uitleg kunnen geven over de beste aansluitmogelijkheden. De manier zoals je het nu doet is overbodig.

Comment

Oké dat met die knoppen is duidelijk, bedankt

En Rick, het is me nu ook duidelijk wat de Subgroepen inhouden. en inderdaad ik had even aan moeten geven welke boxen ik gebruik
            dat is 1 x Devine SUB 115A 500 watt actieve subwoofer en 2 x Behringer Eurolive B112MP3 actieve luidspreker

het zijn niet de duurste boxen maar ik ben dik tevreden over het geluid, waar het mij om gaat is blijft het geluid hetzelfde wanneer je ze apart, dus over twee kanalen gaat aansturen, aangezien de Sub nu het laag filtert en de overige frequenties doorstuurt naar de tops.

Comment

Het geluid zal inderdaad anders worden, dat komt omdat de SUB 115A een ingebouwde crossover heeft die inderdaad het laag voor zichzelf er uit filtert en de rest doorstuurt naar je toppen.

Maar wat ik persoonlijk zou doen, is het geheel aangesloten laten zoals je momenteel hebt, voordat je gaat draaien een goede soundcheck doen en dan alles correct afstellen. Wanneer je dat goed voor elkaar hebt, hoef je hier ook geen veranderingen in aan te brengen gedurende de avond.

Comment

oké, dan laat ik het zo. Mijn gedachte was eigenlijk dat ik, wanneer ik ze apart zou aansturen ik wat meer power zou hebben.

Bedankt voor het meedenken :)

Comment

Nee, dat maakt niets uit. Enige wat er dan gebeurt, is dat je toppen alsnog een fullrange signaal binnenkrijgen, waardoor zowel je sub als je toppen laag moeten produceren. En de sub gaat dat winnen. ;) Dan kun je de toppen beter laten focussen op alles tussen het hoog en midlaag.

Comment

oké, thanks. weer wat wijzer geworden

Comment

Working...
                    X