Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ophangen speakers aan Truss

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ophangen speakers aan Truss

Ik heb wel eens setups gezien waar de toppen aan de Trussbrug hangen. Dat ziet er wel netjes uit (mits de toppen bevestigings-ogen hebben en het niet te zwaar wordt) maar heeft dat geen nadelig effect op je licht ivm trillingen?

Als ze speakers vliegen die aan de licht constructie zit zijn dit inderdaad vaak alleen maar toppen. Hier hoeft en word dan dus ook niet het echte laag over afgespeeld. Resultaat is dus dat de tonen die trilling geven ( de meeste dan ) niet echt over die speaker komen.

Dan punt 2. Speakers die je echt kunt vliegen zijn meestal ook wel al een flink stuk professioneler en trillen sowieso al een flink stuk minder van zichzelf ( mee resoneren ) dit omdat ze gewoon een heel stuk beter in elkaar zitten en meer over nagedacht is.
    Zo gaan onze dva s09 subs een behoorlijk stukkie harder dan de behringer b1800 pro die we ook hebben terwijl de behringers zelf een stuk meer mee trillen dan de dva subjes.

En echte trilling nee dat is niet tof voor je verlichting. Maar ze kunnen echt wel wat hebben hoor. Tijdens transport trillen ze namelijk ook nogal eens hoor.

Comment

Ja omdat ik toch met nieuwe toppen bezig ben, dacht ik dat als ze vliegogen hebben ik ze aan de trussbrug kan hangen. Dat scheelt weer 2 statieven. Niet vanwege het geld maar het ziet er minder rommelig uit. de trussbrug heeft nbamelijk ook 2 windups. De subs blijven gewoon op de grond. De windups mogen 80 kg hebben, dus 2x80x0,7= 112kg. Toppen zijn 20 kg dus dat zou allemaal nog wel moeten kunnen.

Comment

ik heb hier ook een vraag over. kan je de devine artis 15a ook vliegen aan een truss?

Alvast bedankt.

Comment

NEE! Dit kan bij de devine artis serie, behringer b21x, andere goedkope plastic speakers absoluut niet! Er zit wel een m10 moer boven in de speaker maar deze is absoluut niet bedoeld om de speakers mee te vliegen.
          Bij duurdere speakers zit er in de kast een heel vliegframe waardoor deze wel gevlogen kunnen worden, de meeste plastic speakers hebben dit niet en kunnen dus ook absoluut niet gevlogen worden!
          Met een gekeurde vliegbracket kunnen de speakers wel gevlogen worden, maar dit is een dure hobby: RCF Verticale luidspreker bracket

Helaas geeft bax-shop in de showroom het slechte voorbeeld door ze wel aan een m10 bout aan een truss te bevestigen.
          (last time I checked at least, doe er eens wat aan bax!)
          Last edited by joeri369; Saturday-30-11-2013, 21:28. Reason: Linkje toegevoegd

Comment

okee bedankt. dat dacht ik al maar wilde het even voor de zekerheid weten:)

Comment

Goede zaak! Als het aankomt op riggen kun je maar beter zeker zijn. ;)

Comment

Even vluchtig door de speakers gebladerd. De RCF speakers die ik op het oog heb, hebben punten voor vliegogen. Zelfs vanaf de 300 serie. Bij de DB Opera serie zie ik ze weer niet.
                Maar prijs zegt niet alles, want bijvoorbeeld de Alto Pro TS-115A van "slechts" 315 euro heeft ze weer wel.

Comment

Leuk dat de kast 6 punten heeft waar je een bout in kan draaien maar waar is dan het frame ( of andere gecontroleerd en toegestaan ) materiaal om hem mee op te hangen?

DB-technologies heeft hier nette frame's voor waardoor het ook kan en verantwoord is om de kastjes op te hangen ( bijvoorbeeld DTF 12 voor de dvx d12 top alleen het plaatje klopt voor geen moer in de webshop ).
                  Dat bax het zomaar doet. Tja die discussie is al eens gevoerd en dan kwam er dood leuk uit ja die hadden we even niet en wilde toch laten zien dat het kon. Niet zoals het hoort naar mijn mening maar goed ik heet niet bax. Slim vind ik het inderdaad niet.

Comment

Die kant en klare frames zijn relatief duur. Ik dacht zelf een frame te lassen en met half-couplers aan de truss te hangen, maar ik begrijp een beetje dat dat soort huisvlijt niet mag bij rigging?

Comment

Originally posted by Theo56 View Post
                      maar ik begrijp een beetje dat dat soort huisvlijt niet mag bij rigging?
                      Ik meen me te herinneren dat er geen concrete regel bestaat over wat wel of niet mag, het moet gewoon op een veilige manier opgehangen/ opgezet worden. Maar het probleem met zelfgemaakt constructies is dat je dit niet kan garanderen. De enige garantie die je hebt voor iets dergelijks is een product dat gekeurd is.

Comment

Ligt er ook of er mensen onder je truss kunnen komen. Als er nietmand onder kan komen staan ben ik altijd al iets soepeler dan wanneer er mensen (inclusief ikzelf) onder kunnen staan.

Comment

Totdat zoiets fout gaat en je een fortuin kan betalen aan schade claime. Wees gewoon slim, denk goed na en ga NIETS zelf knutselen, aangezien het dan NIET gekeurd is. Rigging spul is niet voor niets zo duur. Dit heeft met allerlei factoren te maken; kwaliteit, keuringen etc. Er lopen veel knutselboys in dit wereldje rond, maar dat vind ik rond uit dom. Als het fout gaat ben je gewoon de sjaak. Maargoed, je moet het zelf doen. Maar mijn tip is, gebruik je gezond verstand en koop gewoon gekeurde rigging spullen.

Comment

Helemaal mee eens hoor. Het incident in het zwembad staat ons nog vers in het geheugen.

Toch heb ik het idee dat niet alles gekeurd is wat er verkocht wordt. Trussdelen wel, maar allerlei haken en dergelijke zijn gewoon enorm overbemeten en vast niet gekeurd. Een haak van 25kg zou echt een veelvoud daarvan kunnen hebben voordat die het begeeft. Die veiligheidsfactor is natuurlijk wel heel belangrijk want in de haast wordt er misschien niet altijd secuur gewerkt. En je weet ook niet wat jaren intensief gebruik gaat doen. Er hangt bij mij ook niets zonder extra safety-kabel.

Comment

Originally posted by DJ Keyano View Post
                              ik heb hier ook een vraag over. kan je de devine artis 15a ook vliegen aan een truss?

Alvast bedankt.
                              Als je de handleiding van de luidsprekers leest staat er duidelijk dat dit wel kan, bij de passive versie staat dat het gewoon kan, en bij de actieve versie staat erin dan het proffesioneel moet laten doen..

ik heb zelf de Actieve 15" dus de zwaarste uit de reeks met twee ogen in de bovenkant en 1 in de achterkant mooi hangen aan een ketting werkt perfect hoor en gebeurt niks mee.

Comment

Working...
                              X