Announcement

Collapse
No announcement yet.

Geluidsysteem strakke, chique sportsbar ( 120 m˛)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Geluidsysteem strakke, chique sportsbar ( 120 m˛)

Mijn werkgever heeft naast zijn huidige bedrijf dit jaar een café gekocht en is nu bezig met het inrichten van het café..
    Hij vroeg mijn advies waarop ik bluffend zei "ja dat regel ik wel"
    Maar ja.. ik zie door de bomen het oerwoud niet meer..

Info:

- Strak interieur. En dat wilt hij ook uitstralen. Dus maybe wil ik ook dat de speakers dit uitstralen.
    - Ruimte die moet worden voorzien van geluid: 120 m˛
    - Achtergrondmuziek.. Maar ook moet er een DJ overheen kunnen draaien.
    - Niet al te groot.. speakers van niet meer dan 70 cm hoog oid..
    - Full range speakers. Ik wil niet gaan werken met subs en tops.
    - plattegrond indeling: (maybe iemand advies over beste positie voor speakers?)

- Budget: geen troep... maar ook niet het allerallerbeste.. geen funktion 1 spul ofzo :-P

bvd :D

Niet doen.

Er komt VEEEEL meer bij kijken dan zomaar wat speakers tegen een muur aan knallen.
    In een horeca ben ik juist wel voor een sub. Als het even kan met een eigen volume knop. Moet het wat beuken en hoemen dan kan de knop omhoog en tadaa boem boem disco. Wil je achtergrond dan zijn die lage tonen vaak net irritant en wil je net wat meer sprankeling in je hoog en minder laag.

Ook een voordeel van een sub is dat je toppen veel kleiner kunnen zijn. Dus minder aanwezig en lomp.

Leuke niet al te dure en lekker klinke speakers. Kijk eens naar een ad-systems, ecler Of tadaa verrassing een db-technologies. Mooie degelijke speakers met goed geluid voor toch een nette prijs.

Shit doe ik het toch weer. Kan het ook niet laten ook.

Maar tip is echt Nee doe het niet. Kom er gewoon op terug en laat er wel iemand naar kijken die er wel verstand van heeft. Je kijkt zo over wat dingen heen of zit met een installatie die niet past bij wat de wensen zijn

Comment

Tsja... je kan lompen PA speakers gaan ophangen, maar dat klinkt matig en ziet er niet uit.
      120m^2 is niet heel veel. Kijk eens rond en ga eens luisteren naar studiomonitors. Genelec bijvoorbeeld. Zijn erg geschikt voor dit soort dingen. Zorg wel voor goede processing anders gaan ze over hun nek als het harder moet.

Comment

Pa speakers hoeven al lang niet meer altijd lomp te zijn.
        Ecler heeft zelfs een reeks installatie speakers
        Db technologie heeft ook een ruim assortiment compacte speakers
        Ook een Ad systems heeft wat fraaie compacte speakers.

Voordeel is wel dat er vaak net wat meer power achter zit voor als de dj aan de bak gaat.

Comment

Ik zou er voor kiezen om een multi-zone systeem te installeren, waarbij je het podiumgeluid en je zaalgeluid apart kunt bedienen. Zo kun je er zelf voor kiezen of je bij achtergrondmuziek de kleine speakers + podiumspeakers op een gematigd volume wilt laten spelen, kun je bij kleine feestjes alleen het podiumgeluid opschroeven en kun je wanneer de hele tent los gaat alles opendraaien.

Daarnaast zou ik ook adviseren om met een subwoofer te werken om wat betere lage tonen te krijgen, plus wat kleinere topjes ter aanvulling. Dan ben je ook direct van het 'lompe' af en een subwoofer kun je makkelijk ergens in een hoek zetten.

Verder lijkt AD Systems me een goede kandidaat zoals Ronny al aangeeft, dan denk ik aan de i.Flex serie. Een enkele 15 inch sub bij het podium + twee 10 inch kastjes voor het podium, met verspreid een paar 6 inch kastjes kan een erg leuk resultaat geven wat multifunctioneel in te zetten is en het geluid goed kan verspreiden.

Comment

Wat wil je met het Podium gaan doen? komen hier ook live artiesten op etc? dan vraagt dit namelijk wel voor een iets andere aanpak dan "zo maar wat achtergrond speakertjes" Richt je speakers zo, dat je overal een goede dekking hebt: maar ze niet direct op de bar gericht zijn (dat besteld wat makkelijker)
            indien je op het podium iets wilt gaan doen zou ik daar links en rechts ook een speaker hangen.
            Een (of 2) subjes zijn altijd wel aan te raden: echt laag krijg je zeker met een opgehangen full range kast niet: en subjes kan je evt makkelijk wegwerken (onder het podium misschien? )

Dit zou een optie voor plaatsing van speakers kunnen zijn:

35ivlab.jpg
            Last edited by SLGV; Tuesday-03-12-2013, 13:10.

Comment

Working...
            X