Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uitbreiding strereo installatie met subwoofer(s)?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Uitbreiding strereo installatie met subwoofer(s)?

Hi Allen,

Jaarlijks organiseer ik een feestje voor zo'n 50 man.
    De muziek komt direct uit een laptop.
    Tot mijn beschikking staan momenteel een Quad 520f (2 x 100W) en een stel Proac boxjes (80 W prog).
    Ik heb extra Quad(s) die ik eventueel voor een passieve subwoofer zou kunnen gebruiken.
    Wat zou de meest zinvolle uitbreiding kunnen zijn? Actief of passief- 1 of 2 stuks - Welk vermogen?
    Ik ben gezien de frequentie van gebruik nadrukkelijk op zoek naar een eenvoudige en budget vriendelijke oplossing.
    Alvast bedankt voor het meedenken!

Lex

Voor een beetje extra laag zou je eventueel kunnen kijken voor een Devine B115A subwoofer.

Die heeft al een ingebouwde driekanaals versterker, waar je de Proac boxjes ook op zou kunnen aansluiten met de juiste verloopkabels. Dan hoef je alleen die subwoofer en die 2 boxjes mee te nemen, zonder versterker.

Wanneer je het niet erg vindt om een extra versterker mee te nemen, kun je altijd de passieve B115 overwegen. Maar let op, dan is het ook aan te raden om een crossover te gebruiken. Die scheidt dan het signaal vanaf je laptop in een signaal met alleen maar laag (voor de versterker die de sub aanstuurt) en een signaal met alleen maar mid en hoog (voor de versterker van je normale boxjes).

Comment

Allereerst: Thnx voor je snelle reactie Rick.

De passieve oplossing spreekt mij het meest aan ==> Stukje aanvullende info: de feestjes zijn op het Franse platteland. In kilometers omtrek geen winkels, laat staan elektronica gerelateerde shops :)
      Met de passieve oplossing heb ik meer losse componenten waarmee ik in geval van problemen eenvoudiger kan improviseren.
      Vraag die rest: is het advies (passief) gebaseerd op een "bridged amp", en zo ja, is dat nu werkelijk zo simpel als op de Quad aan de inputzijde de beide mono versterkers te voeden met hetzelfde signaal en aan de output zijde: + aan + en com aan com te knopen?

Comment

Ik weet helaas niet of de Quad in bridged mode kan werken, maar vaak is het mogelijk om de +pool van elk kanaal te gebruiken. Ik zou voor de zekerheid wél even de handleiding raadplegen of dat wel mogelijk is voordat je versterker het begeeft. ;)

Vergeet verder de crossover niet die nodig is, die kun je tweedehands halen of nieuw aanschaffen.

Anders stuur je een fullrange signaal naar die subwoofer + je versterker versterkt een hoop frequenties die toch niet weergegeven kunnen worden, zonde van de energie. ;)

Comment

Crossover is duidelijke verhaal. Cheers.

Comment

Begrijp ik goed dat je advies betr. de (capaciteit van de) passieve subwoofer is gebaseerd op een niet-bridge schakeling, dus aangesloten op 1 channel (= 100W)?

Comment

Ik heb gezocht naar een user manual voor die Quad versterkers, maar kan er niets op vinden wat duidt op de mogelijkheid voor bridge modus, dus daar zou ik niet aan beginnen. Zou zonde zijn als je de versterkers daarmee om zeep helpt. ;) Zijn al vrij complexe apparaten als ik het zo snel zie.

Misschien is het dan toch een beter idee om voor de actieve variant te gaan en de topjes op de outputs aan te sluiten van de driekanaals versterkermodule.

Comment

Working...
              X