Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aansluiting van dj controller naar boxen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aansluiting van dj controller naar boxen

Ik heb onlangs 2 nieuwe boxen gekocht met verschillende aansluitingen.
    Mijn vraag is nu of ik een dj controller moet kopen met 2 XLR aansluitingen of ik gewoon met een rca kabel naar mijn box kan gaan en dan doorlussen naar m'n volgende luidspreker. Of is dit niet zo goed.
    Ik heb gemerkt dat dj controllers met XLR aansluitingen ook duurder zijn dan zonder.
    Als ik een dj controller koop met enkel rca uitgang koppel ik hem dan het best eerst aan een mengpaneel om van daaruit dan naar mijn boxen te gaan of is dit niet nodig?

Beste Maccer,

Het verschil tussen XLR en RCA is dat bij de meeste controllers die een XLR uitgang hebben het XLR signaal gebalanceerd is, wat betekent dat je de kabel veel langer kunt maken,
    zonder dat je ruis krijgt of er een DI tussen moet zetten.
    Als je wilt werken met RCA kun je ongeveer tot 3 meter gaan, zonder ruis. Of je moet er een DI tussen zetten, die het signaal versterker/convert naar XLR.
    Wat dan ook weer extra geld kost.

Het doorlussen van RCA daar heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee, in principe moet het wel lukken, maar op veel speakers zit geen RCA doorlus mogelijkheid.
    Het beste wat je dan kan doen is om twee aparte RCA - RCA of (als je speakers dat onderstunt) RCA - XLR. te kopen.
    Je zou bij de RCA - XLR de kabels van elkaar kunnen scheiden, zodat je twee kabels hebt.

Comment

Dank u voor de uitleg.
      Met doorlussen bedoel ik: van m'n controller naar mijn 1e box gaan met een rca kabel en van die box mijn XLR-uitgang gebruiken naar mijn volgende box.
      Dit zou dus in principe mogelijk moeten zijn?

Comment

Ik weet niet zeker of dat mogelijk is, omdat het waarschijnlijk de XLR input is die de speaker doorgeeft.
        Maar als u het type speaker geeft, zoek ik het even op.

Comment

Over welke speakers gaat het?

De meest logische oplossing is nog altijd:
          bij tulp: rode kant naar 1 speaker, witte (of zwarte) naar de andere
          bij xlr: XLR links naar linker speaker, xlr rechts naar rechter speaker.

met andere woorden per fiche 1 speaker.
          Wil je je speakers (met xlr aansluiting) rechtstreeks op een rood-wit uitgang aansluiten, dan volstaat in theorie volgende verloop http://www.bax-shop.nl/xlr-rca/proca...t-details.html samen met 2 xlr kabels (male- female). In praktijk plaats je best nog een DI box (wanneer je geen fantoomvoeding nodig hebt, is een passive ok) tussen je controller en speakers

Doorlussen kan met bepaalde speakers, maar is meestal bedoeld als je meer dan 2 speakers wil aansluiten.

Comment

Ik heb 2 koolsound njp-15 speakers

Comment

Dan lijkt me het meest logisch je met een dergelijke verloopkabel bij je hercules inprikt, en dan met 2 xlr kabels (male- female) in de gewenste lengte aansluiten op je luidsprekers

Comment

Volgens mij zijn er overigens ook firma's die via een vorm van verhuurpakketten horeca een legale vorm van abonnement op muziek geven 'downloadbaar' met meegeleverde computer en software. Dit is dan een soort maandelijks contract al ontgaan mij nu even firmanamen er zullen vast wel mensen hier op het forum zijn die dit kennen.

Comment

Originally posted by alezy View Post
                  Volgens mij zijn er overigens ook firma's die via een vorm van verhuurpakketten horeca een legale vorm van abonnement op muziek geven 'downloadbaar' met meegeleverde computer en software. Dit is dan een soort maandelijks contract al ontgaan mij nu even firmanamen er zullen vast wel mensen hier op het forum zijn die dit kennen.
                  fijne info, maar welke meerwaarde biedt dit hier? ;)

Comment

Working...
                  X