Announcement

Collapse
No announcement yet.

Electro Voice ZLX-15p vs RCF ART-712A

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Electro Voice ZLX-15p vs RCF ART-712A

Hallo,

Ik ben van plan om twee actieve speakers te kopen.
    Het wordt voornamelijk gebruik voor muziek, live bandjes en spraak.
    Nou kwam ik na wat research op de volgende modellen:
    Electro Voice ZLX-15p en de RCF ART-712A

Welke van deze speakers is het meest geschikt voor deze klusjes, en een beetje road proof?
    Ook wil ik deze graag uitbreiden, en dat kan ook, voor beide speakers zijn subs verkrijgbaar.
    Alleen de subs van RCF zijn wel wat prijziger dat die van EV. Maakt dit veel verschil of kun je deze ook uitbreiden met subs van een ander merk?

Waar ik eerlijk gezegd ook nog aan dacht, is de DAP Clubmate II, omdat deze gelijk ook een extra sub bevat, helaas is deze niet makkelijk uit te breiden,
    maar is het volume ongeveer gelijk aan een EV of RCF?
    Want hij is wel een stuk goedkoper, maar het lijk mij wel makkelijker in gebruik en ook redelijk compact...

Alvast bedankt.
    Last edited by Svennie1998; Thursday-02-01-2014, 21:39.

Clubmate II voor live bandjes... nee. Voor toetsenisten of live solo-entertainers is dat een prima systeem, maar de dynamiek van instrumenten en vocalen krijg je daar niet lekker uit op flink volume. En er zitten erg kleine topjes bij. Het is verder een prima systeem hoor voor het geld, maar niet ideaal voor deze toepassing denk ik.

Verder denk ik dat RCF beter in de smaak zal vallen bij bandjes dan EV. Vergeet niet dat EV Amerikaanse roots heeft en dat betekent meestal wel dat de klank van hoge tonen op flink volume iets agressief gaat worden. De vraag is of je dat zelf prettig vindt ja of nee. RCF heeft de naam om zelfs op standje oorlog nog strak te blijven klinken.

Qua subs kun je alle kanten uit, maar persoonlijk zou ik bij hetzelfde merk blijven. Dit vanwege uitbreidingsmogelijkheden en betere afstemming. Wat betreft betrouwbaarheid en roadproof neig ik persoonlijk meer naar RCF, maar ook dat is iets waar meningen over kunnen verschillen. ;)

Verder zou ik niet voor een 15 inch kast gaan bij het uitversterken van een bandje, aangezien het midgebied bij veel 15 inchers wat wegvalt. Dan liever een 12 inch kast en bij RCF zit de laagweergave bij 12 inch kasten uit de ART serie vrij goed. Dan kun je er altijd nog later subs onder schuiven voor een betere laagweergave.

Maar een ClubMate en een set EV of RCF zit in heel andere prijsklassen, dus wat ben je precies van plan te spenderen?

Comment

Na alles nog eens een keer goed berekent te hebben heb ik een bedrag van ongeveer 1500 euro voor een geluidsset inclusief hoezen/bescherming.

Zelf had ik nog gekeken naar de EV ZLX12P x2 + EV ELX118p
      Zou dit een goede combinatie zijn?

Maar de sets van dB Technologies zien er ook goed uit.
      Ik heb er eerlijk gezegd niet zo heel veel ervaring mee,
      maar er staat bij vele sets Opera bij,
      betekent dit dat ze ook geschikt zijn voor een lekker feestje?
      (Hoeft niet super hard, maar wel voldoende...)

Alvast bedankt

Comment

Opera heeft alleen betrekking op de naam van de serie... niets meer. ;)

Comment

Eerlijk gezegd dacht ik al zoiets....

Maar ik wil het toch bij EV houden denk ik.
          Mij lijkt de ZLX 12P met de ELX 118P wel een goede combi.
          Is dat ook zo? En is het ook met 1 sub nog makkelijk aan te sluiten. Omdat je nu het niet direct uit de mengtafel naar de speakers laat gaan...
          Het gaat dan toch aan 1 kant eerst door de sub heen en daarna naar de top? (ik wil dan voorlopig eerst 1 sub, eventueel later nog een 2e erbij. Dit kan toch ook?)

Alvast bedankt.

Comment

Dat is ook een goede combi. Maar of het beter is/klinkt dan de dB set kan ik je niet zeggen, dat zul je echt zelf moeten beoordelen. Laat je nog niet verleiden door foto's of specificaties maar gebruik je oren en sluit je ogen. Dat is het beste advies wat ik je kan meegeven. Maak een selectie van de 3 beste sets die je kunt samenstellen en ga die beluisteren om je eindoordeel te vellen.

De ELX 118P is daarbij niet de meest ideale subwoofer als je er maar 1 gaat gebruiken, want die heeft geen ondersteuning voor 2.1 setups. Dan moet je dus nog steeds lastig doen. Want om nu maar 1 top gefilterd te gebruiken is niks, maar om je toppen fullrange te laten spelen op je master stereo kanaal met laagweergave terwijl je een subwoofer meeneemt schiet ook niet echt op.

Maar als je toch van plan bent om 1500 euro uit te gaan geven voor je set, waarom kijk je dan niet ook eens naar de dB Technologies SUB 808D met twee dB Technologies Opera 512DX toppen? Dan heb je denk ik nog een veel beter vervoerbare setup die erg strak oogt en die je ook makkelijk kunt uitbreiden met een extra subwoofer als je wilt.

Comment

Dus EV valt weg, we gaan over op dB... (of RCF)

Ik heb even zitten berekenen.
              Stel dat ik een set van dB neem, is het dan ook noodzakelijk om daar hoezen bij te nemen?
              Want dat bij de speakers opgeteld van EV, komt ik uit op een bedrag van 1740 euro.
              Ik wil absoluut niet meer betalen. Maar volgens mij heb je voor dat bedrag een redelijk goede set...

Ik heb toch even gekeken naar de dB sets, en kwam op de volgende set uit:
              DB Technologies 2x Opera 710 DX speakers + 1x Sub 15 D
              Kwa prijs iets meer dan wat u had voorgesteld, dat komt door de sub, is deze 15 inch sub beter dan de 18 inch?
              Het schilt namelijk wel 90 euro, en dat geld kan ik dan weer gebruiken voor hoezen voor de toppen.

En het verschil in geld van de Opera 710 en de 512 is ook niks. Waardoor komt dit? Welke zou dan meer geschikt zijn voor mij?

Volgens mij is dit wel een goede set, niet te groot maar met wel voldoende vermogen/kwaliteit.
              Een vriend van mij heeft is soortgelijks, maar iets minder.

Zou dit wel een goede set zijn voor mijn doeleinden? (Dus Bandje, DJ, Spraak, Zang?)

Bedankt.
              Last edited by Svennie1998; Friday-03-01-2014, 22:15.

Comment

@ sven

Lees je topic zelf eens even terug en dan vooral je eigen poosts?

Zo zeg je telkens dat je denkt dat dit wel een goede set is maar waar dit op gebaseerd is kan ik nergens uithalen.
                Je roept gewoon de ene setup naar de andere op in je prijsklasse.

Maar dan het advies wat ik je kan geven en de antwoorden op de vragen die je stelde.

Als eerste is het grote verschil tussen de 710 en de 512 dat de 710 een 10 inch topje is en de 512 een 12 inch topje is.
                Doordat de 710 een wat kleinere speaker is dan de 512 uit de serie eronder kosten ze zowat het zelfde.
                Wat beter is hangt voor een deel af van de speaker maar nog veel meer van jou doel van werken.
                Als je vaak vooral de midden en hogen tonen uit wil versterken dan is een 10 inch meer dan prima in de meeste gevallen. Als je toch laag wil laten weer geven kan dit wel met de 710 maar dan zal er wel echt een subje bij gezet moeten worden. Anders word het gewoon niet weer gegeven.
                Hier presteert de 512 dus net wat anders. Doordat dit een 12 inch variant is geeft deze net wat verder naar het laag toe weer. Dus gaan ze wat dieper. Hierdoor kan je net wat meer lagere tonen uitversterken. Dus dan heb je net wat minder snel een sub versterker nodig.

Maar om dit alles echt zelf te ervaren en te beseffen kan je het beste gewoon luisteren. Dan zal je merken dat de 12 inch gewoon net wat naders presteert aan de onderkant van zijn frequentie bereik dan de 10 inch. Ook zal je waarschijnlijk een klein verschil in het mid gebied gaan horen.

Maar dan wat te doen. Als ik zo zie wil je gewoon alles met je speaker gaan doen wat je maar kan verzinnen. Waar mijn voorkeur dan naar uit gaat als je niet een compleet legertje aan speakers tot je beschikking hebt. De 512

Comment

Dank voor uw bericht,
                  Ja, je hebt gelijk, ik noem zo maar wat sets op.
                  Maar ik wil graag deze sets een beetje vergelijken, ik ken de merken, de kwaliteiten,
                  maar het wordt zo best lastig uitzoeken welke speakers je neemt.

Ik ben een paar weken geleden naar Bax geweest en heb daar de RCF ART 712A beluistert. Ik vond deze speakers een goede kwaliteit hebben,
                  redelijke bassen kwamen tevoorschijn, maar het jammere met RCF is dat subs vrij duur zijn.
                  En daarom ben ik eigenlijk op zoek naar een andere set, zonder helemaal naar Goes te rijden... (Ook al krijg je zo de beste indruk van de speakers.)

Toen kwam ik uit op de EV speakers, maar aangezien het wat lastig is om die te koppelen met 1 sub, ben ik nu opzoek naar een andere set.
                  En aangezien ik een hoop positieve reacties lees op het forum over dB, dacht ik om zo zoon set aan te schaffen. En dan was ik benieuwd naar de verschillende soorten
                  Maar bedankt voor jullie reactie, ik denk dat het gewoon het beste uiteindelijk is om voor de RCF te gaan, en door te sparen voor een sub, kost wat, maar dan heb je ook wat! (Toch?)

Comment

Wij hebben bewust gekozen voor de db speakers.

Leuk weetje. DB technologies is gewoon een zuster bedrijf van rcf. Zitten de zelfde componenten in. Kasten schelen een klein beetje en de sound per serie scheelt ook vrij minimaal naar mijn idee. Dit zal hem eigenlijk vooral in de settings van de dsp zitten. Dus niet echt grote verschillen. Stel dat je de sound toch nog net wat anders wil dan is het sowieso altijd aan te raden om wat randapparatuur te nemen. Elke speaker fabrikant geeft toch altijd een beetje zijn eigen sausje over zijn geluid mee.

Zo hebben wij de dvx d12 getest naast een rcf tt 22 a. Er zat wel wat verschil in maar dit was echt zeeeeeer minimaal. Het enigste wat je iet of wat kon merken als ze echt naast elkaar stonden was dat de rcf net een fractie lager ging en hierdoor helaas ook wat wolliger was in het laag. Scheelt je alleen wel 1000 per kastje en met een subje eronder merk je het niet eens.

Maar goed. Voor jou situatie? Neem gewoon lekker de 512 en koop er nu 1 of 2 subjes bij. De sub 808 of de sub 18d zullen beide meer dan voldoen voor jou situatie

Comment

Dank u wel voor uw reactie.
                      Wel grappig dat ze ongeveer dezelfde kwaliteit hebben.

Dan ga ik toch voor die set! Ziet er goed uit, en als het ongeveer hetzelfde klinkt als de RCF's, weet ik dat het goed klinkt.
                      Nu zit ik alleen nog te twijfelen tussen de subs, de 808 gaat prima in mijn budget, maar de 18d niet.
                      Zou de 15d ook nog een optie zijn? Of gaat die het niet redden?

Alvast bedankt.

Comment

15 inch onder een 12 inch top is ook een prima combinatie, maar het ligt er ook precies aan wat voor klank je uiteindelijk wilt krijgen. Een 15 inch woofer is over het algemeen van nature wat beter in het weergave van kickbassen, een 18 inch woofer pakt meestal het lage subgebied mee en neemt vaak dat diepe woevv-geluid voor zijn rekening.

Maar... een luistersessie zal dat beter kunnen 'verwoorden', omdat je dan met je eigen oren luistert. ;)

Comment

Working...
                        X