Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jullie advies nodig voor aanvulling PA set 250+ man

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Jullie advies nodig voor aanvulling PA set 250+ man

Hulp nodig met versterker/setup

Goedemorgen allemaal,

ik heb de volgende vragen.

ik draai regelmatig wat kleine feestjes tot 250 man en zou graag een wat betere set willen hebben en jullie advies daar over.
    Wat wil ik:
    - zuiver geluid, geluidskwaliteit
    - voldoende volume
    - tot 250+ man voldoende vermogen
    - heb redelijk budget maar het is een hobby dus kent zijn grenzen.

Heb gisteren nog ff alle spullen van stal gehaald om een goede inventarisatie te maken van wat ik heb en wat ik nieuw wil.
    Om jullie een beeld te geven waarom ik niet presies weet wat ik (wij) heb(ben) ik doe dit samen met een maat van me maar hij zit in australïe (beter bezig als ik).
    de subs zijn van hem met de jb-systems tops.
    de rest is samen aangeschaft.

Heb even na gezocht maar de Cerwin vega subs zijn van goede kwaliteit en deze houden we dus.

totale inventaris:
    - 1x oude 250W versterker kapot, dus geen
    - 2x jb systems tops
    - 2x dap mc 12 tops
    - 2x cerwin vega 118s subs
    - 1x jb systems sub
    - 1x park audio DF-1404 versterker 4x 350 4ohm 4x200 8 ohm bright 2x 650 8ohm
    - berg dikkekabels en verlopen.
    - 2x pioneer cdj 1000 1x dcj800

wat gaat er weg:
    - 2x jb systems tops
    - 2x nieuwe dap mc 12 tops
    - 1x jb systems sub.

Wat nodig voor de nieuwe set goed voor 250+ man:?

2x goede tops goed voor 250 man (mag gebruikt) budget € 400,- p/speaker of € 400 totaal gebruikt.
    1x cross over gebruikt € 200,-?
    1x versterker voor de subs budget (gebruikt € 250,-??)

Heb verschillende fora door gelezen maar niet gevonden wat ik zoek.

Ik ben ook niet bekent met de merken, heb wel begrepen dat de Watt's niet veel zegen maar de hrtz en de spl in DB's.

Ben zelf redelijk technische dus begrijp het wel snel.

graag jullie advies, graag onderbouwt aan antwoorden als jb systems is niks heb ik niets dat weet ik al.

gr. Marco

Als ik puur naar de specs kijk zit er niks tussen het huidige materiaal waar je op een fatsoenlijke manier 250 man mee kunt bedienen. Als je nieuwe topkasten wil kun je eens kijken naar de DAP X-15. Vallen binnen jouw budget, gaan hard en klinken goed. Maar je hebt geen versterker die zwaar genoeg is om ze aan te sturen, toch niet om er uit te halen wat er in zit. Daarbij gaan jouw subwoofers never nooit deze topkasten kunnen bijhouden. Ook als je andere subwoofers zou aanschaffen zul je daar weer andere versterking voor moeten zoeken. Ik zie dus niet echt een pasklare oplossing voor jou.
    Mijn suggestie: Blijf lekker verder werken met je huidige set en als je een keer een grotere fuif krijgt huur dan een flinkere pa in. Of je gooit je huidige set volledig buiten en vervangt ze door een compleet andere.

Comment

Originally posted by Hollender View Post
      Als ik puur naar de specs kijk zit er niks tussen het huidige materiaal waar je op een fatsoenlijke manier 250 man mee kunt bedienen. Als je nieuwe topkasten wil kun je eens kijken naar de DAP X-15. Vallen binnen jouw budget, gaan hard en klinken goed. Maar je hebt geen versterker die zwaar genoeg is om ze aan te sturen, toch niet om er uit te halen wat er in zit. Daarbij gaan jouw subwoofers never nooit deze topkasten kunnen bijhouden. Ook als je andere subwoofers zou aanschaffen zul je daar weer andere versterking voor moeten zoeken. Ik zie dus niet echt een pasklare oplossing voor jou.
      Mijn suggestie: Blijf lekker verder werken met je huidige set en als je een keer een grotere fuif krijgt huur dan een flinkere pa in. Of je gooit je huidige set volledig buiten en vervangt ze door een compleet andere.
      dus al ik je goed volg:
      - voor 250 man is het te krap, dat wordt huren (dat deden we nu ook al)
      - laten we de eis zakken naar 150 man.
      - zijn de subs niet zwaar genoeg? of te zwaar?
      - dat de versterker te zwak? was ik al bang voor maar welke versterker voor de subs?
      - Het budget voor de speakers is een richting ik weet dat er veel 2e hands te krijgen is tegen een redelijk bedrag, maar zou graag wat goed opties horen.
      - en wat een goede versterker voor de tops?

heb al wel door dat ik met mn ervaring met PA echt een beginner ben.
      gr. marco

Comment

Je kunt ook je huidige luidspreker set verkopen en daar bv. een dap x serie setje van kopen x18b met x15 tops.
        je zit bij hetzelfde merk, genoeg uitbreid mogelijkheden.
        2 X18b erbij en 250 man is goed te doen.
        Klank van is zeker niet verkeerd, zeker vele malen beter dan je huidige set.

Comment

Als je een klein feestje geeft gebruik je gewoon je huidige set, ga je groter huur je een grotere set in. Als je een paar grotere feesten hebt gedaan en je hebt er wat geld mee verdiend (ik neem aan dat dat de bedoeling is?) kun je dat eventueel investeren in een grotere soundsystem.
          Of een geluidsset zwaar genoeg is is niet alleen afhankelijk van het aantal personen. Bijkomende factoren zijn de ruimte waarin die personen zich bevinden, de soort muziek, hoe luid moet het etc...
          Er is geen pasklare oplossing voor 150 man, want wat als het er ineens 160 zijn? Dit enkel om aan te geven dat er dus meerdere factoren zijn.
          X-15 topkast kost hier zo'n 380 euro per stuk, X-18B Sub 430 euro per stuk. Dan nog een versterker voor de topkasten, bijvoorbeeld een Paladium 1600 van 375 euro en voor de subs een paladium 2000 voor 390 euro. Crossover is dan bijvoorbeeld een Behringer cx 2310 voor net geen 9 tientjes en nog wat bekabeling.
          Ook hier gaan de subs de topkasten waarschijnlijk niet bijhouden en kun je gemakkelijk nog twee extra subs bij plaatsen.
          En je kunt nog andere subs nemen, bijvoorbeeld de X-15hl maar dan mag je ook wel weer een zwaardere versterker nemen, zeker als je 4 subs wil...
          DAP clubmate en soundmate is ook heel interessant. En dan heb ik hier alleen nog maar DAP aangehaald, er zijn nog setjes van andere merken die het beluisteren waard zijn.

Mogelijkheden zijn onbeperkt.

Ga anders eens langs bij Bax en luister eens naar de verschillende setjes aldaar. Of huur voor je grotere feesten iedere keer een andere set en probeer zo wat je het beste bevalt.

Comment

Persoonlijk zou ik geen van hierboven doen.

Het is in mijn ogen namelijk zo dat de wereld ook wel behoorlijk veranderd is als het gaat om instap setjes voor drive-in. Waar we vroeger een 1 van de 3 mogelijke sub top setjes als instap zagen voor een drive in is dat nu al door te zeggen ik heb 2 behringer b210 speakers.

Dus dat deel van instap is een flink stuk lager geworden. Wat eerst tot 100 man is gaat nu al snel terug naar tot 30 a 50 personen. De lat is dus lager gegaan.

Maar goed je moet wat en wil info dus wat nu.
            Houd je set. Upgraden is duur heel erg duur. Voor een klein stapje vooruit moet je al meteen flink in de buidel. Hoe hoger de lader hoe hoger de prijzen per stapje worden. Dus dan is het verstandiger om gewoon een paar stapjes over te slaan. Ga nu niet voor het makkelijkere. Kijk er door heen en spaar gewoon door voor ja wel die 250 personen. Dan is het nu misschien balen dat je zo nu en dan wat in moet huren en net wat minder verdient maar op de langere termijn is het wel goedkoper. ( raar he )
            laat die dap x lekker voor wat het is. Sla ze gewoon over en betaal straks wat meer voor een echt goede set dan nu dik lappen voor de dap x en dan over een jaartje of zelfs minder het toch weer te zwak blijkt te zijn. Je het moet verkopen (wat in verhouding weer weinig oplevert ) en als nog de duurdere weer opnieuwe set moet kopen.

Enne 150 o nee het worden er 160 nu heb ik een probleem ja hoor natuurlijk. Dat is dus het minste waar ik me druk over maak. Maarliefst 10 personen meer.
            Nee wat meer invloed zal hebben zijn de overige punten. Maar er zijn wel sets waar je het wel eigenlijk altijd mee haalt. Helaas is je prijsje dan ook wel wat duurder dan de dap x.

Comment

Working...
            X