Announcement

Collapse
No announcement yet.

RCA ongebalanceerd naar xlr gebalanceerd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• RCA ongebalanceerd naar xlr gebalanceerd

Ik heb een Behringer djx750. Deze heeft enkel RCA outputs, en heeft dus géén gebalanceerde uitgang. Mijn eerste idee was: een DI box er tussen, en daar gaan we. Maar ik heb dit voorgelegd aan een kennis van me, en die zij dat dit geen goede oplossing is. Een Di box is bedoeld voor micro's e.d. en het signaal dat die uitstuurt zou te laag zijn om rechtstreeks naar de amp van een actieve speaker te sturen.
    Welke oplossing heb ik nog?

Een actieve DI-Box.

Comment

stuurt deze dan wel voldoende signaal door, want deze lijkt me nog meer voor mic's bedoeld?

Comment

Ja dat doen ze. (Ze versterken, vandaar actief)
        Voorbeeld: http://www.bax-shop.nl/di-box/art-cl...t-details.html

Nog even over:
        Originally posted by Mathias Van Rechem View Post
        deze lijkt me nog meer voor mic's bedoeld?
        DI-Boxen zijn niet voor microfoons bedoeld. Maar om een line uitgang (of HiZ bijvoorbeeld elek gitaar) op bijvoorbeeld een microfoon ingang te zetten.
        Of om van un-balanced > Balanced te maken. :)
        Een microfoon voorversterker (pre-amp) is bedoeld om een microfoon signaal naar line niveau te krijgen.

Vertel je kennis maar dat je dit van een kenner hoorde. :p
        Last edited by BT-Studio; Friday-17-01-2014, 15:19.

Comment

naar welke waarden kijk ik best om te weten of de DI genoeg output heeft?

Comment

Elke actieve DI-Box voldoet. (Passief waarschijnlijk ook, maar weet niet welk afstand je moet overbruggen... en ja, mogelijk dat je dan je actieve speakers een tikje harder moet zetten)

Voor meer info over niveau's en impedantie google maar eens op: van analoog naar digitaal studio
            Last edited by BT-Studio; Friday-17-01-2014, 15:34.

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post

Vertel je kennis maar dat je dit van een kenner hoorde. :p
              zal ik zeker doen ;) (hoewel na 35jaar PA voor o.a. rob de nijs, cluseau en enkele 100'en andere nationale en internationale namen dacht ik dat hij wel een referentie was :p )

Puur informatief luister ik graag nog even naar wat andere hier over te vertellen hebben

Comment

Kun je nagaan.:shock:. Tuurlijk, ik luister graag mee. ;)

Comment

Het klopt wat BT-Studio zegt,
                  wij hebben op onze school ook een actieve DI, die van de laptop naar RCA gaat en daarna naar jack.
                  Daar koppelen wij eerst 20 meter XLR aan, dat gaat in een Multikabel, wat helemaal (+/- 40 meter) naar de andere kant van de aula gaat.
                  Als het dan binnenkomt op onze mixer (Zed 428 ) staat onze gain helemaal dicht, en de schuifjes meestal op ongeveer 2/3. En dan komt er al redelijk hard geluid uit.
                  En dat terwijl de DI pas op 1/4 staat...
                  Een DI is daarom ook zeker wel bedoeld voor RCA --> XLR. Waarom denk je anders dat er van die witte/rode aansluitingen op zitten?
                  (Positief bedoeld hoor ;))

Comment

Een soortgelijke vraag aan de deskundigen:

Onze setup: externe schijf --> MacBookPro --> Reloop Beatmix --> RCA-XLR verloopkabel --> Actieve speakers (1 sub en 2 tops).

De langste XLR kabel is momenteel 10 meter.

Is een DI in dit geval zinvol? En zo ja, op welke kenmerken moet ik letten?

Comment

Ja, want de boel is nu ongebalanceerd. Kies een goede, passieve Di (it een actieve met eigen voeding).

Comment

Heb je een voorbeeld? In de shop zie ik ze al vanaf 7€ staan, is dat niet al te cheapo?

Comment

In het begin van het topic werd me aangeraden om voor een actieve DI te gaan, om er voor te zorgen dat het signaal vanuit de DI sterk genoeg is (is de hoofdvraag van het topic). Is er een merkelijk verschil tussen een passieve en actieve DI op vlak van output? Op welke waarden kan ik me baseren?

Comment

Even uitleg van DI.
                            DI-Box passief (onversterkt dus) is bedoeld om een uitgang met een hoog signaal (line bijvoorbeeld) aan te sluiten op een gevoelig (microfoon bijvoorbeeld) ingang. Daarbij zal een eventueel ongebalanceerd signaal gebalanceerd worden.
                            Een actief (versterkt dus) DI-Box kan het input signaal ook nog wat versterken, wat handig kan zijn als we line op line en dus eigenlijk alleen unbalanced naar balanced willen maken.
                            Waarom balanced? Balanced is minder storing gevoelig dan unbalanced. Heb je 10 mtr unbalanced kabel maar geen storing dan heb je geluk, leg kabel maar eens langs een voeding (220v) kabel. Heb je wel last van storing zou je kunnen overwegen om (met een actief DI-Box) deze balanced te maken (mits de ingang ook balanced aankan). Plaats dan wel de DI-Box zo dicht mogelijk bij de onbalanced bron (maak er zo snel mogelijk balanced van).
                            Signaal bij een passief box zal dus iets afgezwakt worden (wat we juist willen bij Line naar mic, maar niet bij line naar line), een actief kan dit signaal iets versterken waardoor we geen verlies hebben.
                            Hoop dat ik iets duidelijk gemaakt heb.

Comment

dit maakt inderdaad heel veel duidelijk. Alvast bedankt voor alle informatie

Comment

Working...
                              X