Announcement

Collapse
No announcement yet.

Crossover

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Crossover

Kan iemand mij helpen met de juiste crossover te zoeken voor een paar speakers die ik heb staan.
    Heb een paar JBL PRX612m waarvan de versterker kapot is en wil daar graag een passief systeem van maken omdat het herstellen te duur uit komt.
    Heb totaal geen kennis van passieve systemen maar ik verwacht dat ik er een crossover in moet steken, zodat de tweeter de hoge tonen krijgt en de luidspreker de lagere tonen.
    Zou mij iemand kunnen helpen welke crossover ik hier het beste voor kan nemen?
    En als ik de crossover heb is het gewoon draadjes verbinden en aan de versterker hangen, of zijn er nog zaken waar ik op moet letten?

grtz
    Sander

Heb je al gekeken wat er aan de versterker scheelt? Meestal gaan die zomaar ineens volledig kapot. Ook wel een beetje vreemd dat je er meerdere hebt, zijn die allemaal ineens kapot gegaan?
    En om terug te komen op je oorspronkelijke vraag, als je er passieve kasten van zou willen maken kun je eventueel opteren om met twee losse versterkers te werken en dan actief te filteren. Met andere woorden de tweeter en de woofer elk apart aansturen.

Comment

Zomaar een filter in je luidsprekers schroeven is niet aan te raden, er zijn veel factoren die meetellen.
      Denk aan de demping van de hoogdriver tegenover de laag driver en dergelijke...

Je kunt het eventueel wel biamp maken, maar dit vereist dus 2 versterkers en een processor om nog redelijke resultaten te behalen.
      Het beste wat je kunt doen lijkt mij, is een filter bestellen van de prx 400 serie.
      Die zijn identiek aan de 600 serie maar dan passief.

Comment

Deze versterkers zijn wel degelijk kapot, zo kapot dat de printplaat van de versterker gewoon open gebarsten is. Had deze uitgeleend en hadden er 380v op gezet.
        Ik zou maximaal maar met 1 versterker willen werken gewoon uit gemak en plaats besparing.
        De filter van de PRX 400 serie bestellen lijkt me idd nog het beste. Wat is precies het verschil tussen een crossover en een filter? Lijkt me precies hetzelfde.

Dan enkel nog een versterker. Ben aant twijfelen tussen DAP of toch maar een Crown. Het mag uiteraard niet duurder worden dan de originele versterkers kosten.

Comment

Een filter zit in de kast zelf, zo krijg je gewoon een passieve kast waar je ook maar een versterker voor nodig hebt.
          Wat jij waarschijnlijk bedoeld is een gewone crossover die je in een rack bouwt?
          Een gewone crossover zou ook kunnen met een versterker, maar is verre van ideaal.
          Je hebt geen stereo geluid, als je het laag op een kanaal zet en het hoog op het andere.
          Ook is je versterker niet even belast bij links en rechts, hoeft geen probleem te zijn maar liever niet.

Ook moet je oppassen met het opblazen van een hoogdriver.

In mijn ogen lijkt een mailtje naar jbl of iets dergelijks beter en goedkoper om een crossover aan te schaffen en dan nog twee versterkers te kopen.

Comment

Originally posted by Sander1986 View Post
            Had deze uitgeleend en hadden er 380v op gezet.
            Dan is dat toch hey dit is kapot door jou schuld dit kost het en NU betalen.

Zou helemaal mooi worden dat ik voor de schade op ga draaien die een ander veroorzaakt heeft.
            Ik zou zeggen slopen is kopen.

Comment

Eventueel kun je onze helpdesk eens contacteren, wellicht kunnen wij aan losse versterkermodules komen voor deze serie. Gaat minder gedoe kosten dan ze ombouwen naar passieve kasten.

Comment

Lijkt mij alleszins de veiligste en makkelijkste oplossing!

:)

Comment

@ rick
                  Dat heb ik al allemaal nagevraagd en dat was een kleine 600 euro per versterker en dat vind ik wat veel als je weet dat ze nog geen 800 euro nieuw kosten in totaal. Heb dit wel toen via een andere winkel moeten doen omdat er wat problemen waren op de helpdesk. Daar heb ik toen zelfs een cadeau bon voor gekregen.
                  @ Ronnieshow
                  Heb daar ook het geld voor gekregen, heb mij daar een nieuwe set PRX 700 series voor gekocht, maar ik had deze nu nog staan en ik was aan het hopen dat ik deze op een niet al te dure manier aan de gang ging krijgen. Vandaar dat ik er wel wat tijd in wil steken + Dan leer ik eens iets over passieve speakers.

Heb een mailtje gedaan, zal iets laten weten als alles klaar is en als het goed is gelopen.
                  Alvast bedankt allemaal voor de tips.

Comment

Als je er een hobby/experiment van wil maken zou ik inderdaad een crossover of loudspeakermanagement kopen en twee versterkers. Even de gegevens voor de filtering opvragen bij leverancier of importeur en spelen maar.

Comment

Working...
                    X