Announcement

Collapse
No announcement yet.

faders schoonmaken

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• faders schoonmaken

Goedeavond, Ik heb hier nog een mengpaneel van Behringer staan waar de faders wat van kraken en links en rechts af en toe weg vallen bij 1 kanaal, hoe kan ik dit schoonmaken (smeren).
    Alvast bedankt!!
    Mvgr DJ Owen

Gewoon een bus contactspray kopen en in je faders spuiten, daarna je faders enkele keren op en neer bewegen. Dat zou al moeten helpen.
    Verwacht echter geen wonderen, krakende faders bij een Behringer mengpaneel zijn meestal een teken van slijtage. Enige werkelijke remedie is dan ook de betreffende fader vervangen door een nieuwe.

Comment

Originally posted by Hollender View Post
      Gewoon een bus contactspray kopen en in je faders spuiten, daarna je faders enkele keren op en neer bewegen. Dat zou al moeten helpen
      Als je wil dat de mixer daarna ook nog.heel blijft zou ik er nooit met contactspray in gaan. Wij dachten vroeger ook dat het de remedie was. Helaas is het zeer kort erna nog veel erger.

De contactspray vreet een soort van in op je fader en laat ook een plakkerig goedje achter waardoor vuil en stof alleen maar nog makkelijker blijven zitten op de fader.

Beter niet doen dus

Comment

Contactspray is een remedie tegen vuile faders ja. Als ze kapot of versleten zijn kun je ze niet meer met contactspray maken. Een versleten fader kan door een klein beetje vervuiling wel al storing veroorzaken wat dan tijdelijk met contactspray te verhelpen is. Als faders van Behringer beginnen te kraken en uitvallen wil dat in 95% van de gevallen zeggen dat ze op het einde van haar leven is.
        Een goeie fader is zonder problemen te reinigen met contactspray zonder dat daar iets van kapot gaat of zelfs maar plakkerig spul achterlaat. Waarschijnlijk was de fader in jouw geval zo vuil dat je een deel van de vervuiling hebt opgelost maar niet hebt verwijderd. Dat plakkerige spul was dus de vervuiling die loskwam.

Comment

Van mij mag iedereen doen wat hij of zij wil doen met een fader.

Bij mij komt er echter geen contact spray in. Wat ik wel heel knap van je vind is dat jij weet hoe vies mijn fader was / is. We maken ze tegenwoordig gewoon schoon met.perslucht. Compressor, vocht / olie afscheider ertussen en blazen maar. Laat niets achter en de troep gaat er ook grotendeels uit.

Contactspray is een agressieve oplossing die gewoon je materiaal aan tast en er zelfs lichtjes op onvreet. Daarom is het contact spray. Vervuilde ondergronden die contact moeten maken vrij van vervuiling en aantasting maken. Kortom spul wat mijn mixer niet in komt. Leuk om een avondje mee te redden maar daarna kan de fader de prullenbak in.

Comment

Blijft een beetje vreemd dat eigenlijk alle technici dan toch wel minstens een busje contactspray hebben staan maar geen compressor...

Wat ik eerder trouwens al aangaf is dat vervangen van de fader, in dit geval dan toch, de enige echte remedie is. Een Penny & Giles maak je dan weer best schoon volgens de tutorial die ze daarvoor gemaakt hebben. Die zitten dan ook iets anders in elkaar dan een Behringer fader. Vreemd, staat trouwens niets over compressors en perslucht in die tut...

;)

Comment

Wellicht dat het ook wat uitmaakt welke 'contact spray'.
              Van een ander forum:
              Er is maar 1 goeie manier om contactsprayS te gebruiken. Nadruk op de 'S'.

Stap 1: kontact 60: lost alle oxides op maar laat residu achter. En neemt smering weg.
              Stap 2: kontact WS: spoelt residu weg.
              Stap 3: kontact 61: legt beschermende smerende film.

Gebruik sprays ook alleen maar in lossen onderdelen. Nooit rechtsreeks in een toestel spuiten!!!

Alleen kontact 60 gebruiken is gegarandeerd je pots om zeep helpen.

En hier ook wel een goede tip.

Blijft, als ie stuk is is ie stuk. :)

Blijft een beetje vreemd dat eigenlijk alle technici dan toch wel minstens een busje contactspray hebben staan maar geen compressor...
              Niet alle lucht compt uit een compressor. :) Een goede technici heeft wel een busje perslucht.
              67_200P.jpg

Een Penny & Giles maak je dan weer best schoon volgens de tutorial die ze daarvoor gemaakt hebben. Die zitten dan ook iets anders in elkaar dan een Behringer fader.
              Juist, deze zijn vaak volledig demontabel dus kunnen met een watten staafje schoon en droog gemaakt worden.
              Overigens staan er in de tut's die ik ken van Penny & Gilles ook niks over contact spray.
              Last edited by BT-Studio; Wednesday-22-01-2014, 17:54. Reason: Reactie op Hollender toegevoegd.

Comment

Nieuwe faders in zetten. Best klusje (o.a. solderen op de print, niet makkelijk) maar werkt altijd :D

Comment

Fader vervangen is vaak de beste optie.
                  In geval van Behringer: Tafel vervangen.
                  Contactspray is inderdaad leuk, maar zal (zeker bij een Behringer tafel), al heel snel voor nog meer ruis zorgen, als dat de krakende fader produceerde...

Comment

Dank je wel allemaal voor de reacties, wordt toch de optie met de compressor, want mengpaneel is niet vaak gebruikt en denk dat er alleen maar veel stof in zit.
                    Grz Dj Owen

Comment

Let wel echt op dat je er een vocht en olie afscheider tussen hebt zitten. Anders heb je bij sommige compressors meer schade na dan ervoor. Zeker de el cheapo's van de hornbach en kranenbroek enz.

Als je dit vocht en olie en weet ik wat nog meer mee je mengpaneel in blaast is het helemaal feest.

Comment

Ja, goed idee, geef'em 8 bar op zijn sodemieter!

Als je al elektronische componenten wil schoonblazen gebruikt men doorgaan een spuitbus met perslucht, de truc met de compressor ben ik eerlijk gezegd nog niet tegengekomen.

Comment

Ja, goed idee, geef'em 8 bar op zijn sodemieter!
                          :(

Als mensen niet bekwaam zijn om met gereedschap te werken dan moet je het ook gewoon niet doen.
                          Als mensen een schilderij op willen hangen en ik zeg dan kan je het best met een boormachine een gaatje boren en er dan een plug en schroef in zetten ga ik er ook een beetje vannuit dat ze de hersencellen hebben om niet een boor te nemen van 125 maar 1 van 6 of 5mm.

Dus als je niet met een compressor om kan gaan en weet hoe de reduceer / afslag of weet ik veel wat voor regeling er op de compressor in dit geval zit. Gebruik hem dan gewoon niet. Breng dat ding naar een technische dienst en blijf eraf.

De tijd dat ik bij een prof audio visueel bedrijf werkte geloof ik niet dat ik 2 spuitbusjes met perslucht gebruikt heb. Altijd alles ( met verstand ) met een compressor gedaan. Van movinghead tot fader tot versterker en weet ik veel wat allemaal nog meer.

Comment

Lucht! Precies! Geen troep erin ! Alleen eruit! dat wordt BlazenGeblazen!De meeste tafels hebben geen "Broodjes", zodat je niet een heel kanaal met fader eruit kan schroeven, makkelijk maar "Duur"! Groet.

Comment

Working...
                            X