Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speaker set uitbreiden of nieuwe aanschaffen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Speaker set uitbreiden of nieuwe aanschaffen?

Beste forumleden.

Na wat ervaring op te hebben gedaan het afgelopen jaar zijn we toe aan wat nieuws. Ik ben op dit moment in het bezit van 2 stuks alto pro sx112 en een VLP1000 van american audio. Dit klinkt aardig maar gaat vaak wat de schelle kant op omdat er vol gepompt moet worden bij 50-75 man. Waar het om gaat is het volgende.

Is het een idee om de set uit te breiden met een goede 15 inch subwoofer? Of is het voordeliger, en vooral makkelijker om bijv. een DAP club mate 15 aan te schaffen?

Bij optie een zal nog een versterker komen kijken, mits het een actieve sub word, en dan nog een crossover.. Hoe werkt dat met een crossover?

PS. mijn budget bij uitbreiding ligt rond de 250-350 euro. Anders verwacht ik 350 euro te krijgen voor mijn oude setje, dus 350+350 = +/- 700 euro.

Bij voorbaat dank!

Groeten,

Youri

Voor 700 euro krijg je als je geluk hebt 2 setjes Dap Club Mate 15 gebruikt. Dit zal stukken harder gaan dan die 2 speakertjes van alto.

Comment

Dat is eigenlijk niet de bedoeling, ik doe alles met een volvo v40 en het hele spul staat op een vliering, nergens anders ruimte helaas, het moet allemaal een trappetje op en de auto is ondanks zijn formaat zo vol. Zoek dus eigenlijk naar een mooie set met het liefste 1 subwoofer. Ik doe max 1 feest per maand voor max 100 man. Dat is een beetje de bedoeling. Verder hoeft het dak er niet af, en als t uitbreidbaar is met bijv een huur sub of later een bijkopen is dat natuurlijk nog mooier. Maar de hoofdgedachte ligt bij een setje met 2 tops en 1 sub, het liefste ook nog actief.

Ik weet dus alleen niet hoe het zit als ik bijv. bij mijn bestaande set een sub neer zet. Ik heb er nu eentje van het merk Ibiza, miskoop(je) geweest. Paar gegevens: 15 inch actieve Subwoofer:
      Actieve 15 inch (38cm) subwoofer met bi-amp versterker
      Apart regelbare microfoon, subwoofer en master volumes
      ingebouwde 2 bands equalizer
      frequentie bereik: 20Hz – 250 Hz
      gevoeligheid: 129dB SPL
      Afmetingen: 48 x 58 x 38cm
      Gewicht: 23kg

Maar als ik die ergens neer zet heb ik er voornamelijk last van ipv een lekkere bass. Dus deze misschien vervangen voor bijv. een actieve sub? Maar hoe dan aan te sluiten? Sub en Versterker allebei op een aparte uitgang van mn XDJ-r1 of allebei op dezelfde uitgang met een splitter oid?

Comment

Ik zou dan gaan voor een actieve sub, zoals de Alto Pro TSSUB12.
        Deze heeft twee XLR ingangen/uitgangen, wat betekent dat deze ook in zijn 1'tje te gebruiken is, en door de ingebouwde crossover wordt het laag eruit gefilterd.
        Als je dan de versterker van je top speakers aansluit op de XLR uitgang van je sub, krijg je daar het laag niet over.
        De sub is vrij licht, dus het trappetje zal wel lukken denk ik, ook is deze later nog uit te breiden met een extra sub.
        Deze sub is ook van Alto zelf, dus ik verwacht weinig problemen. Het is redelijk Plug & Play.

Ik zou het dan als volgt aansluiten: Van je XDJ-R1 naar je sub, dan naar de versterker van je tops.

Comment

Op zich klinkt het idee van Svennie best goed, maar het is de vraag of je dan wel van het 'schelle' af komt waar je het over hebt. De SX is natuurlijk een leuke speaker, maar (met alle respect hoor!) het blijft wel een budgetmodel waar je geen wonderen van moet verwachten als de volumeknop ver open gaat. Al kan het zoals in Sven's voorbeeld zomaar zijn dat door het lagetonenfilter van een sub je topjes het ineens een stuk minder moeilijk gaan krijgen. Zit er in die Ibiza geen crossover filter om wat mee te experimenteren?

Wist je trouwens dat je een sub met een mooie hoes erom thuis kunt vermommen als bijzettafel? Scheelt een berg gesleur die trap op en af iedere keer. Werkt bij ons thuis perfect. ;)

Comment

Het schelle zal hem voornamelijk in je luidsprekers zelf zitten denk ik, waardoor de klank wat agressief wordt als je er veel vermogen op loslaat. Dat zal meer aan de compressiedriver (tweeter) liggen, dus ik denk niet dat het klankkarakter van de luidspreker op dat punt verbeterd zal worden op het moment dat hij een gecrossed signaal binnenkrijgt.

Ik zou persoonlijk overwegen om je hele setup te vervangen door een nieuwe combinatie van actieve luidsprekers, waarbij je een klasse hoger gaat kijken.

Een DAP Club Mate is leuk, maar besef wel dat de uitbreidingsmogelijkheden erg klein zijn. Daarbij zijn de topkasten vrij klein, meer bedoeld voor achtergrondmuziektoepassingen/entertainment dan echt volle bak geluid produceren op standje oorlog.

700 euro voor een deftige 2.1 set is nog aan de lage kant, dan zou ik het zelf nog iets opschroeven, of eerst kijken voor nieuwe toppen die beter presteren dan je oude toppen waar je later nog een subwoofer onder zet.

Twee nieuwe toppen:
            dB Technologies Cromo 12+

Direct een nieuwe 2.1 set:
            dB Technologies CM 10 set

Dan zit je een beetje in het minimum om goed aan te sluiten bij je eisen/wensen én dan ga je direct ook een aardige klasse hoger qua klank en geluidsdruk.

Comment

Bedankt voor alle reacties!
              Rick ik vind dat toch boven mijn budget gaan. Het is wel een goed idee voor de toekomst als t zaakje een beetje gaat lopen, maar voor die paar feestjes die ik nu doe dacht ik toch aan de clubmate 15.
              Svennie jou idee lijkt me ook wel wat, die sub die ik nu heb heeft wel een uitgang maar ik dacht dat een versterkte uitgang was? Is gewoon rca. Dus heb ze altijd apart aangesloten gehad, versterker en sub. Ik was namelijk in de veronderstelling dat je dan van je actieve sub een versterkt singaal in je versterker pompt.. Bovendien is die sub van Ibiza niet echt best denk ik. Maar kan het wel een keer proberen.
              76-er, ja lijkt mij ook top! Denk alleen dat moeders me ophangt :p Ik verwacht overigens geen wonderen maar een leuk feestje met redelijk geluid.
              Groeten,
              Youri

Comment

Originally posted by Ohbit View Post
                76-er, ja lijkt mij ook top! Denk alleen dat moeders me ophangt :p Ik verwacht overigens geen wonderen maar een leuk feestje met redelijk geluid.
                De TSSub12A die Sven noemt is maar 37cm hoog, met een beetje fröbelen een prachtige bijzettafel. ;) Maar alle gekheid op een stokje, bij Bax kun je er natuurlijk altijd eentje laten komen. Bevalt ie niet, stuur je 'm terug. Zelf heb ik ook een setje Alto's en kan beamen dat een goede sub alles stukken beter/gebalanceerder laat klinken. Bijkomend voordeel van de 12 is dat dit model met 18.6 kilo nog relatief licht is, onze 18" weegt bijna het dubbele. Die til je niet zomaar effe de zoldertrap op.

Comment

Oke we gaan dus richting een sub, en dan is het mooiste van alto, dan is het echt een set. Nu is het plan er nog niet echt om groots te gaan uitbreiden om feesten tot 200 man aan te kunnen.

Kies ik dan nu voor de 12 of 15 inch? De crossovers zijn vast ingesteld en de 15 inch pakt m net wat hoger dan de 12, verder staat alleen het gewicht en de prijs van de 15 inch me tegen. Maar al met al is de geluidsopbrengst het belangrijkst en natuurlijk de kwaliteit.

Weet iemand toevallig welke kabels er nodig zijn om vanaf mijn xdj r1(xlr/rca) naar de sub te gaan? De aansluitingen zijn niet echt duidelijk te zien op de foto. en dan vanaf de sub naar de versterker(xlr/jack)? en vervolgens de tops eraan.
                  Last edited by Ohbit; Wednesday-05-02-2014, 14:46.

Comment

De kwaliteit zal niet veel verschillen,
                    de 15 inch is wat groter, en zal wat dieper gaan in het laag.
                    Maar dat is ook weer een kwestie van gevoel.
                    Eigenlijk moet je ze zelf even beluisteren, dan kom je het beste tot een conclusie.

Maar ik zou dan gaan voor de 12 inch, hij is wat goedkoper, lichter, (wat voor jou het belangrijkste is, naast de kwaliteit uiteraard)
                    en zal ook goed presenteren. Het geld wat je dan overhoudt, kan je dan altijd opsparen voor de dB Technologies set.
                    Want zoals je zelf aangeeft, je draait niet super veel.

Comment

Als je een echte toevoeging aan het geluid wil moet je niet de 12 inch sub pakken.
                      Ja hij gaat wat lager dan de top , maar de 15 inch toch weer dieper en linkt dan wat lekkerder in het lagere gebied.

En natuurlijk beluister ze eens.

Heb zelf 2 12 inch toppen, en ben ook nog aan het twijfelen tussen een 15 inch en 18.
                      De een is wat strakker, en de ander gaat wat lager.

Dit zijn dus afwegingen die je moet maken.

Comment

Hier kun je duidelijk zien hoe de aansluitingen van de Alto sub in elkaar zitten: http://www.altoproaudio.com/download...20-%20v1.1.pdf

Het is vrij simpel. Van de R1 met dubbele XLR (L/R) naar de sub en dan via de "Link" uitgang (ook XLR) naar je losse versterker en de SX'n.

Comment

Originally posted by stefke96 View Post
                          Heb zelf 2 12 inch toppen, en ben ook nog aan het twijfelen tussen een 15 inch en 18.
                          De een is wat strakker, en de ander gaat wat lager.
                          Ik heb dat balletje vorig jaar bij Alto zelf opgegooid en die raadden de 15" aan voor kleinere gelegenheden, de 18" heeft echt de ruimte nodig om tot z'n recht te komen.

Comment

Zelf heb ik de 12" alto sub. Voor het geld en zn grootte is het een beest. Meer dan dit krijg je niet voor het geld. Klank is erg goed, gaat ook flink hard.

Comment

Na wat testen op zolder lijkt het erop dat de Ibiza kuDding 3.0 subwoofer geen crossover bezit.

hier wat foto's van dat ding:

[/URL]

[/URL]

Misschien dat iemand er meer aan kan zien dan ik zelf. Ik gebruik de aux in als line in en de out als uitgang. Duh. Maar goed dit lijkt weinig effect te hebben. Misschien toch maar gewoon de alto sub bestellen 12 inch en over een tijdje een tweede erbij.

@76-er : In het eerste schema lijkt het alsof ze de speakers direct aansluiten op de sub, dat houd in zonder versterker? Trekt die 12 inch sub dat met twee toppen van 12 inch??
                              EDIT: 6. OUTPUTS – Use standard XLR cables (not included) to connect the subwoofer to the inputs of your active speakers or powered amplifier.

NVM :p niet schreeuwen voor je geslagen word of zo iets was t geloof ik

Groeten,

Youri
                              Last edited by Ohbit; Wednesday-05-02-2014, 21:40.

Comment

Working...
                              X