Announcement

Collapse
No announcement yet.

Doorlussen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Doorlussen

Beste mensen,

nieuw hier dus misschien een vraag die al vaker gesteld is:

Ik heb een Behringer A500 versterker (2x 125W RMS op 8 Ohm stereo, 2x 185W RMS op 4 Ohm stereo)
    daaraan hangen 2 Behringers Eurollive S1020 met een impedantie van 8 ohm.

Deze speakers zijn echter wat klein en geven niet genoeg bas naar mijn zin.
    Nu heb ik 2 Fender 2-12 HF speakers erbij, die komen uit 1980, dus zitten er nu in beide 2 DAP 12" woofers.
    Probleem is dat beide niet echt mooie hoge tonen produceren. De impedantie is, als het goed is, 8 ohm per box.

Nou wou ik dus dit doen:

Channel A > Fender 8ohm > Behringer 8ohm
    Channel B > Fender 8ohm > Behringer 8ohm

Kan dat?

Dat kan, dan draait elk versterkerkanaal op 4 Ohm (en komt er 185W per kanaal uit, maar let op, dat is dus wel gedeeld door twee aangezien je twee speakers per kant hebt... dus maximaal 92.5W per speaker in het meest optimale geval).

Waar gebruik je het voor?

Comment

Voornamelijke voor thuisgebruik en bandrepetities.

Maar ook af en toe voor optredens en drive-in.

Moet dus even kijken of er genoeg lawaai uit komt anders misschien toch een tweede versterker...

Comment

Dat was inderdaad de intentie van mijn vorige post. :) Liefst nog een versterker die meer kan leveren dan je speakers theoretisch aan kunnen, zodat je wat headroom overhoudt en je versterker niet op zijn maximale capaciteit moet werken, als je wel maximaal volume wilt.

Comment

Haha, oke, ik heb ze net voor de zekerheid maar even opengemaakt en ik heb een foutje gemaakt. Beide speakers in één box hebben 8 ohm, wat de totale impedantie op 16 ohm per box brengt...

Dus dat wordt 12 ohm per kanaal, wat heeft dit voor een invloed?

(ik ben al een beetje aan het rondkijken voor een versterker, maar mijn budget laat het nu even niet toe...)

Comment

Maar hoe zijn ze bedraad? In serie of parallel? Dat is namelijk wel een groot verschil.

Om terug te komen op je vraag, de invloed is: Hoe groter de weerstand, hoe minder vermogen je versterker wil leveren.

Comment

Ze zijn bedraad in serie...

Comment

Dan is het inderdaad 16 Ohm. Als ze parallel geschakeld waren zou de impedantie halveren in plaats van verdubbelen. :)

Comment

Ze parallel schakelen is dus een betere optie?

Comment

Ja, aangezien de totale impedantie dan 4 Ohm wordt. Gecombineerd met de speakers die je reeds hebt en die een weerstand van 8 Ohm hebben, zal de impedantie ongeveer rond de 6 Ohm liggen. Daarbij is de weerstand van je Fender lager, dus die zal iets meer vermogen toegespeeld krijgen.

Bij een impedantie van 16 Ohm zou je vrij weinig versterkervermogen meer overhouden.

Comment

Ah oke, ik heb het nu even geprobeerd en opzich nog wel tevreden met het vermogen. Er gaat trouwens zo te horen meer vermogen naar de Behringer dan naar de Fender.
                      Maar ik zal in mijn achterhoofd houden dat parallel schakelen dus een optie is als het net niet hard genoeg gaat naar mijn zin, en anders kan ik altijd nog die tweede versterker kopen. In ieder geval bedankt voor de informatie en het advies!

Comment

Ah oke, ik heb het nu even geprobeerd en opzich nog wel tevreden met het vermogen. Er gaat trouwens zo te horen meer vermogen naar de Behringer dan naar de Fender.
                        Dat klopt ook, want vanwege de hogere weerstand van de Fender loopt hier iets minder vermogen naar toe (wat ook nog eens over twee speakers wordt verdeeld). :)

Comment

Originally posted by Rick View Post
                          Ja, aangezien de totale impedantie dan 4 Ohm wordt. Gecombineerd met de speakers die je reeds hebt en die een weerstand van 8 Ohm hebben, zal de impedantie ongeveer rond de 6 Ohm liggen. Daarbij is de weerstand van je Fender lager, dus die zal iets meer vermogen toegespeeld krijgen.
                          Een speaker van 4 Ohm parallel aan een speaker van 8 Ohm geeft een impedantie van 2.66 Ohm.
                          Dat gaat de versterker niet fijn vinden.
                          Met de speakers in serie kom je op 12 Ohm uit.

Comment

Ik zie net in mijn mailverkeer met degene van wie ik de Fenders heb gekocht dat dat ook de rede is waarom ze in serie staan. Maar ik ben tot nu toe erg tevreden met het vermogen, heel veel gaat er niet verloren naar mijn idee, ik heb het even geprobeerd toen de buren niet thuiswaren.

Comment

Ouch ouch ouch Rick, 4 Ohm parallel aan 8 Ohm is - zoals Henry zegt - 2,66 Ohm. Wel beetje basis!

Aangaande die Fenders: UITERAARD zitten de 2 12" woofers van 8 ohm in de fender in serie, maar er zit ook nog een filter en een hoorntje in. Wedden dat dat hoorntje ook 16 Ohm is en parallel aan de woofers staat? Dat geeft je een totale impedantie van 8 ohm per kast (zoals er heel mooi op staat!). Lijkt mij basiskennis over speakers...

Kortom: doorlussen die hap als je ietsje meer druk wil. Veel zal het niet zijn, verdubbeling van het vermogen is 3dB winst, bijna niet hoorbaar.
                              In het laag zal het wel iets meer zijn aangezien je een dubbel 12" toevoegd. Die gaan nog steeds niet heel laag, maar al lager dan de 10" woofertjes uit de Behringer kastjes.
                              Leuk voor op je slaapkamer? Tuurlijk.
                              Genoeg voor een feestje met 35 man? Mwah, niet echt.

Comment

Working...
                              X