Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wil mn set updaten met sub(s)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Wil mn set updaten met sub(s)

Hey,

om te beginnen zal ik even vermelden dat mn kennis qua geluid niet echt ver rijkt. ik heb een jaar geleden een set overgekocht van een vriend van me die gestopt was met drive in. Het gaat hier in dit geval om een DAP Palladium p1200 vintage in combinatie met 2x DAP k-115 speakers

Voor kleine feestjes is dit genoeg maar als de zaal wat groter is en het tot 150-200 personen gaat vind ik mijn geluid gewoon te plat. Ik heb de indruk dat het qua volume nog wel ok is maar dat er veel te weinig bass is. Ik speel meer op feestjes waar ik dance, rnb, enz... draai dus dan komt meer bass sowieso van pas.

Ik heb al eens liggen kijken wat men opties zijn en ik dénk dat ik een versterker moet bijkopen + crossover om subs aan te sluiten? Men ruimte om te vervoeren is niet zo heel groot dus dacht ik eerder aan een actieve sub om daar men DAP speakers op aan te sluiten en de palladium versterker thuis te laten?

kort samengevat wil ik gewoon hetzelfde geluid behouden enkel meer bass verkrijgen. iemand die me tips kan geven voor een goede prijs/kwaliteit.

Ik heb al eens liggen kijken wat men opties zijn en ik dénk dat ik een versterker moet bijkopen + crossover om subs aan te sluiten? Men ruimte om te vervoeren is niet zo heel groot dus dacht ik eerder aan een actieve sub om daar men DAP speakers op aan te sluiten en de palladium versterker thuis te laten?
    Actief is inderdaad je beste optie (want anders moet je er nog een versterker bij kopen). MAAR het werkt wel anders dan je nu zegt. Er mag dan wel een output op zitten om je speakers door te lussen vanaf de sub, maar de sub geeft alleen het signaal door, het werkt dus niet als een versterker voor de speakers. Het enige wat hij doet is een beetje signaal 'pakken' het verder gewoon door te sturen.

Hoe moet je het dan wel aansluiten?
    Versterker sluit je aan op de inputs van de sub, speakers sluit je aan op de outputs van de sub.
    Nu geven je speakers hetzelfde geluid als altijd maar heb je er nu een sub bij. Met het draaiknopje 'freq' op de achterkant
    kun je dan bepalen wanneer hoe laag de sub mee gaat doen, daar een beetje mee spelen en je zult er wel een voor jou goed resultaat uit halen.

Over de keuze voor Devine ga ik niet op in, daar heb a. te weinig verstand van en b. er zijn volgens mij genoeg anderen die daar op door willen.

Ik kan je, zoals ik nu heb gedaan, wél advies geven over actief/passief en hoe je je sub en speakers moet aansluiten.

Verder, als je van anderen advies wil hebben over een goede sub, geef dan even aan wat je budget is...
    Last edited by Dablyou; Monday-24-02-2014, 16:53.

Comment

Zoals hier boven al wordt aangegeven werkt het niet zo dat je de dap's op de devine kan aansluiten.
      Dus schiet je niet veel op met een actieve sub.

Kijk een naar de dap x18b met een p2000 en een crossover, klinkt zeer netjes.
      en dan haal je die 150 man wel 200 misschien net.

Comment

Dus schiet je niet veel op met een actieve sub
        Natuurlijk schiet je wat op met actief.

Zoals ik al zei:

Versterker sluit je aan op de inputs van de sub, speakers sluit je aan op de outputs van de sub.
        Werkt prima!

Comment

Je kunt denk ik beter voor een setje dap ax-18b subs kijken. Dit is al een ouder model, maar sluit erg goed aan op de k-115 speakers.
          Hoe de devine sub klinkt kan ik niets over zeggen, maar ik weet uit ervaring dat de ax-18b erg lekker samen gaat met de k-115. Een setje zoals deze klik met een crossover er bij en je bent klaar. Als je leuk kunt pingelen ben je dan misschien nog goedkoper uit ook.
          Al moet ik zeggen dat ik 150-200 man met 2 k-115 speakers ERG ambitieus vind. Samen met de ax-18b subs zou ik toch eerder aan 100 tot maximaal 150 man denken op dansbaar volume.
          Wat je ook zou kunnen doen is de interne filters in de dap ax-18b gebruiken. Dan werkt het filter als crossover, en spuugt alle hoge tonen door naar je toppen. Dan kun je het setje op 1 versterker draaien, en zal het zich min of meer als een 8 ohm systeem gebruiken.

Originally posted by Dablyou View Post
          Nu geven je speakers hetzelfde geluid als altijd maar heb je er nu een sub bij. Met het draaiknopje 'freq' op de achterkant
          kun je dan bepalen wanneer hoe laag de sub mee gaat doen, daar een beetje mee spelen en je zult er wel een voor jou goed resultaat uit halen.
          Helaas klopt dit niet bij de actieve subs. Je gaat met het signaal vanaf je mengpaneel naar de inputs van je subs. Vanaf hier ga je vanaf de output met een signaalkabel naar je versterker, en vanaf daar naar je toppen.

Comment

Helaas klopt dit niet bij de actieve subs. Je gaat met het signaal vanaf je mengpaneel naar de inputs van je subs. Vanaf hier ga je vanaf de output met een signaalkabel naar je versterker, en vanaf daar naar je toppen.
            Dan verschild dat per subwoofer? Zelf heb ik een actieve van Sony, waar de handleiding duidelijk zegt: versterker > actieve sub > speakers.

Maar goed, mijn punt was dat actief een prima oplossing is.

Maar het is misschien handig eerst een budget te weten?

Comment

Budget zit rond de 400€ voor een sub.

Misschien ben ik beter af als ik mn versterker en speakers weg doe en deze set in de plaats koop?

ik weet niet wat denken van dat systeem. Mn kennis ivm geluid is blijven hangen in mn jonge jaren toen we enkel maar over watt bezig waren. des te meer watt, des te harder zeiden we toen :p
              anders moet ik eerst eens wat algemene kennis op doen ivm weerstand, ohm enz voordat ik iets vraag?

Comment

Originally posted by Dablyou View Post
                Actief is inderdaad je beste optie

Ik lees het nu 4x en snap er nog steeds vrij weinig van.

Als je wil werken met een actieve sub op een passief systeem ( wat ik dus zeer zeker niet zou aanraden ) Dan zal je het als volgt aan mogen sluiten
                Mixer output----> input sub ( dus signaal kabel )
                Sub output----> input versterker toppen ( dus ook signaal kabel )
                Versterker uit ( speakon ) ---> Speaker k115 ( speaker kabel )

Je ziet nu meteen waarom ik dat dus niet zou doen. Je moet dan namelijk eerst met je signaal naar je sub om vervolgens weer een kabel terug te leggen naar je versterker voor je toppen. Dan moet je weer met een speakon naar je topje terug. Niet heel erg handig want je hebt dan dus in totaal per kant een 230 kabel een speakon en 2 signaal kabels.

Neem dan dus of alles actief of alles passief. Dan kan het allemaal gewoon op elkaar door gelust worden.

De draai knop vanaf waar de subs mee gaan draaien? Huh. Normaal is het tot waar de subs mee draaien dus wat is de bovenste frequentie vanaf waar de sub word afgekapt. Precies andersom als je ons verteld dus.

Sowieso is een 150 toch wel echt echt de max voor zoon ( redelijk ) setje. Als je meer wil moet er echt gewoon wat anders op. Dan ga je het niet redden en moeten er ook flink wat andere subs onder. Budget klopt dan natuurlijk ook nogal niet meer.

Comment

De Dap Clubmate II is inderdaad een leuk beginners setje,
                  helaas is deze moeilijk te upgraden, maar wel makkelijk is gebruik.
                  Ook is het geluid wat eruit komt ''redelijk'' te noemen, je broekspijpen zal je er niet mee laten wapperen,
                  maar het is goed genoeg....

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                    Ik lees het nu 4x en snap er nog steeds vrij weinig van.

Als je wil werken met een actieve sub op een passief systeem ( wat ik dus zeer zeker niet zou aanraden ) Dan zal je het als volgt aan mogen sluiten
                    Mixer output----> input sub ( dus signaal kabel )
                    Sub output----> input versterker toppen ( dus ook signaal kabel )
                    Versterker uit ( speakon ) ---> Speaker k115 ( speaker kabel )

Je ziet nu meteen waarom ik dat dus niet zou doen. Je moet dan namelijk eerst met je signaal naar je sub om vervolgens weer een kabel terug te leggen naar je versterker voor je toppen. Dan moet je weer met een speakon naar je topje terug. Niet heel erg handig want je hebt dan dus in totaal per kant een 230 kabel een speakon en 2 signaal kabels.

Neem dan dus of alles actief of alles passief. Dan kan het allemaal gewoon op elkaar door gelust worden.

De draai knop vanaf waar de subs mee gaan draaien? Huh. Normaal is het tot waar de subs mee draaien dus wat is de bovenste frequentie vanaf waar de sub word afgekapt. Precies andersom als je ons verteld dus.

Sowieso is een 150 toch wel echt echt de max voor zoon ( redelijk ) setje. Als je meer wil moet er echt gewoon wat anders op. Dan ga je het niet redden en moeten er ook flink wat andere subs onder. Budget klopt dan natuurlijk ook nogal niet meer.
                    Heb ook de K115 ik heb bij mijn mixer een sub aansluiting die gaat naar een tweede versterker en dan naar twee 18 inch subs een prachtig geluid en veel power.
                    Zodus de K115 word fulrangs aangestuurd.

Comment

Oke, dan is mijn sub dus een uitzondering op de regel...
                      Ik zeg niks meer :p

Comment

Als je je subwoofer toch zowat onder je versterker zet maakt het zeker niks uit of deze actief of passief is,
                        Dus het ligt helemaal aan wat je wilt doen.
                        Natuurlijk is een 19 inch rack met al je versterkers erin veel handiger, want dan kun je het heel gemakkelijk zelf zo maken dat er maar een kabeltje in de kist komt (en power natuurlijk) en dat je de speakon of banaan of jack of wat dan ook aansluitingen gewoon achter in de case maakt.
                        Dat scheelt in ieder geval een boel aansluiten per keer, aangezien je geen flightcase om je sub zet en daarin ook de andere versterker maakt.
                        Wel is het zo dat in dat geval een crossover erg handig is, terwijl die er bij actief meestal al inzit.
                        Maar goed, eerlijk is eerlijk, als je dan toch al zo'n case maakt, is het erg makkelijk er even een equalizer en crossover bij te proppen.
                        Dit hoeft natuurlijk niet allemaal in een keer :)
                        en dan kun je met zo'n plaatje en dit soort pluggen het geheel makkelijk aansluitbaar maken.

Overigens geen idee of het uit komt qua hoogte, dus niet nobrain kopiëren.

Veel succes!
                        Groetjes Rik

Comment

Spaar even door en je hebt iets waar je mee door kunt gaan..
                          De clubmate heeft zeker een beter geluidskwaliteit, maar gaat ook niet bepaald harder.
                          2 passieve 18 inch subs lijken mij nog steeds de beste optie.

Kijk naar de x18b, is misschien nu wat te zwaar voor je k115's maar is dan wel makkelijker uit te breiden met bv. de x15.
                          AX18b kan natuurlijk ook, maar is wel wat moeilijker aan te komen, ook tweedehands.

Comment

Geloof het of niet voor mij zal het weinig uitmaken. Maar een set die gecombineerd bestaat uit een setje pasieve toppen met actieve subs is niet handig.
                            Ook zou ik niet weten waarom je niet je subs gewoon naast je zet en dan met een paaltje omhoog om je top erop te zetten.

Paaltje is goedkoper.
                            Neemt minder ruimte in beslag.
                            Top staat meteen op de goede hoogte.
                            Anders heb je dus een sub die ruimte in neemt en een top die ruimte in neemt.

Gewoon subje in. Doorlussen naar je top ( of dit nu allebei actief of passief is maakt niet uit als het maar het zelfde is ) en klaar.

@Dablyou
                            We hebben het hier over een budget pa systeem niet over een home cinema set ;) In de budget pa serie ben ik ( en ken er veel maar niet allemaal ) nog geen tegen gekomen die een echte low cut op de actieve sub hebben zitten die je zelf kan instellen. Zelfs onze dva s09 die toch al wel wat meer kosten heeft geen low cut. Alleen een high cut die ik kan instellen op 90 of 120 hertz. Niet meer niet minder en ook niet nodig. De lowcut zit er gewoon op een vaste waarde in waaronder de sub toch niet meer presteert.

Daarom blijft mijn advies dus bij het koop gewoon 2 passieve subs. Neem een extra amp. Een crossover en wil je het echt luxe neem dan een 4 polige speakon kabel en prik lekker door op je sub terwijl je toch actief gefilterd blijft.

Comment

Thanks voor de tips. Ik ga nog eens even bekijken wat ik kan doen en kom het hier dan nog eens posten als ik er wat meer ben uitgeraakt wat te doen :-)

Comment

Working...
                              X