Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aansluiting van topkasten en sub op 1 versterker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aansluiting van topkasten en sub op 1 versterker

Hallo allemaal,

De volgende situatie is van toepassing op mijn drive in:

- Als topkasten heb ik 2 x de Samson RS15HD
    - Als versterker heb ik de DAP Palladium 1600 Vintage
    - Als subwoofer heb ik 1 x de DAP X-15B

Dit is nu als volgt aangesloten:

Topkast 1 <-[A] AMP [B]-> Topkast 2 -> [ext.] Subwoofer

Mijn vraag:
    - is dit veilig ?
    - is dit efficient ?
    - hoe kan het beter ?

Is het verstandig om een extra sub aan te schaffen? Zo ja, kan dat dan nog allemaal op 1 versterker ?

Is het veilig; Jahoor, als je weet wat je doet kan er niet veel verkeerd gaan.
    Is het efficient? Nee.
    Als je aan een versterkerkanaal een sub en een topkast gaat hangen en aan de ander alleen een top ga je de energie over je sub en je top verdelen. Het resultaat? Je top gaat aan de ene kant harder dan aan de andere kant. Daarnaast stuur je naar zowel de top als je sub een fullrange signaal, waardoor ze gedwongen tonen weer te geven die ze helemaal niet kunnen weergeven, dus komt de efficientie van de speaker niet ten goede.

Het beste wat je kan doen is een extra versterker voor je sub(s) kopen, en er een crossover tussen gooien, zodat elke speaker alleen de tonen weergeeft waar die voor gemaakt is.

Comment

Originally posted by larsholm View Post
      waardoor ze gedwongen tonen weer te geven die ze helemaal niet kunnen weergeven
      Dat zal met de ingebouwde filter (X-15B) wel meevallen.

Maar verder goed antwoord hoor. :)

Comment

Oeps.. Niet aan gedacht :p Volgende keer toch maar even snel een blik werpen op de productbeschrijvingen ;)

Comment

Originally posted by larsholm View Post
          Is het veilig; Jahoor, als je weet wat je doet kan er niet veel verkeerd gaan.
          Is het efficient? Nee.
          Als je aan een versterkerkanaal een sub en een topkast gaat hangen en aan de ander alleen een top ga je de energie over je sub en je top verdelen. Het resultaat? Je top gaat aan de ene kant harder dan aan de andere kant. Daarnaast stuur je naar zowel de top als je sub een fullrange signaal, waardoor ze gedwongen tonen weer te geven die ze helemaal niet kunnen weergeven, dus komt de efficientie van de speaker niet ten goede.

Het beste wat je kan doen is een extra versterker voor je sub(s) kopen, en er een crossover tussen gooien, zodat elke speaker alleen de tonen weergeeft waar die voor gemaakt is.
          Dank voor je reactie!

Welke versterker zou je aanraden? Zou ik hiermee (http://www.bax-shop.nl/b-stock-aanbi...t-details.html) uit de voeten kunnen ? Budgettair gezien is die wel interessant, natuurlijk...
          En is het niet slecht om op die extra versterker maar 1 kanaal te benutten, want een tweede sub past voorlopig echt niet in het budget.

Comment

Tja... Het kan wel, maar die versterker is op bridge modus wel een beetje underpowered voor de sub, op stereo mode al helemaal. Je zal dus niet het maximale uit je sub kunnen halen met deze amp.
            Op deze sub zou ik eerder een P-700 of P-900 loslaten (op bridge mode).

Comment

Niet vergeten dan om de filter in je sub te overbruggen. Is een subje trouwens niet wat weinig voor twee 15" topkasten?

Comment

Working...
              X