Announcement

Collapse
No announcement yet.

PA set 75 man 200 man 500 man

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• PA set 75 man 200 man 500 man

Beste Gasten,

Ik heb eerder hier de vraag gesteld over hoe en wat om mijn huidige set te upgraden.

Ik kreeg het advies om alles te verkopen en voor een nieuwe set te gaan.

Alles gaat weg en wij willen graag een nieuwe set, alleen hebben we een probleem.

Wij draaien regelmatig van 75 tot 200 man feestjes.

Nu willen we een set die je kan uitbreiden want: ik ga geen 4 subs mee slepen als er maar 75 man komt.

De Vraag:
    wat heb ik nodig bv 2 tops van.... 2 subs van .... 2 amps .... crosover? eq?
    en aan welke bedragen moet ik denken?

- wat heb ik nodig tot 100 man.
    - wat heb ik nodig tot 200 man.
    - en wat heb ik nodig tot 500 man. (dit is veel dat weet ik en ik weet ook dat dit heel veel geld kost)

Wat voor muziek? ja dat verschild van apreski op een verjaardag tot hardstyle op standje oorlog.
    Het moet niet alleen hard maar het moet vooral goed klinken.

wij hebben een redelijk budget maar hoeft niet het beste van het beste te zijn maar zeker geen jb systems oid.

kan je geld maar 1x uitgeven.

ik hoor het wel.

wij hebben een redelijk budget
    Wat is je budget dan, in ieder geval, wat is het maximale wat jullie uit kunnen geven?

Comment

Originally posted by Dablyou View Post
      Wat is je budget dan, in ieder geval, wat is het maximale wat jullie uit kunnen geven?
      wat wij voor ogen hebben voor 250 man is € 4500-5000 maar als we daar te kort aan komen moeten we dat bij stellen.
      Wij hebben echt geen idee welke kant het opgaat.

wij draaien z'n 15-20x per jaar voor 150+ man dus moet goed spul zijn.

Comment

tot nu toe huren wij de audio maar we willen het graag hebben.
        huur ligt ook op +/- 250 p/x = € 250 x 15 = € 3750, en dan heb je niks.

Comment

Moet het een actieve of passieve set zijn? Wat zijn de minimale of maximale afmetingen? Ik neem aan dat je al vervoer hebt en dat het er wel in moet passen, of is dat niet zo'n punt? Is er een limiet aan het aantal stuks van de onderdelen? Je zou dan namelijk voor een set leuke 12" of 15" fullrange- en/of topkasten kunnen kijken, aangevuld met een set subwoofers. Nieuw of gebruikt? Voorkeur voor bepaalde merken of beter gezegd, afkeer van bepaalde merken?
          Zo zou je voor de DAP X- set kunnen kijken. Twee X-15 topkasten met daaronder twee of vier X-15bhl subs. De boel aansturen met een set Stage amp versterkers en een loudspeakermanagement system (liefst geen gewone crossover) en je hebt een redelijk polyvalent setje dat leuk klinkt en hard gaat EN zelfs buiten nog zijn mannetje staat. Kleine klusjes doe je met de X-15 als fullrange, iets groter of voor een vollere sound set je er een subje bij en vanaf dan kun je er nog een of twee subs bij zetten.
          Gewoon maar een suggestie waarvan ik denk dat ze binnen jouw budget valt. Ik weet zeker dat er nog legio andere mogelijkhden zijn te bedenken, zeker als je iets gebruikt zou willen kopen...

Comment

Als ik dit zo lees zou ik naar een db technologie gaan.
            Erg goede kwaliteit prijs verhouding.
            We nemen een
            2x dvx d12 voor 75
            2x dvx d12 + 1 dva s09 of s10 voor 100 tot een 200
            2x dvx d12 + 4 dva s09 of s10 voor 500 op Standje oorlog

Kost wel misschien net wat meer met je kleinere feesten maar het is wel een set met power. Minder nodig voor de meeste feestjes en dus ook minder sjouwen. Als je bij dit kijkt naar de afmetingen en kg tegenover de power en gebruiksgemak dan is er eigenlijk geen echte concurrentie.

Deze carnaval nog een 4x dva s09 met 2 dvx d12 weg gezet voor een zaal van 450 personen waar op de maandag house en hardstyle gedraaid werd. Zelfs toen hebben we niet op de Max hoeven te draaien om toch al wel een sjesus. Effect te behalen.

Dit is dan dus wel een behoorlijke compacter setje en vriendelijker in de omgang dan de dap x set. Hier betaal je wel wat meer voor maar de kwaliteit en mogelijkheden voor de toekomst zijn toch wel een stuk groter

Comment

Wat ik als tip wil meegeven is ook om even te kijken wat er in de buurt makkelijk bij te huren is. Dan kun je misschien eerst een wat kleinere set aanschaffen van een net wat hogere kwaliteit en eerst de subs bijvoorbeeld bijhuren. Als je dan de meeste klussen maar 2 subs nodig hebt en maar 3x per jaar 4 subs kun je in mijn ogen voor de 3x per jaar beter 2 subs bijhuren.

Comment

heel erg bedankt voor de gegeven info, daar ben ik wel een heel end mee opgeschoten.

MAAR, wat als ik nou een passive set wil?
                Ik heb er geen goede rede voor maar mijn voorkeur gaat naar passive.
                Vervoer is geen probleem.

Comment

Dap X- set is passief. Het voordeel van passief vind ik dat je wat flexibeler bent. Zowel qua instellen als qua uitbreiding. Ook staan de versterkers en processor beter afgeschermd voor mensen die vinden dat ze toch ergens aan moeten zitten te prutsen. Voordeel van actief is dan weer dat je de boel neerzet, inprikt en klaar bent om te spelen. JBL prx reeks is misschien het overwegen waard? Alleszins degelijk materiaal, maar of het klankmatig gaat bevallen, da's natuurlijk iets persoonlijks. DB Technologies heb ik nagenoeg geen ervaring mee en HK Audio... De setjes die ik er van gehoord heb konden mij niet echt bekoren en blijkbaar ben ik niet de enige...

Maar wil je nieuw of gebruikt materiaal? Moet het op korte termijn of heb je nog even de tijd om op je gemak naar een mooie aanbieding op marktplaats te zoeken...

Comment

Originally posted by Hollender View Post
                    Dap X- set is passief. Het voordeel van passief vind ik dat je wat flexibeler bent. Zowel qua instellen als qua uitbreiding. Ook staan de versterkers en processor beter afgeschermd voor mensen die vinden dat ze toch ergens aan moeten zitten te prutsen. Voordeel van actief is dan weer dat je de boel neerzet, inprikt en klaar bent om te spelen. JBL prx reeks is misschien het overwegen waard? Alleszins degelijk materiaal, maar of het klankmatig gaat bevallen, da's natuurlijk iets persoonlijks. DB Technologies heb ik nagenoeg geen ervaring mee en HK Audio... De setjes die ik er van gehoord heb konden mij niet echt bekoren en blijkbaar ben ik niet de enige...

Maar wil je nieuw of gebruikt materiaal? Moet het op korte termijn of heb je nog even de tijd om op je gemak naar een mooie aanbieding op marktplaats te zoeken...
                    Mag 2e hands, heb alle tijd, goed spul schrijft ook hard af 2e hands

als ik iets nodig heb huur ik het.

Comment

Er staat hier op het tweede hands forum een set te koop. Alleen nog versterkers erbij en raggen maar... Ik ken de set totaal niet maar zou in jouw geval toch eens gaan luisteren.

Comment

Originally posted by Hollender View Post
                        Het voordeel van passief vind ik dat je wat flexibeler bent. Zowel qua instellen als qua uitbreiding.
                        Huh?

Deze snap ik niet helemaal. We werken zowel met passief als actief maar om eerlijk te zijn ben ik toch wel erg groot voorstander van actief.
                        Als je zegt flexibeler met instellen dan vraag ik me af wat ik niet kan met mijn set ( xillica 3060 ) met daarna dus dva s09 subs en dvx d12 / d10 toppen. Wat ik wel zou kunnen met mijn ad-systems set ( dbx 260 met versterkers ). Ook het punt uitbreiden zie ik niet echt het verschil in mogelijkheden. Want of ik nu 1,2 of 8 subs neer gooi het maakt totaal niets uit ( behalve dan het volume, dat het net wat lager gaat en verder gaat ) Ook met toppen. 1 erbij? Signaal erop. Stroom eraan en gaan.

Grootste voordeel van een actieve set is dan toch weer wel dat een actieve set een precies bijpassende versterker heeft ingebouwd en een ( over het algemeen en in ieder geval wel bij db ) goede beveiliging heeft ingebouwd. Kortom makkelijker het maximale uit je set halen.

De set die hier op het forum te koop aangeboden word is inderdaad leuk voor 200 of liever nog 500 man maar een 100 dan is het toch wel flink sjouwen en veel vermogen over. Dan denk ik dat een wat compacter en makkelijker schaalbaar setje interessanter is. Zeker ook als je ziet wat er nog aan amps bij gekocht moeten worden. Leuke set voor grotere klussen maar voor kleine niet echt interessant.

Je zou eventueel ook naar de arena serie ( dan wel of niet pro ) van db kunnen kijken is een beetje de passieve tegenhanger van de flexsys en dvx / dva serie.

Comment

Actief heeft, zoals je zelf al aangeeft, vaak al ingebouwde limiters en eventuele soundprocessing. Daar kun je doorsnee genomen dus weinig meer aan veranderen. Als je met een passief systeem werkt heb je de mogelijkheid je eigen randapparatuur te kiezen en dus ook de instellingen er van. Dit geeft meestal iets meer mogelijkheden. Verder kan ik op 1 losse versterker zowel 2 als 4 en soms zelfs 6 speakers aansluiten. Dit dus enkel voor de prijs van de passieve kasten. In geval van actief betaal je dus iedere keer weer opnieuw een versterker per geplaatste kast. En zo heel af en toe komt het zelfs gewoon voor dat de ingebouwde versterkers van een actief systeem net ietsje underpowered zijn. Ook bepalen versterkers mede de klank van een systeem, ook hier weer geen keus bij een actief systeem.
                          Nogmaals, de keus is vaak iets persoonlijks....

Comment

edit: zie juist dat mijn bijdrage al geleverd werd ;)
                            Last edited by Mathias Van Rechem; Wednesday-12-03-2014, 17:50.

Comment

Working...
                            X