Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vraag over aansluiten van microfoon.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vraag over aansluiten van microfoon.

Hallo,

Ik ben redelijk nieuw in de wereld van geluids apparatuur. Ik wil wat simpele dingen die niet al te duur zijn. Ik heb zelf nu de volgende spullen gekocht:

-Samson C05CL handheld condensator zangmicrofoon (http://www.bax-shop.nl/condensator-m...t-details.html)
    -Behringer Condensator-to-PC microfoon fantoomvoeding set(http://www.bax-shop.nl/phantom-power...t-details.html)

Ik heb als doel dat je kan recorden voor op je pc. Nu zit ik te denken om er nog een simpel mengpaneel bij te kopen. Maar ik vraag me af of dat nuttig is en gaat werken. Ik zat zelf te denken aan deze. http://www.bax-shop.nl/0-tot-12-kana...t-details.html

Nou is mijn vraag als volgt. Heeft dit mengpaneel een eigen fantoom voeding? Dus ik bedoel dat ik de PS400 eigenlijk niet had hoeven aan te schaffen? En heeft het zin om dit mengpaneel er tussen te zetten, en dat je daarmee kan instellen hoe jij het geluid wilt doorsturen naar je pc? Net zoals dat je het mengpaneel ook op boxen kan aansluiten.
    En wat heb ik verder nog nodig om dat zo te laten werken? Misschien nog een extra kabel? Of zit die daar bij?

Groeten,

Erik

De Zephyr die je aangeeft, heeft geen eigen fantoomvoeding.

Verder is het even van belang om te weten wat je er precies mee wilt gaan doen, want misschien loont het juist meer om te kiezen voor een goede audio-interface met meerdere inputs, maar waarbij je zaken als EQ, effecten etc. gewoon softwarematig doet met een DAW zoals Cubase of FL Studio.

Wil je het ook live gaan inzetten, dan is een mixer met ingebouwde fantoomvoeding wel een praktische optie en heb je ook de losse fantoomvoeding niet meer nodig.

Comment

Nee ik wil deze gebruiken voor live maar ook voor opnames met de pc. En dit microfoon heeft wel een fantoom voeding nodig van 48V. En bij de product specificaties van het mengpaneel staat dat het een voeding: 18V, 500mA heeft. Dus ik neem aan dat er dan nog een fantoomvoeding van 48V tussen moet?

Comment

Ja, maar een fantoomvoeding en een voeding voor de mixer is niet hetzelfde. De 18V die opgegeven is, is nodig om het apparaat te laten werken.

Fantoomvoeding is een +48V spanning die op het microfoonkanaal wordt geplaatst om het membraan van een condensatormicrofoon zijn gevoeligheid mee te geven (doordat er zo veranderingen in het magnetische veld ontstaan).

Het enige dat je dient te weten, is dat een mixer +48V moet kunnen uitsturen op de microfoonkanalen om condensatormicrofoons aan te kunnen sluiten. Dat kan o.a. al met een Xenyx QX1002USB, die ook ingebouwde USB aan boord heeft om direct via USB audio naar een computer te sturen. Dan heb je alles wat je nodig hebt in 1 apparaat, zelfs ingebouwde effecten.

Comment

Oke, maar gaat wat ik wil ook werken met een Zephyr, want de Xenyx is eigenlijk te duur vind ik zelf voor mijn doeleinden ermee. En moet ik er dan wel of niet die PS400 tussen zetten?

Comment

Ik heb eigenlijk deze op het oog. http://www.bax-shop.nl/0-tot-12-kana...t-details.html. Hier staat bij dat deze een selecteerbare 48+ fantoomvoeding voor microfooningang heeft. Dus ik neem aan dat dat werkt met mijn microfoon dan, zonder die ps400 voeding?

Comment

Zie eigenlijk niet in waarom die Zephyr samen met je ps400 niet zou werken.
              De ps400 is juist bedoeld om een Condensator microfoons aan te sluiten op een apparaat welke geen fantoom voeding heeft....
              Als de UB502 phantoom voeding levert (zie nergens een schakelaar maar wordt wel genoemd in de specs) heb je inderdaad de ps400 niet nodig.

Comment

Oke bedankt. Maakt het voor de kwaliteit van opnemen nog uit of ik een mini jack gebruik of een usb?

Comment

Maakt het voor de kwaliteit van opnemen nog uit of ik een mini jack gebruik of een usb?
                  Ja, dat maakt zeker uit. Minder ruis, werkt veel makkelijker als je met software werkt, etc.

Ik zou serieus kijken naar de advies dat Rick je heeft gegeven. Die Behringers zijn voor jou echt de moeite waard.
                  Nét iets duurders nemen kan lonen, je krijgt voor 93,- heel veel functie hoor.

Andere (goedkopere) optie is de XENYX Q502 USB, die heeft ook USB en fantoomvoeding op 1 kanaal.
                  Alleen is dat kanaal wel heel zacht. Daar heeft die QX1002 geen last van.

Als ik jou was zou ik voor de QX1002 gaan, daar heb je het langst plezier van, gewoon veel meer mogelijkheden.
                  Ik zou alles in iedergeval wel USB houden, zeker als je alles met een PC wil opnemen. Maar als het puur en alleen om een microfoon ging, had je beter een USB condensatormicrofoon kunnen kopen...

Comment

Ik ben toch voor de XENYX Q502 USB gegaan. Ik zie goede reviews en ziet eruit als een product dat goed bij me past. Ik vond 95 euro te duur. Ik ben niet van plan om professionele opnames te gaan doen.

Maar bedankt voor de hulp!

Comment

Originally posted by Erikk View Post
                      Oke bedankt. Maakt het voor de kwaliteit van opnemen nog uit of ik een mini jack gebruik of een usb?
                      De mini jack op je computer zal gebruik maken van de (in het algemeen slechtere kwaliteit) voorversterkers en ADC van de geluidskaart in je computer.
                      USB zal beter werken als de USB apparaat een betere geluidskaart (of audio interface als je het zo wil noemen) is dan welke in je computer nu zit.

Welk kwaliteit de ADC in de XENYX Q502 USB heeft weet ik niet maar zal wellicht beter zijn.

Comment

Originally posted by Rick View Post
                        Het enige dat je dient te weten, is dat een mixer +48V moet kunnen uitsturen op de microfoonkanalen om condensatormicrofoons aan te kunnen sluiten. Dat kan o.a. al met een Xenyx QX1002USB, die ook ingebouwde USB aan boord heeft om direct via USB audio naar een computer te sturen. Dan heb je alles wat je nodig hebt in 1 apparaat, zelfs ingebouwde effecten.
                        @Rick Wat is het verschil tussen de QX1002USB en de Q1202USB
                        http://www.bax-shop.nl/0-tot-12-kana...t-details.html, behalve dat de laatste 2 kanalen extra heeft? De prijs is namelijk hetzelfde.

Comment

Theo56 (ben Rick niet maar...),
                          De QX1002USB heeft 10 ingang kanalen en ook ingebouwde effecten.
                          De Q1202USB heeft zoals je al opmerkt 12 ingangen maar geen ingebouwde effecten.

Comment

Aha... vandaar.... Ik dacht dat de modellen met effecten FX in de naam hadden (Ik heb zelf nog de 1202FX dus met effecten maar zonder USB). En die is ook 95 euro.

Comment

Working...
                            X