Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beste 10" actieve luidspreker

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Beste 10" actieve luidspreker

Ben op zoek naar zo'n compact / lichtgewicht mogelijk actief speaker-setje.

Volgende ben ik al achter:
    - 12" speakers: Mooiste midden/lage tonen, maar te groot qua afmetingen
    - 8" speakers: Perfect qua afmetingen en gewicht, maar te weinig laag/midden

10" is dus een mooie tussenweg: Qua formaat / gewicht nog te doen, en net even wat beter midden/laag dan de 8" speakers.

Nu vroeg ik mij af: wat is de beste 10" speaker?
    Gebruik: zang + piano.
    Gewicht: max. 16kg (per stuk).
    Prijs: max. 900 Euro p/s

Als ik kijk wat er op dit gebied is, dan zijn er volgens mij de volgende opties:
    1) QSC-K10
    2) Yamaha DXR-10
    3) JBL PRX-710

Vraag is: Welke van deze drie heeft het mooiste midden / laag?
    Welke speaker klinkt het beste / warmste?

Ik heb de qsc-k10 en de Yamaha dxr-10 wel eens afzonderlijk gehoord, maar nog nooit een A-B vergelijk kunnen doen.
    De JBL heb ik nog niet kunnen beluisteren.

Wat betreft de Yamaha lees ik verschillende verhalen over "hiss" / ruis: de ene zegt dat het meevalt, de ander zegt dat de QSC een stuk stiller is.
    Wat betreft de QSC lees je weer dat de ventilator nog wel eens lawaai maakt.

Meningen / ervaringen?
    Last edited by Janoost; Wednesday-26-03-2014, 22:35.

Beste Janoost.

Je zegt op zoek te zijn naar de "Beste" 10" speaker voor gebuik met zang en piano.
    Dank komen er bij mij meteen 2 opties tevoorschijn:
    - Soundprojects X-Act: 10" speaker, actief en behoorlijk wat vermogen. Zeer degelijk (vrijwel niet kapot te krijgen) en klinken super. Zeker voor jouw toepassingen.
    - l'Acoustics 108P: 8" (ja 8") dus nog kleiner, maar doet kwa laag/midden zeker niet onder voor vele 10" speakers.

Zeker als t mooi/warm moet klinken zijn dit naar mijn mening de beste opties: t is wel iets duurder dan een qsc-k10 maar t klink naar mijn mening stukken beter, (de 108P gaat zelfs lager!) en je hebt hier zeker een jaar of 25 plezier van, zelfs bij intensief dagelijks gebruik.
    Last edited by SLGV; Wednesday-26-03-2014, 22:18.

Comment

Dank voor de feedback!
      De Soundprojects X-Act en de l'Acoustics 108P: 8"

Ik kende deze merken niet :oops: als ik zo de ervaringen lees zouden zeker aan de eisen voldoen.

maar qua budget is het voor mij iets te hoog gegrepen (als ik het zo zie >1600 p/s).
      Mijn budget is zo'n max. 900 p/s

Comment

Ik werk regelmatig met de sound projects personal monitor serie. Sound projects is echt een goed merk, en klinkt super. Ik vind vooral ook piano en zang er goed op klinken. Dus mocht je een setje (2e hands eventueel?) kunnen krijgen zou ik het zeer zeker doen!

Comment

Neem de Db Technologies dvx D10 ook maar mee in de vergelijking.
          Heb zelf de D12, en deze klinkt net zoals de D10 zeer strak in het hoog.
          De D10 klinkt wel wat frisser, vooral door de grotere spreiding van de hoorn, 90/70 (D10) en 60/40 (D12).

Ook nog een voordeel tegenover de drie eerder genoemde modellen.. de dvx heeft passieve koeling, zonder een ventilator dus.
          scheelt wel wat bij gelegenheden, waar ook stille stukken bijzitten.

Comment

De dB-D10 is inderdaad geen gekke opties: naar mijn mening een stuk beter dan de qsc-K10. De yamaha ken ik niet.

wat Larsholm zegt: een tweedehands X-Act vindt je binnen je budget. Dat zou ik liever hebben dan bijvoorbeeld een nieuwe qsc of jbl.
            ( typ even op marktplaats: sound projects in dan vindt je er al een paar)

Comment

Originally posted by Janoost View Post
              Dank voor de feedback!
              De Soundprojects X-Act en de l'Acoustics 108P: 8"

Ik kende deze merken niet :oops: als ik zo de ervaringen lees zouden zeker aan de eisen voldoen.

maar qua budget is het voor mij iets te hoog gegrepen (als ik het zo zie >1600 p/s).
              Mijn budget is zo'n max. 900 p/s
              Kijk ook maar eens naar de Brooklyn-Audio Coax 8, vergelijkbaar met de 108P alleen past deze wel binnen je budget.:D

Comment

Zelf hebben we 4x een dvx d10.

Ik kan niet anders zeggen dan dat we echt behoorlijk verrast waren door het geluid wat dit kastje weet te presteren. Het klinkt echt erg netjes en strak. De x-act ken ik ook en een collega bedrijf werkt er erg veel mee. Zijn nette en leuke speakers dat zeer zeker en klinken echt niet verkeerd. Toch zou ik ze niet willen ruilen voor me dvx d10. De d10 produceert gewoon nog net wat meer volume en tja of de ene beter klinkt dan de andere ik denk dat als het om deze 2 kastjes gaat het meer een persoonlijke voorkeur is. Als ik ze dan op een statief moet zetten vind ik er de dvx d10 ook nog eens wat netter en strakker uitzien. De x-act is dan ook meer als monitor gebaseerd.

Voordeel van de dvx d10 tegenover de qsc.
                De dvx d10 heeft geen ventilator.
                Heeft een powercon in ( geen euro stekker die eruit kan vallen )
                Persoonijk vind ik de achterkant van de dvx d10 wat mooier en overzichtelijker.

Grootste verschillen met de dvx d12
                De d10 is wat kleiner en ligter ( duh )
                De spreidingshoek van de d10 is groter ( dus al sneller een grotere sprijding maar verder in de zaal zwakt het ook wat eerder af in volume )
                De d10 gaat wat zachter
                De d12 heeft een net wat dieper berijk. en klinkt net wat voller in de onderste delen van het frequentie berijk. Maar hey daar is het een 12 inch voor
                We hebben ze beide en ik moet eerlijk zeggen dat voor een 75% van de gevallen de dvx d10 als eerste mee de wagen in gaat. Word het groter ( of drukker ) dan komen de dvx d12 pas van stal. Dit komt niet alleen door het geluid maar ook door het feit dat ze opeens al meer dan 2x zoveel wegen als de dvx d10. Op een paaltje of statief zetten gaat dan toch opeens al een stuk minder makkelijk en handig.

Jbl ben ik zelf sowieso al niet zoon voorstander van. Verschillende keren met de prx 612 gewerkt en het geluid sta me gewoon niet aan. Is niet mijn ding.
                Ook vind ik hier weer de achterkant nogal hmmmm hier kan wel makkelijk wat fout gaan ( niet dat het meteen kapot is maar bijvoorbeeld de mic functie kan wel heel makkelijk aan en uit gezet worden )

Lang verhaal kort.
                Voor het geld zijn we echt enorm tevreden over de dvx d10. Weegt een net wat meer dan 10 kg en klinken erg lekker en hebben ook nog eens een lekkere bak aan vermogen.

Comment

Dan voor de tips weer! De dvx D10 moet ik dus zeker gaan luisteren.
                  Wat betreft de Brooklyn-Audio Coax 8 / 12: Dat ziet er ook interessant uit.

Feitelijk heb je, omdat er geen tweeter in zit, een 12" met de afmetingen van een 10".
                  Maar: ik kan er niet echt leveranciers van vinden? Waar is de Brooklyn-Audio Coax 8 te beluisteren?

Comment

Er zit wel degelijk een hoogdriver in, alleen zit die coaxiaal gemonteerd.
                    Kijk maar eens op www.brooklyn-audio.com, daar vindt je meer info.

Comment

Working...
                    X