Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welk materiaal isoleert het beste?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welk materiaal isoleert het beste?

Hallo,

Sinds kort hebben ze achter mijn huis nieuwe shuren gebouwd die 2x zo groot zijn als mijn oude schuur en er past dus makkelijk een drumstel in. Nu moet ik nog weten welk materiaal ik allemaal nodig heb zodat het goed isoleert, weet iemand wat ik precies nodig moet hebben hiervoor?

alvast bedankt.

Een kamer in een kamer.
    Dus wat geen contact maakt met de buiten muur.

Comment

Ik heb hier een tuinhuisje gebouwd. In eerste instantie voor opslag en later als recreatieve ruimte. Vandaar dat ik de wanden heb geïsoleerd met 16 cm dik glaswol. Buitenkant is afgewerkt met planken van gemiddeld 15 mm dik en de binnenkant met 18 mm osb plaat. De ramen hebben allemaal dubbel glas en de deur ook. Dak is (nog) niet geïsoleerd maar er is wel een kleine lage zolderruimte waar redelijk wat materiaal opgeslagen ligt.
      Bij wijze van test hebben we afgelopen jaar eens een DAP X-set uitgeprobeerd. (2 × X-15 en 2 × X-15bhl)
      's Avonds laat als het erg rustig was in de buurt konden we nog behoorlijk gas geven. Enkel de bassen waren lichtjes hoorbaar op 30 meter afstand. En als ik zeg lichtjes dan bedoel ik dat je al moest weten wat er binnen aan het spelen was om te kunnen zeggen dat het van daar kwam.
      Als het niet op standje oorlog moet dan is een dergelijke constructie meer als voldoende en ook nog redelijk betaalbaar. Zowel voor een feestje als de repetitie van een band.

Om terug te komen op de vraag zelf. De beste resultaten krijg je waarschijnlijk met akoestische isolatieplaten van rotswol. Die hebben een zeer hoge densiteit en absorberen het geluid. De prijs is er dan ook naar.
      Last edited by Hollender; Thursday-27-03-2014, 20:54.

Comment

Een kamer in een kamer.
        Dus wat geen contact maakt met de buiten muur.
        Zo bouwen bedrijven die (bijna) geluidsdichte kamers maken in schuurtjes, kamers, etc
        Binnenkant is dan afgewerkt met dit met de akoestische panelen die gewoon bij Bax te koop zijn. Geen opvulling, gewoon helemaal niks tussen die 2 muren.

Comment

De panelen die ik ken en heb gezien bij de rock academie in tilburg zat toch zeer zeker wel wat meer in dan niets ( of het was hele zware niets )

Maar het klopt grotendeels wel. Gebruik geen echte harde vaste materialen. Deze geleiden namelijk in heel veel gevallen juist het geluid. Ook metaal is over het algemeen geen echte aanrader. Als je als voorbeeld tegen je radiator in de woonkamer tikt (zelfs zachtjes ) dan hoor je dit zelfs op je zolder als de leidingen van metaal zijn.

Het beste wat je kan doen als je het betaalbaar wil houden. Maak de box in box idee. Gebruik gewoon mdf. Zet dit als een soort profiel want LOS van je buiten wand. Bekleed deze want met rockwool. Dan moet je zorgen dat er tussen de rockwool en de buitenwand ook nog een stukkie over is. Dus zeg een paar centimeter tussen de rockwool en de buitenwant. Door de rockwool haal je op een betaalbare manier toch nog wat extra demping en door het los te laten staan van je buitenwant voorkom je ook overdracht geluiden. De binnen kant om deze ruimte akoestisch goed te krijgen zal je daarna moeten bekijken of je ergens dempende materialen nodig hebt of dat het allemaal wel mee valt.

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
            De panelen die ik ken en heb gezien bij de rock academie in tilburg zat toch zeer zeker wel wat meer in dan niets ( of het was hele zware niets )
            Dat zou kunnen komen omdat panelen bedoeld zijn om geluid te dempen of verstrooien (diffuser) niet om ruimtes te isoleren. :)

Comment

Originally posted by BT-Studio View Post
              Dat zou kunnen komen omdat panelen bedoeld zijn om geluid te dempen of verstrooien (diffuser) niet om ruimtes te isoleren. :)
              Zijn repetitie ruimtes in de kelder. Doel was veel herrie binnen maken en als het even kan geen herrie erbuiten. Die ruimtes werkte verdomd goed. Je kon roepen. Schreeuwen wat dan ook. Er was nagenoeg niets van te horen buiten de ruimte.

Comment

De kamer waar ik het over had is gebouwd in een kamer van een drummer.
                Het was de bedoeling dat deze zonder al te grote schade ook weer makkelijk verwijderd zou kunnen worden.
                Er werd daarom speciaal hout gebruikt (vraag me niet wat) en tussen de binnen en buiten wat zat gewoon niets.
                Dempte prima. Maar voor een ruimte die gewoon mag blijven staan is rockwool zeker aan te raden. Maar dan is dit:

Dan moet je zorgen dat er tussen de rockwool en de buitenwand ook nog een stukkie over is.
                Echt cruciaal.

Zonder rockwool moet je denken aan een ruimte van 10-15 centimeter tussen de binnen- en buitenwand.

De binnen kant om deze ruimte akoestisch goed te krijgen zal je daarna moeten bekijken of je ergens dempende materialen nodig hebt of dat het allemaal wel mee valt.
                Ik heb de ruimte gehoord met en zonder panelen. Maakte wel een duidelijk verschil, toch zou ik dit inderdaad even aankijken, want dit ging wel om een ruitjeshuis, misschien valt het in een schuurtje nog wel mee met hoeveel omwonenden er last van gaan hebben...
                Want bij mij in de buurt wonen ook een paar drummers die in hun garage zonder enige vorm van extra isolatie er lekker op los rammen, zonder echt iemand te storen.

Comment

Om midden en hoge tonen te dempen voldoet steenwol prima, voor lage frequenties heb je massa nodig bijvoorbeeld in de vorm van gipsplaten of staalplaat bekleed met teerplaten (zitten bijvoorbeeld aan de binnenzijde van autoportieren geplakt) Zorg dat er geen kieren in de ruimte zitten, die maken alle isolatie nutteloos, voor ventilatie werkt een dubbelwandige pijp/tunnel waarvan de binnenste beplating geperforeerd is en de ruimte tussen de dubbele wand is opgevuld met steenwol prima. Overigens is er speciale akoestische steenwol, deze is een stuk dichter en zwaarder dan de thermische steenwol en kan naar wens met een vliesdoek beplakt worden om stofvorming te voorkomen.
                  Verder moet je contact geluid voorkomen, dat is wat een paar posts hiervoor bedoelt wordt met het tikken tegen een radiator en is erg lastig te dempen.

Comment

Working...
                  X