Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tweede versterker - Beter dezelfde?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tweede versterker - Beter dezelfde?

Ik wil eigenlijk een tweede amp. Ik heb 4 speakers (230 watt RMS / 460 watt program - 8 ohm) en een Behringer EPQ2000 versterker . Soms gebruik ik 2 boxen en soms 4 (doorgelust). Ik wil eigenlijk al een tijdje een 2 versterker. Voor wat meer vermogen bij 4 boxen maar ook als backup voor het geval er eentje mee ophoudt.

In dezelfde prijsklasse (€ 288,- ) heeft Behringer ook de EP2000. Iets minder vermogen (?) maar meer dan 2x zo zwaar. Zou deze degelijker zijn? Of kan ik beter identieke versterkers gebruiken?

Ik zou als ik jou was jezelf deze vraag stellen:

Ben ik tevreden over de EPQ2000? Zoja, waarom zou je dan een andere nemen?

Over het algemeen zegt gewicht wel wat. Toch is er eens kans dat je verschil gaat horen, en wil je dat dan? Hoe groot is dat verschil en kun je daar mee leven, toch is het niet ideaal.

Je zou de EP2000 ook gewoon kunnen bestellen bij Bax, en mocht je toch niet tevreden zijn over het geluid doordat er te grote verschillen verschillen in zitten, dan doe je hem retour en neem je als de EPQ. Persoonlijk zal ik altijd neigen naar hetzelfde...

Comment

Ik lees 4x de zelfde speaker.

Dan lijkt me 4x het zelfde volume en ook zelfde klank toch wel heel erg fijn.
      Elke type versterker heeft zijn eigen kleuring die hij mee geeft aan het geluid.
      Niet wenselijk dus.

Het meer vermogen. Mwa nee dat ga je niet merken. Je gaat namelijk ook van 4 weer naar 8 ohm. Veranderd de weerstand dan veranderd je vermogen.

Enne dat gewicht het verschil maakt. Wat een enorme onzin. Gewicht zegt alleen hoe zwaar het is verder helemaal niets.

Comment

Oftewel kun je het beste voor dezelfde gaan, het is minder zwaar om mee te sjouwen en er komt het geluid uit wat jij gewend bent.
        Ben je er tevreden over? Dan zal ik als ik jou was gewoon dezelfde nemen...

Comment

Gewicht zegt alleen hoe zwaar het is verder helemaal niets.
          Dat is veels te kort door de bocht. Gewicht hangt ook samen met wat voor een transformator erin zit.
          De meeste PA's hebben een ringkerntrafo of de lichtgewichten van tegenwoordig een schakelvoeding.

Ringkerntrafo's gaan over het algemeen veel beter omgaan met spanningspieken, schakelvoedingen kunnen hier slechter tegen, slaan dan door en blazen de eindtrap op.
          Maar net als de bloktrafo, zal ook de ringkerntrafo langzamerhand verdwijnen, als ik zie dat er steeds meer lichtgewicht versterkers op de markt komen.
          Aan de ene kant wel logisch, weegt niets en is veel kleiner, ook bij grote vermogens.

Maar ga nou niet zeggen dat gewicht niets uitmaakt, misschien niet bij deze 2 versterkers.
          Maar over het algemeen zegt gewicht wel degelijk wat over een versterker, niet veel, wel wat. In ieder geval niet niets.

Zoals ik al zei, zou ik persoonlijk voor dezelfde weer gaan.
          Last edited by Dablyou; Monday-31-03-2014, 10:50.

Comment

Originally posted by Dablyou View Post
            Dat is veels te kort door de bocht. Gewicht hangt ook samen met wat voor een transformator erin zit.
            Juist daarom zegt gewicht helemaal niets over de kwaliteit.

Ik ben ooit begonnen met een SA-versterker, opgebouwd uit volgens mij 3mm dik plaatstaal. Loeizwaar en in verhouding weinig vermogen. Qua kwaliteit en degelijkheid is SA volgens mij nooit slecht geweest.

Nu hebben we een setje Crown XTi's: Feitelijk een paar printplaten met chips. Ze wegen niks, maar om nou te zeggen dat ze daardoor kwalitatief minder zijn?

Comment

@ dablyou

Raar. Een labgroupen levert een enorme bak vermogen . ( ondertussen al tot een 14.000 watt volgens mij) deze doet het perfect klinkt als een klok en is als het om gewicht gaat een erg ligte jonguh. Dit is op het moment 1 van de beste versterkers die je kan krijgen.

Ook met je eindtrappen eruit trekken gaat weer eens echt nergens over. Een digitale versterker kan dit meer dan prima. In onze db subs zit zo telkens een digitale module en hier nog nooit ooit problemen mee gehad. Raar want als er ergens vermogen voor nodig is dan is het wel om lage tonen weer te geven.

Dus ja nogmaals. Het gewicht zegt helemaal niets over een versterker behalve wat hij weegt.

Ik heb zelf vaak gewerkt met de digitale ram versterkers en de ondertussen al wat oudere lab gruppem en echt heerlijk dat gewicht en vermogen. Goede klank gewoon top. Zelf beschik ik over een aantal ad-systeem impuls 2404 versterkers die echt niet normaal veel wegen . Klinken ook niet verkeerd en werken goed maar niet zoals de ram en labgroupen.

Comment

Ja, je hebt gelijk.
                Maar dan zit je al weer in een heel andere prijsklasse.
                Dan hebben we het niet meer over versterkers van 200-300 euro...

Maar lettende op de enorme discussie die we eerder hadden doordat we weer alles met elkaar gaan vergelijken wat ver buiten elkaars klasse ligt, ga ik ook niet verder met deze discussie. Niet om mijn standpunt nog eens een kracht bij te zetten, reageer erop wat je wil. Maar ga deze discussie hier niet verder meer voeren, geen zin in, geen behoefte aan, zinloos, help je niemand mee. Via PM vind ik het prima, maar ik hoef geen eindeloze pagina's meer te vullen met discussies die ver buiten het topic gaan. Dat wordt dan niet meer dan een wedstrijdje 'wie er het meest verstand van heeft', of 'de professionals die het weer te maken hebben met de leken die denken er verstand van te hebben.' Een keer gedaan, doe ik niet meer want niemand bereikt er wat mee dan alleen maar irritatie.

Wat mij betreft is het antwoord op de topic gegeven: neem dezelfde versterker, dat is het beste.

Comment

Het was niet mijn bedoeling om mensen boos te maken met mijn reactie, als dat gebeurd is dan sorry daarvoor. Ik kom nog niet lang genoeg op dit forum om de discussiesoort die je schetst te herkennen.

Ik ken alleen echt mensen die bij de aanschaf van versterkers en speakers alleen naar het gewicht kijken en alleen daarop hun aankoopbeslissing maken.

Comment

Het was ook niet mijn bedoeling om hier een heftige discussie uit te lokken, al heb je dat niet altijd in de hand.

Ik kan me vinden in de stelling dat het altijd beter is om dezelfde versterker te nemen. Om die reden wilde ik ook een EPQ2000 en die zou ook best gebruikt mogen zijn. Alleen staan er een aantal EP2000 en EP2500 op MP en geen EPQ.

Hierbij vroeg ik me af wat het verschil is tussen de EP en de EPQ serie. Waarom de EP 2x zo zwaar moet zijn? Ik vind de EPQ in flightcase al niet echt licht. In de prehistorie (toen ik zo ongeveer geboren werd LOL) en er nog geen digitale versterkers waren was een zware versterker vaak een goede. Of was een goede versterker vaak zwaar. Dit had meestal te maken met het feit dat er forse trafo's in gebruikt werden. Later kwamen de ringkerntrafo's die een stuk lichter werden.

Het zal wel een nieuwe worden dus. Al vraag ik me hierbij af of een nieuwe versterker ook al niet anders klinkt dan eentje van 3 jaar oud.

Comment

Working...
                    X