Announcement

Collapse
No announcement yet.

speakers gaan niet hard! help,

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• speakers gaan niet hard! help,

ik heb sinds kort een nieuwe speaker set aangeschaft,
    2 tsx 10 speakers van JB systems en een MC crypt vrsterker,
    de versterker sluit ik aan op mijn laptop, aan de versterker zitten zoals het hoort gwn de speakers.

maar toch gaat dit niet heel hard,
    ik hoorde dat er een mengpaneel tussen moest, dus ik heb ff snel een skytec 2211 gekocht, nu kan ie wel wat harder maar klinkt het heel slecht,

wie kan mij helpen?
    wat is er aan de hand?
    wat moet ik doen??

alvast bedankt,
    Last edited by DJjulian; Friday-04-04-2014, 20:14.

Wat het slechte geluid betreft:
    Sowiso heb je al geen gebalanceerd signaal. Dit KAN de oorzaak van storing zijn (ruis). Bij een dergelijk budget mengpaneel zou het ook kunnen zijn dat je door toevoeging van het paneel juist een slechter geluid krijgt (door de goedkopere elementen in het paneel), maar dit hoeft zeker niet per se het geval te zijn.
    Bekijk ook zeker dat je op het mengpaneel zeker niet continue boven de 0dB uitstuurt, en ook liefst zo weinig mogelijk pieken boven de 0dB. Om je verder te helpen is het vaak interessant om eens een foto te posten met hoe je alles aangesloten hebt, en hoe al je faders en knopjes staan.
    Verder kan de ruimte waar je speakers in staan ook invloed hebben op het slechte geluid. Bevind je jou in een ruimte met veel beton/ steen en weinig materialen die het geluid kunnen absorberen (zetel, gordijnen, ....) dan zal je een slechte akoestiek hebben.

Wat het volume probleem betreft:
    Dit klinkt me als een probleem rond je versteker en speakers. Iets in mij zegt dat je versterker niet voldoende is voor je speaker of dat je eisen te hoog zijn voor je systeem. Om je daarvoor verder te helpen kan je ons best de correcte gegevens omtrent je systeem geven (merk en type). Even opzoeken leerde me dat Jbl geen TSX10 luidsprekers heeft, of ik moet de bal nu écht volledig mis slaan (bedoelde je niet jb systems in plaats van jbl?) en welke versterker van MC crypt heb je?

Comment

Een jb-system tsx 10 met een mc crypt versterker is echt 1 van de laagste instappers. Je zal hier dan dus ook rekening mee moeten houden.

Betaal je weinig krijg je weinig.

Er zal best wat herrie uitkomen maar voor dit geld kan je gewoon niet een volledig super duper pa systeem verwachten. Als je wat meer kwaliteit wil zou je kunnen gaan kijken bij bijvoorbeeld behringer ( eurolive serie enz ) of eventueel een dap systeem. Een soundmate klinkt ook al een stuk beter dan de tsx.

Comment

bedankt voor jullie reacties,
        ik heb in mijn eerste bericht een typefout gemaakt, (heb sinds kort zo'n auto-type-verbeteraar iets, heb het er al afgegooit want werkt voor geen ene meter) maarja dat doet er nu ff nie toe,

aan mijn versterker zal het denk ik niet liggen want die is tweemaal 180 watt en de speakers zijn tweemaal 200 watt, als ik het simpele skytec 2211 mengpaneel tussen mijn laptop en versterker aansluit blijft het hetzelfde, maar boven elk volume knopje zit een "line" knop, als ik deze in druk gaan ze 2keer zo hard maar klinkt het net alsof je de "mid" (op een midi controller staat er mid) naar 3 van de 10 draai,

aan speakers licht het ook niet want hij had een groot behringer mengpaneel met 2 audiophony's cd spelers en daar gingen ze wel hard,
        (maar 'k wil liever geen mengpaneel van zo'n 200 euries gaan kopen)

iemand tips wat ik verkeerd doe? andere info is ook welkom!

gr. DJ julian
        Last edited by DJjulian; Friday-04-04-2014, 20:14.

Comment

RTFM!
          Ofwel lees de gebruiksaanwijzing van je mengpaneel.
          Toverwoorden zijn hier; ingangsgevoeligheid, gain, phono, CD/line. :cool:

Comment

musicXtra snap je nie???

Comment

Het is handig als je je ff gaat verdiepen in de materie, heel internet is er mee volgeschreven dus Google is your friend in deze.
              Uit je laptop komt het signaal met een bepaalde spanning, die spanning is over het algemeen onvoldoende om een PA versterker direct aan te sturen.
              Daarvoor heb je inmiddels een mengpaneel gekocht alleen ben ik bang dat jouw mengpaneel ook niet voldoende uitgangssignaal levert aangezien er RCA aansluitingen voor de output op zitten.
              Je hebt een ding nodig met jack of liever nog XLR outputs, die leveren 1,4 V line signaal terwijl je nu waarschijnlijk niet verder komt dan 500 mV.
              Maar, doe jezelf een lol, spaar ff langer door en koop voortaan net ff iets deftiger spul, heb je veel meer plezier van.

Comment

aan mijn versterker zal het denk ik niet liggen want die is tweemaal 180 watt en de speakers zijn tweemaal 200 watt
                vermogen zegt helemaal niets over de geluidskwaliteit van een versterker.

Wat is het probleem met Skytec. Zij zeggen 2 180 watt, klopt helemaal niets van.
                Voor de grap heb ik weleens het vermogen van een Skytec versterker met een vriend doorgemeten.
                Ze zeiden 2x 100w, bleek rond 40w te zijn. Budget van de vriend wat niet heel hoog, maar hij heeft hem uiteindelijk teruggestuurd en er
                een Behringer voor in de plaats genomen. Natuurlijk ook een budget merk, maar dat klinkt al zoveel beter dan de skytec versterkers.

Luidsprekers zijn doorslaggevend voor het geluid. Versterker en luidspreker zijn de laatse dingen waarop je moet bezuinigen.
                Over geluid vanaf een laptop: voor 54 euro heb je een Behringer mengpaneeltje (Q502) die je met USB op je computer kunt aansluiten.
                Alles gaat dan via USB, geen ruis van je laptopuitgang en de uitgang en levert geen problemen op als je hem op een versterker aansluit.

Als je het minste van het minste uitgeeft, kun je ook het minste van het minste verwachten...
                Tis nou eenmaal een dure hobby.

Comment

Originally posted by Dablyou View Post
                  Voor de grap heb ik weleens het vermogen van een Skytec versterker met een vriend doorgemeten.
                  Dat is nog een hele toer en er is kennis voor nodig om het goed te doen....

Maar niet watt alleen (ook een kachel en stofzuiger hebben veel watt :)) bepaald hoe hard iets gaat.

Comment

Dat is nog een hele toer en er is kennis voor nodig om het goed te doen....
                    Hij doet elektrotechniek (net als zijn vader) en die had de juiste apparatuur voor, heeft ook wel een middagje geduurd.
                    Simpel was het niet. Ik weet niet precies de technische aspecten van het verhaal en de methode, dat heeft hij (en zijn vader) allemaal gedaan.
                    Heb alleen een beetje geholpen. Maar volgens mij namen zij het voltage van de uitgangen, en dan stond zoveel volt gelijk aan zoveel watt.
                    Maar nogmaals, het hele technische verhaal erachter ken ik niet.

Comment

bedankt voor jullie info,

ik heb op een site gevonden dat de versterker meer vermogen moet hebben als de speakers, is dit zo?

en dablyou, mijn speakers zijn van JB systems en mijn versterker is van MCcrypt, en van dat skytec wattage probleem heb ik idd vaker gehoord,

Comment

Originally posted by Dablyou View Post
                        Maar volgens mij namen zij het voltage van de uitgangen, en dan stond zoveel volt gelijk aan zoveel watt.
                        Ik geloof graag dat er een klein verschil in voltage zit tussen de ene en de andere versterker. Maar NEEEEEEEEEE zeer zeker niet dat het voltage echt zal schelen per versterker.

De meeste zitten zo rond de zeg 70 a 80 volt ( wat ik ergens in een verleden gemeten heb ) Het belangrijke deel wat je moet meten is de weerstand die er achter hangt. Dan nog eens de amperage en dan pas kan je echt een correcte meting uitvoeren. Dus is de meting met een weerstand van 4 ohm, 6 wie weet 8 of nog meer ohm. Hoe lager je weerstand hoe hoger je vermogen wat afgeven gaat worden. Dan nog een juiste sinus erop zetten ( geluid ) en je kan pas gaan meten met een true rms meter aan de gang en dan krijg je een redelijk goed en net beeld van wat de versterker nu werkelijk doet.

Maar zit er hier ergens iets in wat niet juist is zal je dus ook meteen een afwijking gaan meten in je verhaal. Dan is het wat je roept dus al meteen 1 grote broodje aap verhaal.

Enne electro meneer is allemaal leuk en aardig maar dan ben je ook nog lang niet meteen een volwaardig audio technische electro meneer.

Lang verhaal kort. Wij zijn er ook een keer mee aan de gang geweest en het liep eigenlijk gewoon uit op een klein drama. We kwamen wel in de buurt maar we kregen gewoon niet alles helemaal zoals het zou moeten zijn om een eerlijke en correcte meting te kunnen doen. Er waren teveel hmmm en oooowwwww punten om eerlijk te kunnen zijn over wat de amp precies aan vermogen af gaf. Ad-systems heeft dit in onze impuls versterkers dan wel weer netjes gedaan. Hier zit gewoon een meter in die redelijk precies aangeeft hoeveel vermogen eraf gegeven word ( op bais terug gerekend als er 4 ohm aan zou hangen )

Daarom gebruiken we die nu gewoon een beetje als vergelijkmateriaal in een A en B meting. Hebben we twijfels of er echt afgeweken word dan pakken we gewoon de ad amp op kant 1 en de andere op kant 2 en zetten we er de zelfde speakers aan. Zelfde signaal erop en we zien wel wat er gebeurt.

Puntje waar wij opuit kwamen. Wil je veel vermogen voor weinig geld met redelijk net signaal wat eruit komt. Neem een dap palladium. Geven redelijk correct hun vermogen af en kunnen best wat hebben. Klank is ook nog eens meer dan acceptabel zeker als je ze in sub top setup gebruikt.

@ ts.

Ja het klopt dat de amp gerust wat meer vermogen mag hebben dan de speaker. MAAAR bij veel budget speakers en amps is het vermogen wel gemeten met een flink bakje zout. Dus hier gaat het niet allemaal zo mooi bij op als bij de wat meer midden segment of al meer semi pro / pro segment.

Je toppen zou ik niet meteen 2x zoveel opzetten maar bij een sub met een goede regeling is dit inderdaad niet zoon probleem om er 1,5 of zelfs 2x zoveel vermogen op te zetten dan er op de sub staat. LET WEL OP. Ga je dan in de clip draaien en over zijn toeren duurt het niet lang of het gaat naar zijn grootje.
                        Last edited by ronennieshow; Saturday-05-04-2014, 12:35.

Comment

@ Ronnie
                          Ik heb daar geen verstand van, dit is wat ik me kan herinneren van wat zij hebben gedaan.

MAAAR bij veel budget speakers en amps is het vermogen wel gemeten met een flink bakje zout.
                          Van Skytec lijkt dit op internet algemeen bekend. Is ook wel het meeste budget van het budget.

@ ts

ik denk dat je nog eens goed moet kijken naar je versterker en speakers en afvragen of het niet handiger (ook met een blik op de toekomst) om eens te kijken naar een nieuwe setjes. Budget is dan misschien wel een probleem, maar neem het in ieder geval een stapje hoger. Met Skytec zal je setje in ieder geval nooit echt mooi hard gaan. Als je straks op wat grotere feestjes wil draaien kan je daar niet mee aankomen. Voor een versterker is dan een DAP Palladium een interessante optie, beginnen bij 235. Zal waarschijnlijk al een wereld van verschil maken...

Comment

Originally posted by ronennieshow View Post
                            De meeste zitten zo rond de zeg 70 a 80 volt ( wat ik ergens in een verleden gemeten heb ) Het belangrijke deel wat je moet meten is de weerstand die er achter hangt. Dan nog eens de amperage en dan pas kan je echt een correcte meting uitvoeren. Dus is de meting met een weerstand van 4 ohm, 6 wie weet 8 of nog meer ohm. Hoe lager je weerstand hoe hoger je vermogen wat afgeven gaat worden. Dan nog een juiste sinus erop zetten ( geluid ) en je kan pas gaan meten met een true rms meter aan de gang en dan krijg je een redelijk goed en net beeld van wat de versterker nu werkelijk doet.
                            Volgens mij is heb je hier te maken met Impendantie en dat maakt het lastiger dan gewone ohmse weerstand. En dan was het toch ook nog zo dat je moet meten met een vast frequentie, ik dacht 1 kHz?

Comment

je moet meten met een vast frequentie, ik dacht 1 kHz?
                              Hebben ze ook gedaan. Maar volgens mij gaan we hier een beetje mee off-topic.

@ ts

en dablyou, mijn speakers zijn van JB systems en mijn versterker is van MCcrypt
                              Dat had ik gelezen. Maar MCcrypt zit wel in dezelfde hoek als Skytec. Leuk voor op slaapkamer of een klein feestje in een klaslokaal met 20 man.
                              Maar Bax zet bij versterkers onder de 150 euro niet voor niets een waarschuwing dat je niet moet bezuinigen op een versterker. En goed moet nadenken over het feit dat de versterker het belangrijkste onderdeel is van een PA systeem. Als de versterker niet goed functioneert, kun je niks.

Jouw speakers van JB zijn 65,- dat is niet heel veel voor een luidspreker. Dus heel veel kwaliteit moet je niet verwachten.

Wat het is met budgetbudget merken is dat je voor weinig, daadwerkelijk ook niet veel krijgt en je dus bij de aanschaf ervan niet veel moet verwachten.
                              Voor beginnende DJ's maakt dat niet zo uit, die vinden alles best. Tot ze op een gegeven moment hun standaard ook omhoog trekken. Dat ben jij nu volgens mij ook aan het doen.

Dus als ik jou was zou ik langzamerhand eens gaan kijken naar een nieuwe installatie.
                              -versterker: nogmaals de Dap Palladium
                              -luidsprekers: dap, behringer, db (wel wat duurder, arena 8 voor 285)
                              -mengpaneel: behringer, yamaha, etc

zou je later nog goed aan doen er een sub bij te nemen

of een actief setje

-Dap Clubmate 1 of II
                              Maar de II is maar 50 euro duurder...
                              Heb je 2 actieve luidsprekers, 1 actieve sub, een over het algemeen gezien goed setje voor zijn prijs.
                              Kost je een keer 600-650 euro maar dan heb je ook wel heel wat beters dan dat je nu hebt. Kun je jaren plezier van hebben.

Comment

Working...
                              X