Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe 12inch speaker,

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

heb die idd voorbij zien komen in mijn tocht tot zoeken van goeie speaker
    me keuze blijft eigenlijk beetje hangen bij de ev sx300 en de ev elx112
    allen de sx300 is 2de hands te leveren de elx112 nog niet. misschien dat ik hem nieuw bestel

moet ze eerst horen om echt een keuze te maken.
    als iemand zegt van naast deze speakers waar ik ook eens naar kan kijken voor hetzelfde geld of goedkoper dan hoor ik dat

Comment

Kijk niet teveel naar het logootje erop, natuurlijk is EV een goed en bekend merk.
      Maar bij die bekendheid hoort ook een prijs.

Veel merken zoals DAP, 4-acoustic etc. zijn merken die met hun hogere serie's vaak beter scoren dan de budget lijn van een bekend merk.
      Bekend voorbeeld is de JRX van JBl! Bekend merk, en heeft natuurlijk goede producten, maar bv. de DAP X-serie laat de JRX toch wel aardig achter zich.

Heb zelf de X15 gehad met X15b's. Zijn prima luidsprekers voor het geld, en het zou me niet verbazen als een X12 de ELX achter zich laat.
      Heb nu Db tech. klinkt nog beter, maar alles naar zijn prijs.

Comment

heb net ff geluisterd in eindhoven
        daar hadden ze alleen de elx112 komende week komt de zlx-12
        qua prijs en waardes hoef je niet te letten. echter het enige is dat ene hout is en ander plastic. Als deze week de betreffende speaker binnen hebben dan ff vergelijken en keuze maken welke van de twee.

de mening van de verkoper was dat de zlx-12 meer lage tonen beter tot zijn recht komt en de elx112 net iets hoger klonk.
        had van de elx115 en de zlx15p staan. daar was het juist net andersom. de elx115 had meer bas en de zlx15p had meer hoog.

met alles wat ik heb gelezen (en gehoord) zal het dus toch de elx of zlx speaker worden. komende week nog luisteren en keuze maken.

kleine vraag speakon kabels voor zulke speakers wat kun je het beste nemen lekker dik voor lage weerstand of is dat overbodig.
        tevens wat is beste kabel zelf maken of kopen. want volgens mij scheelt het weinig, maakt tevens het merk dan nog een verschil. in theorie is kabel een kabel, je kan analoog dan niet direct invloed op hebben, (te minimaal om te merken)

Comment

in theorie is kabel een kabel

Ook onder kabelmerken zit kwaliteitsverschil hoor!

Comment

heb net ff geluisterd in eindhoven
            heb je dan ook even geluisterd naar andere merken/modellen.
            er wordt hier namelijk van alles aangedragen, met argumenten waarom dat ook wel eens goed zou kunnen zijn.

Vergelijk, als het kan, voor de grap dan eens bijvoorbeeld die X-12 of een andere geopperde optie met die modellen die jij in gedachten hebt.
            Het enige wat er kan gebeuren is dat misschien nog zekerder bent van je zaak, niks mis mee toch? En anders dan heb je er nog een paar mooie opties bij ;).

Want hier:

Veel merken zoals DAP, 4-acoustic etc. zijn merken die met hun hogere serie's vaak beter scoren dan de budget lijn van een bekend merk.
            valt wel wat voor te zeggen.

Comment

zoals ik de ev heb gehoord vandaag klonk dat buitengewoon goed. tuurlijk een speaker van 1000euro klinkt beter
              maar het klonk totaal niet verkeerd zo'n speaker. als ik zou kijken dan zou de geluidskwaliteit zelfde zijn als de fbt maxx4 die ik heb.
              die had ik toen ook in een gesloten ruimte van ongeveer huiskamerformaat vol open gehoord. dat klonk buitengewoon geweldig.

heb idd naar die dap of zo'n andere speaker gekeken, echter in de buurt is niks beschikbaar om te vergelijken met andere speakers.
              kijk ik bij bax is de x-12 uit assortiment en is het de x-12t geworden. qua prijs is hij dan iets duurder geworden.

het grote voordeel van de elx en zlx is dat hij op 250watt rms staat en de x-12 zit hoger ook de x-12t zit zelf op 500watt rms.
              op basis van mijn versterker, qsc gx5 (2x500watt @8ohm en 2x700watt @4ohm) dan kan ik nog zowel mijn fbt als de ev speakers op dezelfde versterker aansluiten
              2 op de ene kanaal en de andere 2 op de andere kanaal. wat dus qua wattage ook netjes mogelijk is, beter zou dan zijn dat je iets meer ruimte qua rms hebt, bij de fbt is dat dan ivm 100watt rms spelling en de andere kanaal zou dan 200watt rms spelling hebben.

dus gekoppeld aan me versterker kom ik ook beter uit. dat alles naast de kwaliteit dat de merk heeft is me keuze vrij verkleind naar deze twee speakers van ev.
              kort gezegd, wat ik lees op internet (qua reviews en adviezen) en wat in de buurt te beluisteren, te vergelijken is met de een en ander en welke speaker ook nog mooi afgewerkt is. Kwam ik op deze uit.
              grootste voorkeur gaat uit naar de zlx, dankzij de handvaten kun je eenvoudig met spanband de versterker ook vast zetten via de handgrepen, is flexibeler qua ophangen, de grote vraag is wat de geluid doet tussen de plastic en hout.

de keuze is als ik naar goes ga ander te maken ivm ze daar ook andere speakers hebben, echter qua werk en alles is het moeilijk om daar heen te gaan. De afstand die er tussen zit is toch net te ver, zit langer in de auto, als ik keer in de buurt was dan zou ik daar zeker keer binnen lopen, echter puur voor de hobby om daar ff te gaan luisteren ligt het naar mijn mening iets te ver.
              het klopt dat je voor de prijs ook aan de hand van de logo/merk is. andere kant zijn zat mensen die alleen merk kleding willen die meer dan 4x zo duur zijn als normale kleding. terwijl normale kleding ook super zit. Zijn mensen die nike schoenen geweldig vinden zitten en de meerprijs voor willen betalen, echter ik heb ze aangehad en zaten niet fijn.
              Dat om kleine voorbeeld te geven.

Zie deze week wel wat het wordt, zal dan zeker vragen wat hij kent en vindt van de de dap x-12
              over skypech waren we gelukkig snel eens, leuk voor de kids op hun kamer, voor grote publiek is het net niet.
              Toen kwamen we zelf met qtx waar hij nog nooit van gehoord hebt. ik wel keer geluisterd maar klonk zo slecht dat me oren er zeer van deden. dat had ik dus vanmiddag totaal niet.
              Nu alleen paar liedjes op gsm in map zetten zodat ik die dan ook even kan aankoppelen aan de set, zodat we ook met mijn type muziek kunnen luisteren.
              zodat ik ook beter idee heb hoe zuiver de speakers zijn.

echter heb nu een speakerkabel van dap fs18
              deze zou ik dan willen gebruiken om van de ene speaker naar de andere speaker te koppelen (dat moet 6meter meer dan goed genoeg voor zijn)
              zoek alleen mooie kabel om van de versterker naar de eerste speaker te gaan.
              zat al te denken aan 2x2.5mm2 van 10meter minimaal, echter veel keus en weinig ervaring met betreffende merken
              welke kabel zou dan het beste bij mij passen

Comment

Ik mis in het verhaal een beetje wat je precies nog wilt weten (op het onderste deel na van de kabel dan). Misschien kun je dat wat verder verduidelijken?

Qua kabel hebben we tegenwoordig erg leuke budgetkabels die beter presteren dan de laag geprijsde series van DAP. Dat is de Devine SPE25. Prima kabel met voldoende dikke mantel en aders van zuurstofvrij koper. Verder zijn de kabels zeer soepel, dus goed op te rollen zonder dat er vreemde kronkelingen in ontstaan.

Comment

Heb de zlx12 en de elx112 vergeleken maar zit geen direct geluidverschil in. ivm je bij de zlx12 ook handvatten op zitten heb ik voor die gekozen.
                  nu kan ik 2x700watt op 4ohm netjes op 4x speaker
                  2x 300watt rms (recommendend amplifier ) (zal eerder ook 250watt rms speaker zijn die geadviseerd wordt om 300watt rms versterker op te zetten)
                  2x 250watt rms

qua kabels heb ik nu 2x12.5meter van 2.5mm2
                  met echte neutrik speakon connector erop en smartcable als kabel. dat voor 30euro.
                  kabel is kabel dus een goeie op marktplaats gekocht.

enig overgebleven vraag/gedachten is het volgende. voor de rest ben ik ongeveer wel kompleet
                  kan ik zonder probleem ook 2verschillende 8ohm speakers op 1 uitgang van versterker zetten.
                  dit ivm dan in principe meer headroom heb. (na meer, net 50watt rms)

Comment

kan ik zonder probleem ook 2verschillende 8ohm speakers op 1 uitgang van versterker zetten.
                    Om welke speakers gaat het dan?

In feite kan dat, maar je zit natuurlijk wel met belastbaarheden. Heb je 1 speaker die 100W belast kan worden en 1 speaker die 1000W belast mag worden, dan kun je maar maximaal 100W per speaker uitsturen (dus 200W, wordt door de weerstand van 8 Ohm netjes verdeeld).

Is dus niet in elke situatie wenselijk, maar kan wel.

Comment

gaat dan om 2x ev zlx12 en 2x fbt maxx4
                      echter heb ik het idee dat de fbt maxx4 in het echt geen 300watt rms is, maar minder is
                      op de speaker staat namelijk dat hij 300watt rms recommendend amplifier en 600watt rms short term
                      het zou me niet verbazen als de versterker ook rond de 250watt rms werkelijk zit. Dat fbt al een advies geeft om versterker qua rms hoger te zetten.

je zou dus 2x 250watt@ 8ohm en dus 2x 300watt@ 8ohm

als ik ze dan aanstuur met 2x 700watt op 4ohm dan zou het moeten kunnen om vol open te gaan
                      echter als ik naar 2x 550watt@ 4ohm (fbty en ev on 1 kanaal, de andere op de ander kanaal)
                      of is het toch beter om op safe te spellen en 1x500watt (2x ev) ander kanaal 1x 600watt (2x fbt)

als ik ze aansluit op 1kanaal ev en fbt speaker dan zou ik dus 2x 500watt rms @4ohm aansturen
                      dan heb ik met 2x700watt rms van de versterker zonder probleem genoeg te vertellen.
                      of zit ik nu verkeerd te denken

Comment

Persoonlijk zou ik de fbt en de ev niet eens tegelijk willen gebruiken.
                        De speakers klinken namelijk beide anders en hebben dus ook andere eigenschappen.

Je zal dan dus al erg snel een grote brei aan geluid krijgen. Dit ervaren mensen dan vaak als een drukke volle brei van geluid wat niet prettig is om naar te luisteren.

Ook is het nagenoeg onmogelijk om met een versterker te zeggen dat je 700 watt op het ene kanaal en 500 watt op het andere kanaal afgeeft. Ook zou dat dus gaan zeggen dat je heel rare stereo beelden gaat krijgen. Je hebt dan ( gok ik ) een ev links staan en 1 ev rechts als ook een fbt links en een fbt rechts. Doordat de ev allebei op een zelfde kant van de amp zitten en de fbt op een zelfde kant van de amp zitten krijg je dus dat als je normaal een stereo geluid op de linker zijde hebt dat alleen de fbt aan gaat of als het om rechts gaat dat de ev alleen aan gaan. Rare situaties dus waar je eigenlijk niet op zit te wachten.

Wil je speakers combineren dan kan je het beste zorgen dat het om de zelfde speakers gaat.

Comment

dat klopt dat zit je qua geluid karakteristiek beter, dat snap ik. echter zoals ik tot hede heb gehoord zitten ze qua geluid heel dicht tegen elkaar.
                          echter ze zullen nooit binnen met zijn vieren worden gebruikt. alleen buiten. dan zit er nog eens vrij grote ruimte tussen de speakers zelf in. hierdoor lijkt me dat je veel minder last van zal hebben dan in een gesloten ruimte waar geluid overal tegen aan kan botsen. dat heb je buiten niet zo zeer.

eigenlijk moet je het denk zien zoals in pretpark bij een wachtrij, daar spelen ze ook achtergrond muziek af. je loopt dan van de ene speaker naar de andere. je zult dus niet direct een groot verschil horen, tenminste dat is mijn gedachten.

op dit moment (hoe eigenwijs het ook klinkt) is eigenlijk de vraag of het een verschil maakt als ik,
                          of de 2x fbt en 2x ev aansluit
                          of ev/fbt en ev/fbt

Comment

Working...
                          X