Announcement

Collapse
No announcement yet.

Welke versterker en 2 of 4 polige kabels?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Welke versterker en 2 of 4 polige kabels?

Beste mensen,

Ik ben aan het kijken voor 2x een behringer B1220 met daarbij 2x een b1500x sub,

Nou heb ik daar een paar vragen over, welke versterker zouden jullie mij daarbij aanraden, en kan ik deze beter doorlussen en alles op 1 versterker zetten of is het beter als ik hier 2 aparte versterkers voor koop? verder zit ik nog met de kabels, Kan ik beter 2 polige of 4 polige gebruiken? Misschien zijn het voor jullie makkelijke en stomme vragen maar ik ben er nog wat nieuw in en weet er dus niet zoveel van af.

Alvast bedankt!

Hier is niet echt een pasklaar antwoord op. Het hangt allemaal af van wat je er van verlangd, wat je er mee wil doen en hoeveel het mag kosten.
    De simpelste en goedkoopste oplossing is een stevige versterker, tweepolige kabels van je versterker naar de subs en vandaar doorlussen via de passieve filters van je subs.
    Het andere uiterste is twee versterkers met een crossover (actieve filtering dus) ingebouwd in een flichtcase en vandaaruit met twee vierpolige kabels naar je subs en doorlussen met tweepolige kabels naar je toppen. Of gewoon voor elke speaker een tweepolige kabel leggen.
    Waar liggen je prioriteiten? Is het voor een vaste installatie of vaak de deur uit? Gaat het altijd als complete set gebruikt worden of soms enkel de topkasten voor fullrange gebruik? Wat wil je er aan spenderen?

Comment

Oke bedankt voor je snelle reactie, dan zal ik even uitleggen wat ik ongeveer bedacht had.

Ik heb al een tijde 2 cdj 2000's nexus en een djm 800, dit heb ik altijd op mijn kamer gehad puur voor mezelf, maar nou krijg ik regelmatig de vraag of ik bij mensen op feesten etc wil draaien. maar dat kan ik dan niet omdat ik daar niet de juiste uitrusting voor heb (versterker en boxen) nou kan ik dus de bovengenoemde set aankomen. In principe zal ik het dus voornamelijk gebruiken voor ''drive-in'' om het maar even zo te noemen. Verder wil ik het eigenlijk altijd bij elkaar gebruiken dus 2x sub en 2x top's. verder hoef ik niet perse op het budget te letten maar het liefste wel iets wat redelijk betaalbaar is. Ik heb zelf wel al een klein versterkerrackje voor 2 versterkers. en van wat ik heb horen zeggen is het mooier om de subs en toppen apart op een versterker te zetten. of dat waar is weet ik niet dit zal vast wel afhangen van waarvoor je hem wil gebruiken. en verder heb ik ergens gelezen dat een versterker ongeveer 2x het RMS vermogen van je speaker moet hebben klopt dit?

Verder heb ik nog wat info over de set:

B1500x
      Low Freq: 300W RMS 4 OHM

B1220
      Full Range 200W RMS 8OHM
      High Freq 60W RMS 8OHM
      Low freq 200W RMS 8 OHM
      Crossover freq 2500Hz

Ik weet zo niet heel goed wat dit allemaal betekend maar misschien kan iemand mij helpen dit wat beter te begrijpen?

Comment

Als je het veel mee de baan op neemt kan het wel interessant zijn om lichtgewicht versterkers te kiezen. Twee stuks en een crossover, op die manier heb je een beter rendement en haal je meer uit je systeem. De subjes zijn trouwens geen 300 maar 800 watt belastbaar volgens Behringer zelf. Als vuistregel geld dat je versterker inderdaad 1,5 tot 2 keer het vermogen mag leveren als de rms belastbaarheid van je speakers. Nu is de term vermogen redelijk subjectief en kun je een versterker uit de budget klasse niet echt vergelijken met een versterker met hetzelfde vermogen uit de topklasse.
        Je hebt de betreffende set al eens gehoord neem ik aan?

Comment

Er zou eventueel ook voor de actieve variant gekozen kunnen worden.

Scheelt je weer een hoop versterkers en instel werk omdat alles al in de speaker zit en elke versterker ook meteen op de speaker is afgestemd.
          Makkelijker in aansluiten / instellen want er is minder wat je fout kan doen. Het scheelt ook nog eens in een extra rack mee sjouwen.

Comment

Ja, heb de set inderdaad gehoord.

Misschien een domme vraag maar is het dan niet slim om een versterker met ingebouwde crossover te nemen of heeft dit dan niet hetzelfde effect?

Bijvoorbeeld deze: http://www.bax-shop.nl/versterker/be...t-details.html ?

Die jongen waar ik ze van kan kopen gebruikt ze namelijk met met een Behringer ep2000 voor de subs en een ep2500 voor de toppen. hij kon me alleen niet vertellen waarom hij dit zo had en ik wou toch wel graag wat antwoorden daarom dat ik het hier vraag..

Comment

Je kan ook een versterker kopen met een ingebouwde crossover / dsp. Maar over het algemeen ben ik er niet zo fan van. Zijn niet echt overzichtelijk en al helemaal niet makkelijk aan te passen. Ook werken ze niet zo net als een losse. Je hebt wel versterkers die dat wel netjes en goed doen maar dan zit je wel in een ander prijs segment.

De reden waarom hij de ep 2000 voor de subs gebruikte en de ep2500 voor de toppen kan ik ook niet verklaren. Ik kan natuurlijk niet in zijn hoofd kijken.
              Persoonlijk zou ik er eerder voor kiezen om de ep 2500 op de subs te zetten en de ep 2000 op de toppen.

Een sub gebruikt namelijk de meeste energie. Hoe lager de tonen hoe meer energie er nodig is om deze weer te geven.
              Maar je versterker voor deze subs zou zelfs nog wel wat meer vermogen mogen hebben dan de ep2500. Voor de toppen zie ik niet meteen een probleem. De ep2500 zou hier wel op kunnen, Dan heb je wel voldoende vermogen om een heel eind het max uit je set te halen. Een top zou ik persoonlijk namelijk niet met 2x zoveel vermogen aansturen dan dat deze eigenlijk zelf aangeeft nodig te hebben. Je hebt dan namelijk in dit segment een te grote kans om er het hoog uit te knallen.

2 polig wil eigenlijk alleen zeggen dat je dus 2 aders naar je speakers hebt en er dus ook maar 1x iets mee aan kan sturen ( 1 + en 1 - ) Met 4 polig kan je dus 2 speakers aansturen, Je hebt namelijk 2x een + en 2x een -. Zo kan je dus met 2 versterkers door 1 kabel. Deze kan je dan weer uitsplitsen in je sub en doorlussen naar je top. Zo gaat versterker 1 dus naar je sub en stopt hier. Maar versterker 2 gaat gewoon erdoor heen en geeft zijn vermogen af aan de top.

Voordeel is dus dat je in plaats van 2 losse kabels 1 soort van dubbele er naar toe gaat leggen.

Comment

Oke, bedankt voor je reactie, het wordt al een heel stuk duidelijker. ik denk toch dat ik maar eerst begin met een enkele versterker dan kan ik het zelf ervaren. een eventuele 2e versterker is nog altijd zo gekocht.

Hebben jullie nog aanraders of suggesties voor een versterker?

Comment

Persoonlijk heb ik erg goede ervaring met de dap palladium serie. Voor het geld presteert deze reeks erg netjes. Iets duurder ook voor het geld erg net de V reeks van american audio.

Je kan wel een klasse hoger gaan maar dan word het prijs technische verhaal ook opeens stukken duurder. Als je dan ziet wat voor speakers eraan gehangen gaan worden zou ik gewoon bij de palladium reeks houden.

Comment

Weeral, wat zijn jouw wensen. Nieuw of gebruikt, speelt gewicht een rol? Welk vermogen moet de versterker leveren? En niet geheel onbelangrijk, wat is je budget...

Afgaande op de speakers die je gaat gebruiken zou ik persoonlijk eens kijken voor DAP Palladium reeks. Met een 1200 of 1600 kun je al heel wat. American Audio V reeks is ook heel goed en kost niet veel. Alleen niet meer nieuw te krijgen. Dat zijn wel allemaal zware bakken. Als het lichter moet zijn kun je eens kijken voor een Synq 2k2 bijvoorbeeld.
                    Zo zullen er nog wel massa's alternatieven zijn...

Comment

Working...
                    X